آمادگی کامل برای کنترل سیلاب احتمالی در خوزستان وجود دارد

آمادگی کامل برای کنترل سیلاب احتمالی در خوزستان وجود دارد

حمیدرضا لشکری در گفت وگو با ایرنا با اشاره به پیشی بینی هواشناسی مبنی بر بارندگی بیان کرد: آمادگی برای مقابله با سیلاب های احتمالی وجود دارد و ظرفیت مخازن سدها در شرایط خوبی است.
وی با بیان اینکه حالت آماده باش اعلام شده افزود: سیل بند روستای «کسر» در دشت آزادگان دچار شکستگی شده که ترمیم آن از امروز آغاز شده و پیش بینی می شود تا فردا به اتمام برسد.
لشکری درباره سیلاب بهاره در حوضه کرخه گفت: نگرانی از بابت این حوزه وجود ندارد و این سد با ۴.۷ میلیارد مترمکعب ذخیره آب، دارای بیش از ۵۶۰ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی است.
وی اضافه کرد: ۷۳۰ میلیون مترمکعب در سد دز و ۲۱۰ میلیون مترمکعب نیز در سد مارون ظرفیت خالی وجود دارد.
به گفته وی طبق پیش بینی هواشناسی بیشتر بارندگی ها در حوضه کارون است که به دلیل وجود چند سد در این حوضه امکان کنترل سیلاب فراهم است.
لشکری همچنین گفت: ورودی به سد دز ۴۳۲ و خروجی آن ۴۵۶ مترمکعب برثانیه و ورودی به سد کرخه ۶۹۶ و خروجی آن ۴۹۹ مترمکعب برثانیه است که ۵۵ مترمکعب برثانیه به دشت عباس و ۴۰ مترمکعب آن به کانال پای پل تخلیه می شود.
وی اضافه کرد: خروجی سد مارون ۵۹ مترمکعب برثانیه و خروجی سد گتوند نیز ۳۹۹ مترمکعب برثانیه است.
لشکری در ادامه با اشاره به ادامه آبگیری تالاب هورالعظیم گفت: هم اکنون در حدود ۹۰ درصد هورالعظیم آبگیری شده است، البته این تالاب هنوز از نظر ارتفاع ظرفیت برای پذیرش آب بیشتر دارد.
وی افزود: جلساتی بین وزارتخانه های نفت و نیرو برای هماهنگی در آبگیری هورالعظیم برگزار شده تا همکاری بیشتری در زمینه آبگیری تالاب و جریان آب در همه مخازن انجام شود، بر این اساس مقرر شده که رقم ارتفاع آب در هورالعظیم را سازمان آب و برق تعیین کند.
روز یکشنبه هفته جاری شکسته شدن سیل بند روستای «کسر» در دشت آزادگان، باعث آب گرفتگی تعدادی از منازل این روستا شد.
هواشناسی پیش بینی کرده است: در دوره سه ماه اسفند تا اردیبهشت سال ۹۸ بارندگی نرمال و بیش از حد نرمال به ویژه در نیمه شمالی و شرقی کشور است. طبق مدل های هواشناسی هفته آینده یک سیستم بارشی به نسبت قوی وارد خوزستان می شود.
از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر) تاکنون ۴۰۰ میلیمتر باران در خوزستان باریده که رتبه چهارم بارش در کشور را دارد.
از اوایل بهمن ، با افزایش خروجی آب از سدهای دز و کرخه، مناطقی از ۶ شهرستان در خوزستان در معرض سیلاب قرار گرفتند. شکسته شدن سیل بندها باعث شده بود تعدادی از روستاهای دشت آزادگان و هویزه دچار سیلاب شوند.

لینک اصل خبر در سایت شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان

    منبع خبر

    شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان

    شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات