ارتقاء سطح کیفی خدمات در شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی

ارتقاء سطح کیفی خدمات در شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی

بدون شک توسعه خدمات شرکت آب و فاضلاب شهری استان آذربایجان غربی در سالهای اخیر بر کسی پوشیده نیست. دسترسی مردم در مرزی ترین مناطق استان و شهرهای تازه تاسیس به خدمات شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی گواه این مطلب است و این رویکرد همچنان پایدار، ادامه دارد، به گونه ای که عملکرد یکساله شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در ایام منتهی به دهه فجر، بیانگر خدمات مطلوب این شرکت به آحاد مردم در سراسر استان آذربایجان غربی است.

علاوه بر این، ارتقای سطح کیفی خدمات نیز از جمله دیگر مواردی است که شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی به منظور کیفیت آب شرب شهرهای مختلف این استان مد نظر قرار داده و در این راستا با احداث سامانه تامین آب مهاباد و تصفیه خانه آب شرب پلدشت نسبت به ارتقای سطح کیفی آب شرب این شهرها اقدام کرده است.

*افتتاح ۳ پروژه آب و فاضلاب در آذربایجان غربی

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در این خصوص از افتتاح ۳ پروژه آب و فاضلاب در ۳ شهر آذربایجان غربی با اعتبار یک هزار میلیارد ریال در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: افتتاح سامانه فاضلاب گلمان، افتتاح سامانه آب مهاباد و افتتاح تصفیه خانه آب پلدشت از جمله این پروژه ها هستند.

* افتتاح سامانه فاضلاب گلمان

رسول اکبری با اشاره به افتتاح سامانه فاضلاب گلمان، تصریح کرد: با بهره برداری از این سامانه، پساب تصفیه شده از طریق خط انتقال به طول ۲ کیلومتر به دریاچه ارومیه هدایت می شود.

وی با بیان اینکه احداث مساکن مهر در شهرک گلمان ارومیه سبب شد تا در بازه زمانی کوتاهی جمعیت این منطقه افزایش یابد، اعلام کرد: با تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه، نسبت به تامین آب شرب مردم این منطقه اقدام شد و قبل از افتتاح مسکن مهر، آب شرب شهرک گلمان واگذار شد ولی به دلایل متعدد از جمله مکان یابی مناسب و تامین اعتبار، سامانه فاضلاب این منطقه طی سال جاری به بهره برداری می رسد.

این مسئول اعلام کرد: در این راستا فاضلاب مسکن مهر گلمان به صورت کاملا رایگان و بدون اخذ هزینه توسط شرکت آب و فاضلاب شهری استان از سبتیک های مجتمع های مسکونی جمع آوری می شد که با احداث تصفیه خانه و شبکه جمع آوری فاضلاب، نه تنها مشکل جمع آوری فاضلاب این منطقه رفع می شود بلکه آب مصرفی ساکنان گلمان ارومیه جمع آوری، تصفیه و پساب تصفیه شده از طریق خط انتقال به دریاچه ارومیه هدایت می شود.

اکبری با شااره به مزیت های اجرای این پروژه، افزود: ارتقای سطح بهداشت، حفاظت هر چه بیشتر از محیط زیست و کمک به احیای دریاچه ارومیه از جمله مزیت های این طرح است که با توجه به گزارش مطالعات پایه طرح (جمعیت شناسی، سرانه تولید فاضلاب) و براساس تصویب کمیته فنی آب و فاضلاب آذربایجان غربی، عملیات اجرایی این پروژه در سال ۹۵ آغاز شده و با بهره برداری از آن، ۴۵ هزار نفر از جمعیت شهری زیر پوشش خدمات این طرح قرار می گیرد.

این مسئول با اشاره به مشخصات فنی این پروژه، اظهار داشت: مسیر طراحی شده برای انتقال پساب فاضلاب تصفیه خانه گلمان به دریاچه ارومیه حدود یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر بوده که از محل خروجی پساب تصفیه خانه گلمان آغاز و به طور کامل اجرا شده است.

وی با اشاره به اهداف اجرای این پروژه، یادآور شد: دستیابی مردم به سیستم دفع فاضلاب بهداشتی و مدرن و افزایش سطح رفاه مردم، کاهش مشکلات زیست محیطی و جلوگیری از آلودگی آبهای زیرسطحی، ساماندهی و جلوگیری از دفع غیربهداشتی و غیراصولی پسابهای خانگی در سطح معابر، مهیا کردن زیرساخت شبکه مدرن و بهداشتی فاضلاب جهت استفاده اهالی ساکن در مسکن مهر گلمان، و در ادامه هدایت پساب تصفیه شده به سمت دریاچه ارومیه از اهداف این طرح به شمار می رود.

این مسئول با بیان اینکه فرآیند تصفیه این سامانه شامل لجن فعال از نوع SBR است، ادامه داد: این تصفیه خانه ظرفیت ۶ هزار و ۸۴۰ مترمکعب در شبانه روز را داشته و شبکه جمع آوری و خط انتقال ۲۰ کیلومتری دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با اشاره به اعتبار هزینه شده در این زمینه، اذعان داشت: اعتبار هزینه شده برای این پروژه ۳۵۰ میلیارد ریال است.

* افتتاح سامانه تامین آب مهاباد

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی از افتتاح سامانه تامین آب مهاباد خبر داد و گفت: این سامانه در قالب احداث تصفیه خانه آب مهاباد در قالب قرارداد ساخت، بهره برداری و انتقال BOT احداث شده است.

اکبری با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه در دهه فجر سال ۹۳ آغاز شده است، تصریح کرد: تاریخ ورود به دوره بهره برداری این پروژه آذر ماه امسال بود.

وی با اشاره به اعتبار هزینه شده در این زمینه، افزود: برای به بهره برداری رسیدن ستصفیه خانه تامین آب مهاباد، ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

این مسئول با بیان اینکه براساس پیش بینی های به عمل آمده، در سال ۱۴۱۸ ۲۴۶ هزار نفر از مزایای این طرح بهره مند می شوند، اعلام کرد: فرآیند ت

صفیه خانه در قالب پروسه اختلاط، انعقاد و زلال سازی( DAF ) انجام می گیرد.

اکبری با اشاره به منابع تامین آب برایاین سامانه، خاطرنشان کرد: برداشت آب از پشت سد مهاباد توسط برج آبگیر و پمپاژ به تصفیه خانه آب مهاباد انجام می گیرد.

وی با اشاره به احداث تصفیه خانه آب مهاباد به روش BOT ، خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی همسو با سیاست های وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در خصوص پیاده سازی شاخص های اقتصاد مقاومتی به عنوان اولین دستگاه اجرایی آذربایجان غربی با جذب و حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی نسبت به انعقاد قرارداد احداث تصفیه خانه آب مهاباد به روش BOT اقدام نموده است.

این مسئول اضافه کرد: تامین آب شرب مهاباد از طریق سه واحد تصفیه خانه قدیمی با قدمت ۴۰ ساله، با ظرفیت ۶۰۰ لیتر در ثانیه مشکلاتی از قبیل ظرفیت محدود در مواقع پیک مصرف آب، قدمت و استهلاک سیاست تصفیه خانه ها و فرآیند تصفیه به همراه داشت که این امر موجب شده تا این شرکت جهت رفع مشکلات مذکور و تامین آب با کیفیت و پایدار اقدام به ایجاد سامانه جدید در دو بخش کند.

اکبری ادامه داد: این بخش ها شامل احداث سازه برج آبگیر و تاسیات جانبی، با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال برای جمعیتی بالغ بر ۲۴۶ هزار نفر و افق طرح سال ۱۴۱۸ از سال ۹۳ آغاز و با کمک خداوند در سال ۹۷ به اتمام رسیده و آماده بهره برداری می باشد که نهایتا پیرو مطالعات و بررسی گزینه های مختلف به جهت تامین آب خام و امکان برداشت آب در زمانهای مختلف از سطوح مختلف آب دریاچه ارومیه طرح برج آبگیر سد مهاباد مطالعه و اجرا و در حال بهره برداری است.

وی مشخصات کلی برج آبگیر را مورد اشاره قرار داد و افزود: سازه بتنی این پروژه به ابعاد ۱۵ در ۱۵ متر، عمق گود حفاری ۱۳ متر۹ ۳۴ متر بوده و امکان آبگیری در ۳ تراز ۱۳۵۲، ۱۳۴۴ و ۱۳۳۷ را دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: ظرفیت آبگیر این پروژه با ۳ پمپ در حال کار و یک پمپ رزرو، ۷۵۰ لیتر در ثانیه است.

اکبری سایر اجزای پروژه را شامل برج آبگیر، خط انتقال آب خام، ساختمان ترانس و برق، ایستگاه پمپاژ، نیرو رسانی، خطوط انتقال آب و مخزن اعلام کرد.

*افتتاح تصفیه خانه آب پلدشت

رئیس هیات مدیرهو مدیرعامل  شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی ادامه داد: در راستای ارتقای کیفیت آب شرب شهر پلدشت با مشارکت شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی، منطقه آزاد صنعتی و تجاری ماکو و استانداری نسبت به احداث تصفیه خانه آب در شهرستان پلدشت اقدام کرده ایم.

اکبری با اشاره به مشخصات این پروژه، تصریح کرد: عملیات اجرایی یک واحد تصفیه خانه آب به روش اسمز معکوس با ظرفیت ۳۰ لیتر بر ثانیه از سال ۹۴ آغاز و عملیات اجرایی احداث سوله خرید و نصب و راه اندازی تجهیزات تصفیه خانه شروع شده بود.

وی با اشاره به هزینه کرد ۵۰ میلیارد ریالی برای به بهره برداری رسیدن این پروژه، اعلام کرد: با بهره برداری از تصفیه خانه آب پلدشت ۱۲هزار نفر از جمعیت پلدشت از مزیت این پروژه بهره مند می شوند.

این مسئول گفت: این پروژه دارای خط انتقال آب در مدار ۶۲ کیلومتر بوده و محل برداشت آب از چشمه صنم بلاغی است.

رئیس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی اظهار داشت: این تصفیه خانه، به منظور تامین آب شرب پلدشت احداث شده و از محل اتاقک چشمه صنم بلاغی با استفاده از سه دستگاه پمپ که هر کدام با ظرفیت برداشت ۲۰ لیتر در ثانیه و در مجموع ۶۰ لیتر در ثانیه است، استفاده شده است که یکی از پمپ ها به حالت رزرو استفاده می شود.

اکبری با اشاره به ظرفیت برداشت این تصفیه خانه، تصریح کرد: ظرفیت برداشت آب از چشمه ورودی تصفیه خانه ۴۰ لیتر در ثانیه است.

وی افزود: برداشت آب از محل چشمه و انتقال به محل سوله تصفیه خانه، سیستم پیش تصفیه شامل راکتور تزریق اکسیدانت به حجم ۷ هزار لیتر و فیلترهای شنی و فیلترهای کربن فعال، از جمله اجزا و واحدهای این تصفیه خانه هستند.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی

    شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی

    شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی یک شرکت در شهر ارومیه می باشد

      نظرات