نشست خبری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اصحاب رسانه برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،یوسف رضاپور در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به وضعیت بارندگی در استان اظهار کرد: میزان بارندگی امسال در زنجان در مجموع ۳۵۲میلی متر بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۷۸بود۹۷ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه عمده بارشها بعد از عید بود تصریح کرد: به طور متوسط تا به امروز بیش از ۱۰۰ میلیمتر افزایش بارندگی نسبت به سال گذشته داشتیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به اینکه امسال سال پرآبی را شروع کردیم، عنوان کرد: میزان بارندگی ها در ۲۳ استان بسیار خوب بود و در ۱۰ استان با خطر سیلابی شدن رودخانه ها روبرو شدیم که استان زنجان نیز جزو این ۱۰ استان بود.

رضاپور با اشاره به اینکه میزان بارندگی در استان زنجان تقریبا برابر با استان گلستان بود ولی در این استان با این وجود هیچ خسارتی نداشتیم خاطر نشان کرد: میزان تغییرات بارندگی استان زنجان و استان گلستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۸۹ و۹۸ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در مورد تاثیر بارندگی های اخیر در جبران کمبود آبی سالهای گذشته ابراز کرد: بارشهای امسال قطعاً در وضعیت ذخایر آبی استان و آبهای زیرزمینی تاثیراتی گذاشته ولی این بارندگیها کمبود آب استان را که در چند سال گذشته بوجود آمده است بطور کامل جبران نکرده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در مجموع در استان زنجان ۲۰ هزار و ۴۶۶ حلقه چاه وجود دارد گفت: از این تعداد ۱۴ هزارو ۶۲ حلقه چاه دارای پروانه بهره برداری بوده و ۶ هزار ۴۰۴ حلقه بدون پروانه بوده و غیر مجاز است.

رضاپور با اشاره به اینکه یکی از چالشهایی که در استان زنجان با آن مواجه هستیم انسداد چاههایی است که بعد از سال ۸۵ حفر شده است، گفت: براساس قانون تعیین تکلیف، چاههایی که قبل از ۸۵  حفر شده اند باید صاحب پروانه بهره برداری شوند که در این مورد بیشتر افرادی که چاه غیر مجاز دارند مدعی این هستند که قبل از سال ۸۵ اقدام نموده اند که اینکار با ورود پرونده به مراجع قضایی منجر به طولانی شدن روند سیر عملیات مسدود کردن چاههای غیرمجاز در استان می گردد.

وی عنوان کرد: با وجود همه این مشکلات، ۶۲۵ حلقه چاه غیرمجاز در استان زنجان مسدود شده است و افزود: با افزایش گروههای گشت و بازرسی و براساس اعتبارات استانی که دریافت کردیم بیش از دو برابر برنامه ای که وزارت نیرو در انسداد چاه غیرمجاز برای استان داده بود در استان نسبت به انسداد چاه اقدام شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان زنجان با اشاره به اینکه ۲ هزارو ۹۱ حلقه چاه نیز در استان زنجان مجهز به کنتور هوشمند شدند افزود: یک هزارو ۹۱ حلقه چاه نیز در استان زنجان تا تکلیف نهایی وضعیت آنها، پلمپ شده اند.

وی با اشاره به وضعیت منابع آبی سدهای استان زنجان عنوان کرد: در حال حاضر سد تهم زنجان ۴۵ میلیون متر مکعب آب دارد که ۵۶ درصد از ظرفیت این سد می باشد و با این وجود هنوز  ۴۴  درصد از ظرفیت این سد خالی است.

رضاپور با اشاره به اینکه سد گلابر نیز ۶۶ میلیون متر مکعب آب دارد خاطر نشان کرد: این میزان ۵۷ درصد از ظرفیت سد را تشکیل داده است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان زنجان به وضعیت سد کینه ورس نیز اشاره کرد وگفت: تقریبا ۱۰۰درصد حجم مخزن آن پر می باشد که با تخلیه بموقع در ایام تعطیلات نوروزی از طریق دریچه تحتانی ،توانستیم سیلاب پایین دست آن را کنترل نماییم.

وی خاطر نشان کرد: در ایام بارندگی ۲۶میلیون متر مکعب آب به این سد وارد شده است.

در ادامه همچنین با اشاره به وضعیت سد تالوار خاطر نشان کرد: ۱۳۴ میلیون مترمکعب هم آب پشت این سد وجود دارد و حجم کل مخزن این سد۵۰۰ میلیون متر مکعب است که ۲۷ درصد مخزن آن پرشده و حدود ۱۰۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان میدهد.

وی به همکاری همه مسئولان در بخشهای مختلف از جمله استانداری،فرمانداریها،شهرداریها ،بخشداریها و ... در امر مدیریت بحران و کنترل سیلاب اشاره کرد و افزود: چون در کنار هم بودیم توانستیم تا به امروز با کمک خداوند متعال از بحران طغیان رودخانه ها و سیلابی شدن مسیل ها عبور کنیم.

وی به قیمت گذاری آب نیز اشاره کرد و گفت:اگر این امر محقق شود می توان اهرم مهمی در صرفه جویی مصرف آب ، جلوگیری از هدر رفت آن و کنترل اضافه برداشت ها از این مایه حیاتی باشد.

در ادامه هر یک از اصحاب رسانه و خبرنگاران حاضر در جلسه به پرسش و پاسخ در زمینه ساخت و ساز وتجاوز بی رویه در حاشیه رودخانه ها و مسیلها ، لایروبی رودخانه ها ، وجود سدها جهت پیشگیری از سیلابهای آتی ، وجود مراکز مانیتورینگ سدها ،تعادل بخشی آبهای زیرزمینی و .... پرداختند و نظرات خود را مطرح نمودند.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای زنجان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای زنجان

    شركت آب منطقه‌ای زنجان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات