بهره برداری سه واحد نیروگاه برقابی سد شهید رجایی بطور...

بهره برداری سه واحد نیروگاه برقابی سد شهید رجایی بطور...

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای مازندران: آقای مهندس سید جمال موسوی معاون بهره برداری آب منطقه ای مازندران با اشاره به خشکسالی های اخیر و عدم کامل ابگیری سد در طی ۶ سال گذشته گفت: بهره بر داری سه واحد نیروگاه برقابی سد شهید رجایی بطور همزمان باوقوع سرریز آن با حجم ۲۰ متر مکعب بر ثانیه یک رویداد مهم در دوران بهره بردا ری این سازه بزرگ آبی محسوب می شود .
موسوی با بیان اثرات اقتصادی سد در سطح ملی و منطقه ای افزود: این سد در صورت آبگیری کامل علاوه بر نامین آب شرب و تولید انرژی برقابی به میزان ۱۳/۵مگاوات، می نواند آب ۵۲ هزارهکتار از اراضی کشاورزی ۲۲۶  روستا با جمعیتی بالغ بر ۱۶۵ هزار نفر را تامین نماید.
معاون بهره برداری آب منطقه ای مازندران افزود: این سد به لحاظ کارکردی در بخش کنترل سیلاب، دو سیلاب ۲۷ اسفند ۹۷ و ۱۲ فروردین ۹۸ را در سال آبی جاری مهار کرده و از خسارات وارده به پائین دست جلو گیری نمود .
عضو هیات مدیره آب منطقه ای مازندران با بر شمردن مشخصات فنی این سازه آبی از آن به عنوان یکی از سدهای بزرگ کشور یاد کرد و گفت: حجم ذخیره این سد ۱۶۲/۵ میلیون متر مکعب است و قادر است سالانه تا ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب را تنظیم و در اختیار شرب، کشاورزی و صنعت منطقه قرار دهد.
ایشان با توجه به شایعات مطرح شده در شبکه های اجتماعی در مورد پایداری سد گفت: این سد یکی از بهترین و بدون مشکل ترین سدهای کشور است و هم اکنون شاهد وقوع سرریز در این سد هستیم و این یعنی بارگذاری کامل در این سد انجام شد و سد در صحت و پایداری کامل قرار دارد و مردم نباید بابت پایداری آن نگران باشند.و به شایعات توجه نکنند.
موسوی در پایان با اشاره به محدودیت های برداشت آب زیرزمینی در استان مازندران به موضوع  ریل گذاری تامین اب شرب از آب سطحی پرداخت  گفت: در طرح  جامع آب شرب استان تامین آب شرب شهر ساری از سد شهید رجایی دیده شده و در حال حاضر به دلیل عدم تکمیل پروژه تصفیه خانه آب شرب  با اجرای یک طرح فوری اضطراری ۵۰۰ لیتر آب شهروندان از این سد تامین می شود و در یک ماه گذشته در این سد که با وقوع دو سیل مواجه بودیم و کدورت آب بالا رفته بود در کمتر از ۴۸ ساعت با تلاش همکاران ما کدورت آب تقلیل و مشکلات کمبود آب شهروندان بر طرف شد
لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات