بازدید وزیر نیرو از سد گرین نهاوند همدان

وزیر نیرو از سد گرین نهاوند بازدید کرد و در جریان پیشرفت کار قرار گرفت.

به‌گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، این سد برای تامین مصرف آب شرب و صنعت نهاوند و حومه با حفظ میزان حق‌آبه کشاورزی و باغات پایین‌دست در افق ۱۴۲۰ با جمعیتی بالغ بر حدود ۲۴۰ هزار نفر ساخته شده که پاسخگوی نیاز آبی ۲۵ سال آینده شهرستان نهاوند و حومه آن خواهد بود.

سد گرین با افق تامین آب شرب و تامین آب اراضی کشاورزی شهرستان نهاوند در دولت دهم کلنگ‌زنی شد که کمبود اعتبارات باعث خارج شدن این سد از چرخه اجرایی شد. تخصیص اعتبار به این سد در دولت یازدهم و دوازدهم موجب بازگشت به چرخه اجرا و ادامه فعالیت عمرانی در آن شد تا با توجه به شرایط کمبود آب به‌ویژه در آینده، تامین‌کننده نیاز شهرستان در زمینه آب شرب و کشاورزی باشد.

این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی، ۶۰  متر ارتفاع از پی دارد و طول تاج آن ۳۷۵ متر است. مخزن این سد برای رقوم نرمال ۱۰ میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده و حجم بدنه آن ۱.۶ میلیون مترمکعب است.

تامین آب شرب شهرستان نهاوند و روستاهای تابعه، تامین آب مورد نیاز صنعت این شهرستان، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارات آن و فراهم نمودن امکانات تفریحی و سیاحتی از جمله اهداف اجرای این سد است.

محدوده حوضه آبریز سد مخزنی گرین از شمال به حوضه آبریز گاماسیاب نهاوند، از شرق به حوضه آبریز انگهران (سرشاخه‌های خرچنگ‌رود)، از جنوب به حوضه آبریز رود کهمان (سراب الشتر) و از غرب به حوضه آبریز تازه‌ناب و خاوه منتهی می‌شود.

سد مخزنی گرین که هم‌اکنون ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در فاصله ۱۶ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نهاوند واقع شده است.

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای همدان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای همدان

    شركت آب منطقه‌ای همدان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات