اندیشکده آب در خراسان جنوبی تاسیس شود

در نشستی که پس از اکران فیلم مستند تالان و با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان،عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند،معاون آب و خاک جهاد کشاورزی،معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد و کارگردان این فیلم برگزار شد،پیشنهاد تاسیس اندیشکده آب در خراسان جنوبی از سوی حاضرین مطرح شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی،مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی در نشستی که بعد از اکران این فیلم برگزار شد با تقدیر از پژوهشگر و کارگردان مستند تالان و سایر عوامل تولید این فیلم عنوان کرد: موضوع آب در کشور و بخصوص در استان از اهمیت بالایی برخوردار است که در این فیلم به خوبی به چالش ها و دغدغه های آن پرداخته شده است.

"حسین امامی" به چالش‌های ناشی از بحران آب در استان اشاره کرد و یادآور شد: یکی از این چالش‌ها، افت کمی و کیفی منابع آب است که در این راستا کاهش میزان بارندگی موثر در کنار افزایش متوسط دما در استان، کاهش میزان آب تجدیدشونده را در پی داشته که این موضوع در کنار افزایش میزان برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی به دلیل نیازها توسعه استان، افت شدید سطح آب آبخوان‌ها و کاهش کیفیت آب آنها را به دنبال داشته است .

وی تصمیمات نادرست در گذشته در خصوص مدیریت سفره های آب زیرزمینی و حفر چاه های غیر مجاز در کشور را از دیگر دلایل بوجود آمودن بحران آب برشمرد و گفت: با افزایش آگاهی و نیز تعامل و همکاری همگانی می توان بر مشکلات موجود غلبه و از این بحران گذر کرد.

وی به اقدامات انجام شده در خصوص احیاء و تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی اشاره کرد و گفت : در این راستا اقدامات خوبی انجام شده است و کسری مخزن استان بهبود یافته،اما این اقدامات کافی نیست و با مشارکت همه بخش ها بخصوص بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب،بایستی از منابع موجود بخوبی حفاظت و آن رابرای نسل های بعدی حفظ کنیم.

در پایان اکران این فیلم مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با اهدای لوحی از محمدصادق دهقانی، پژوهشگر و کارگردان این اثر با اهدای لوحی تقدیر کرد.

محمد صادق دهقانی تهیه کننده و کارگردان فیلم تالان اظهار داشت: تالان بیش از هر چیز از اخلاق سخن می گوید، اخلاقی که اگر در طی این سال ها بر ذهن یکایک ما حاکم بود اکنون شاهد فاجعه منابع آب زیرزمینی در کشور نبوده و ما ناگزیر از تهیه تالان نمی شدیم.

وی با بیان اینکه یک تیم از بهترین های حوزه آب به عنوان مشاوران پژوهشی که از جمع ناجیان آب بوده اند،خاطر نشان ساخت: در این فیلم با روایت مستندی از اخبار و روزنامه های رسمی کشور، نتایج تصمیم گیری ها طی دهه های اخیر به تصویر کشیده شده و لذا در پی متهم کردن شخص حقیقی یا حقوقی در ساختار این فیلم نبوده ایم.

گفتنی است نمایش فیلم مستند «تالان» که جایزه بهترین مستند نیمه بلند دهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران را کسب کرده است و نامزد پنج جایزه از جشن مستند خانه سینما شامل بهترین تدوین، بهترین صدا، بهترین پژوهش، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم، نامزد جایزه بهترین کارگردانی مستند در جشن بزرگ سینمای ایران و برنده جایزه بهترین پژوهش از جشنواره ملی فیلم رضوی بوده است، برای نخستین بار در استان خراسان جنوبی در محل سینما بهمن بیرجند و با حضور جمعی از مسئولین و صاحب نظران حوزه آب اکران و با استقبال بسیار خوبی از سوی اقشار مختلف جامعه هدف همراه شد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات