ترسالی‌ اخیر را نمی‌توان پایان خشکسالی ۳۵ ساله دانست/ رشد بی‌رویه جمعیت مشهد یک تهدید جدی برای تامین آب شرب خواهد بود

ترسالی‌ اخیر را نمی‌توان پایان خشکسالی ۳۵ ساله دانست/ رشد بی‌رویه جمعیت مشهد یک تهدید جدی برای تامین آب شرب خواهد بود

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، محمد علایی در جلسه با شورای شهر مشهد به ارائه گزارش در مورد مدیریت آب مشهد، تهدیدها و فرصت‌ها در بخش مدیریت آب استان و بخصوص کلانشهر مشهد پرداخت و گفت: دشت مشهد با مساحت حدود ۶۰۰ کیلومتر مربع در حوزه نیمه خشک قرار دارد و میانگین بارش در آن حدود ۲۷۰ میلیمتر در سال است.
وی با اشاره به رشد جمعیت در ۶۰ سال گذشته اظهار داشت: بر مبنای اولین آماربرداری که در سال ۱۳۳۵ در کشور انجام شده، جمعیت مشهد حدود ۲۴۸ هزار نفر بوده که نسبت به جمعیت کل استان، ۱۶ درصد جمعیت در شهر مشهد ساکن بوده‌اند، در آخرین آماربرداری در سال ۹۵ بدون افزایش و توسعه زیر ساخت در مشهد این عدد به ۵۳ درصد رسیده است. با توجه به مطالعات انجام شده در راستای پایداری شهر در حوزه آب، با توجه به منابع آبی، جمعیت شهر بایستی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر باشد.
علایی با اذعان به شرایط فوق بحرانی وضعیت آب مشهد اعلام کرد: سرانه آبی هر فرد بایستی کاهش پیدا کند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در ادامه به معرفی منابع آبی کلانشهر مشهد پرداخت و گفت: برای تامین آب شهر مشهد ۴۵۷ حلقه چاه در دشت حفر شده که حجم آب تخصیص داده شده از این چاه‌ها به کلانشهر مشهد حدود ۲۱۸ میلیون متر مکعب است. ۴ سد بزرگ دوستی، کارده، طرق و ارداک ساخته شده که میانگین آب تخصیص داده شده از این سدها برای آب شرب مشهد حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعب در سال است. بغیر از این موارد یک چشمه در اندرخ و ۲ رشته قنات، منابع آبی ما را تشکیل می‌دهند.
در ادامه محمد علایی به تهدیدهای پیش رو درحوزه تامین آب شهری پرداخت و اظهار داشت: منابع آب سطحی به دلیل طبیعت و وضعیت آب و هوایی ما، حجم پایداری ندارد که بتوان روی آن حساب کرد بعنوان مثال سد دوستی با ظرفیت ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب که ۷۰ درصد آب شرب شهر مشهد را تامین می‌کرده است، در سال گذشته در دوره زمانی مشابه با اکنون فقط ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب داشته است و تا آخر سال به ۱۴۸ میلیون رسید که فقط ۴۸ میلیون آن قابل برداشت بود.
وی تهدید دوم را متوجه آب‌های زیرزمینی دانست و گفت: مشهد نمونه توسعه ناپایدار در ۸۰-۷۰ سال گذشته بوده و حتی با وجود بارندگی‌ها، سالی ۸۰ سانتیمتر افت داریم. در مشهد سالی ۱۸۰ میلیون متر مکعب از ذخایر آبخوان‌های زیرمینی اضافه برداشت می‌کنیم. سالی به طور متوسط حدود ۱ لیتر از آب چاه‌ها کم می‌شود که این نیز مشکلات کیفیت و شوری آب را در بر دارد.
وی راهکار اصلی را سازگاری با خشکسالی دانست و اذعان داشت: کاهش مصرف باید در دستور کار قرار گیرد. علایی ضمن اشاره به بارندگی‌های اخیر و فرصت ایجاد شده برای مدیریت بحران آب عنوان کرد: سال گذشته برنامه تامین آب شهر مشهد بدون دوستی تهیه شده و ۶۹۰ میلیارد تومان اعتبار از دولت درخواست شده و لازم است عزیزان در استانداری و شورای شهر پیگیر این مهم باشند. لازم است با افزایش جمعیت شهر مشهد و مهاجرت به این شهر مقابله شود.
محمد علایی اهداف اصلی آب منطقه‌ای در سال جدید را اینگونه بیان کرد: مدیریت آب در سال جاری باید حل شود. رودخانه‌ها و حریم بستر آنها توسط هیچ فرد حقیقی و حقوقی تصرف نخواهد شد.
وی با اشاره به وجود ۱۵۰ میلیون مترمکعب پساب اظهار داشت: لازم است پساب با استاندارهای زیست محیطی تصفیه شود و با منابع آب شیرین در غرب مشهد جایگزین شود در این زمینه به همکاری بخش خصوصی نیز نیاز داریم.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات