سر ریز شدن سد اکباتان همدان

سد اکباتان همدان سر ریز شد .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: حجم مخزن سد اکباتان ۳۶میلیون متر مکعب است که با بارش های اخیر پر و سرریز شد .

ستوده افزود: سد اکباتان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ میلیون مترمکعب افزایش ذخیره آب دارد که این میزان به دلیل حجم ناشی از بارش های خوب اخیر است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۵ درصد دریچه های سد اکباتان به منظور خروج رسوبات و گل ولای بازگشایی شده است گفت:همچنین حدود ۱۴ تا ۱۵ مترمکعب آب در ثانیه از سد خارج و وارد رودخانه پایین دست سد می شود .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ادامه داد: ورودی سد اکباتان ۱۵ مترمکعب آب در ثانیه است که یک متر مکعب در ثانیه از آب این سد برای شرب شهروندان همدان مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

ستوده با بیان اینکه از چند روز گذشته دریچه‌های سد اکباتان همدان باز شد، گفت: به واسطه این اقدام حدود ۱۵ مترمکعب در ثانیه آب از سد خارج می‌شود تا هم رسوبات سد تخلیه شود و هم آب بی کیفیتی که نور و اکسیژن دریافت نمی‌کند رها شود و در ازای آن آب تمیز و با کیفیت جایگزین شود.

ستوده اضافه کرد: آبی که از سد اکباتان سرریز می‌شود از طریق رودخانه از استان خارج می‌شود که در مسیر موجب تغذیه دشت‌ها شده و وارد استان‌های مرکزی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در ادامه به افزایش بارندگی‌ها اشاره کرد و یادآور شد: میزان بارندگی‌ها در استان تا امروز، ۵۸۰ میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته ۲۲۵ درصد افزایش داشته است.

گفتنی است ارتفاع سد اکباتان در زمان ساخت ۵۴ متر (از پی) بوده‌است و پس از اتمام طرح افزایش ارتفاع، هم‌اکنون ارتفاع تاج سد اکباتان به ۷۹ متر رسیده‌است.

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای همدان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای همدان

    شركت آب منطقه‌ای همدان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات