تبلیغات در روابط عمومی (پرفورمنس آرت)

روابط عمومی گاهی با تبلیغ و پروپاگاندا و آگهی های تجارتی اشتباه می شود. این قبیل فعالیت ها ممکن است اجزای روابط عمومی را تشکیل دهند ولی اجزایی نیستند که حاصل جمع آنها مساوی با روابط‌عمومی باشد. بین این امور و فعالیت های روابط عمومی تفاوت فاحش وجود دارد. (کسی که به کار روابط عمومی می پردازد، هدفش تنها شهره ساختن این و آن نیست بلکه هدف او کشف امور مورد علاقه جامعه و ایجاد هماهنگی و اعتماد بین موسسه و جامعه بر مبنای تامین منافع و علاقه های طرفین می باشد).

۱۳- پرفورمنس آرت:

پرفورمنس ( Performance art ) به لحاظ لغوی به معنای اجراست. اما هنر پرفورمنس، ذات هر اجرایی است که بر انسان متکی باشد.

پرفورمنس با یک تابلوی نقاشی به وجود نمی آید. تابلوی نقاشی نهایت حدودی را که درمی نوردد هنرهای مفهومی است. اما اگر انسانی با هر صورت فیزیکی در فراسوی این تابلو باشد، اساس عمل، دلالت رویدادی است که بین انسان با تابلوی نقاشی در هر لحظه رخ می دهد.

به عبارت دیگر، این هنر در لحظه اتفاق می افتد. حادثه جزئی از پرفورمنس خواهد بود و همه اتفاقات در پرفورمنس از پیش تعیین شده و قابل پیش بینی نیست.

علاوه بر این پرفورمنس ارتباط مستقیمی با مخاطب خود دارد و یک بازی رفت و برگشت را می توان میان مخاطب و اجراگر مشاهده کرد. حضور مخاطب در یک اجرا می تواند در روند آن بسیار تاثیرگذار باشد.

پرفورمنس یکبار اتفاق می افتد و در صورت تکرار دیگر پرفورمنس نخواهد بود.

در واقع ، پرفورمنس در حادثه شوکه کردن مخاطب خود تنها یک بار شکل اصلی خود را می گیرد و تکرار آن تنها در دو جا اتفاق می افتد؛ یکی رسانه هایی مانند عکس و فیلم است و دیگری حافظه جمعی است، یعنی آدمهایی که این اثر را می بینند و آن را منتقل می کنند.

هنر اجرا هنر زنده نیز نامیده می‌شود و اغلب دارای محتوای سیاسی، اجتماعی و فلسفی است و با هنر مفهومی پیوند نزدیک دارد

پرفورمنس آرت در زمره هنرهای معاصر در پی به نمایش گزاردن مفاهیم، در قالب فرهنگ و سنت خود یا مکانی که در آن به خلق اثر می‌پردازند هستند و این انتخاب قالب باعث می‌شود تا خود هنرمند و در پی آن مخاطبان هنر وی در پی شناخت بیشتر سنت و فرهنگی باشند که از آن برای خلق اثر بهره گرفته شده است .

هنر اجرا گونه‌ای هنر است که عناصر تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی را با هم ترکیب می‌کند. هنر اجرا با رخداد ، مرتبط است و اغلب به صورت مترادف با یکدیگر به کار می‌روند. ولی هنر اجرا معمولاً برنامه‌ریزی دقیق‌تری دارد و عموماً تماشاگران را در اجرا دخالت نمی‌دهد.

شکل ارائه :

  1. پرفورمنس را می توان به شکل زنده در حضور تماشاگران اجرا کرد .
  2. پرفورمنس را می توان تنها روبروی دوربین و برای ضبط ویدیوی پیاده کرد، یا از طریق رسانه های مختلف به نمایش درآورد. یا با عکس، ویدیو، فیلم و متن، مستند ثبتش کرد .
  3. پرفورمنس را می توان ثبت نشده نیز باقی گذاشت تا به این ترتیب فقط درقالب حکایت و شایعه منتشر شود و این طور به تولید اسطوره بیانجامد .
  4. پرفورمنس به وسیله ذهن هدایت می‌شود. اندیشه وجود دارد و هر اتفاقی پرفورمنس نیست .

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی نیز اجرای پرفرمنس آرت در نمایشگاه ها و جشنواره های مختلف از جمله نمایشگاه مطبوعات، نمایشگاه آب و فاضلاب، نمایشگاه دستاوردهای و...را در دستور کار قرار داده است و سعی نموده از ظرفیت این هنر جدید در انتقال مفاهیم مرتبط با آب و اهمیت آب استفاده کند.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات