ثبت رکورد خوب بارندگی درابتدای سال ۹۸ در استان هرمزگان

ثبت رکورد خوب بارندگی درابتدای سال ۹۸ در استان هرمزگان

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای هرمزگان ، هوشنگ ملایی با اشاره به رکورد بارندگی دراستان هرمزگان اظهار داشت : سامانه بارشی اخیر که در روزهای ۲۴ و ۲۵ فروردین ماه رخ داده است در طی دوره آماربرداری بی سابقه بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت : ایستگاه های فین و زمین سنگ به ترتیب با ۱۷۱ و ۱۲۰ میلیمتر بارش در شهرستانهای بندرعباس و بشاگرد و ایستگاه شیخ عالی با ۹۵ میلیمتر در حوزه شهرستان حاجی آباد بیشترین بارش و کمترین بارش با یک میلیمتر در ایستگاه چ‍مپه شهرستان بندرلنگه گزارش شده است.

وی افزود : براساس ایستگاه شاخص شبکه سنجش استان میزان بارش در فروردین ماه سال جاری تاکنون ۸۴.۱ میلیمتر می باشد که نسبت به سال گذشته و دوره دراز مدت مشابه به ترتیب حدود ۴۰۳ و ۴۸ درصد افزایش نشان می دهد.

ملایی اضافه کرد : از نطر پراکنش بارش در شهرستانهای استان هرمزگان ، شهرستان بندرخمیر با ۸۴.۵  میلیمتر و قشم با ۵۸.۳ میلیمتر بارش و حاجی آباد با ۵۶.۶ میلیمتر بیشترین و شهرستان های ابوموسی و پارسیان با ۲.۱ و ۳.۸ میلیمتر کمترین بارش را ثبت نمودند که در برخی رودخانه های شرق استان درجه پیک سیلاب ۱۵۳۰ متر مکعب در ثانیه در رودخانه ها ثبت شد.

هوشنگ ملایی با اشاره حجم فعلی سدها گفت : در پی بارندگی های اخیر حدود ۶۰ میلیون متر مکعب آب در سدهای بزرگ به ذخیره استان اضافه گردید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در ادامه با اشاره به پایداری و ایمنی سدهای استان اظهار داشت : ۴ سد استان از لحاظ وضعیت ایمنی و پایداری در شرایط مناسبی هستند و بازرسی های میدانی و پایش مستمر رفتار سدها به صورت روزانه کنترل می شود.

هوشنگ ملایی با بیان این مطلب گفت : با توجه به آماده باش توسط مدیریت بحران استان به جهت بارش ها در روزهای ۲۴ الی ۲۵ فروردین ماه ، تمهیدات لازم از قبیل لایروبی ، احداث دیواره حفاظتی و هدایت سیل به منظور مدیریت و کنترل سیلاب ها انجام شد و خوشبختانه با توجه به حجم سیل که در برخی از رودخانه ها به بیش از ۱۵۰ متر مکعب در ثانیه ثبت شد با کمترین خسارت ، کنترل سیلاب انجام شد.

وی گفت در طی بارندگی های اخیر توانستیم نسبت به کنترل و مدیریت سیلاب و جلوگیری از خسارت به پایین دست سدها اقدامات شایسته ای را انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در پایان به آمادگی کامل مجموعه سدهای مخزنی استان اشاره کرد و گفت : در صورت وقوع مجدد بارندگی و سیلاب با توجه به تدابیر اندیشیده شده ، آمادگی کامل در سدهای مخزنی در حال بهره برداری استان وجود دارد و ظرفیت خالی سدهای استان بالغ بر ۲۵۰ میلیون متر مکعب می باشد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات