راهکارهای سازمان آب و برق، در جریان سیلاب عدم خسارت جانی را...

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در نشست تخصصی مدیریت سیلاب ۹۷_۹۸ که صبح امروز سه شنبه ۲۱ خرداد ماه با حضور متخصصان حوزه آب، مدیران ارشد کشور و استان همچنین اساتید دانشگاه در سالن همایش های بین المللی بوستان اهواز برگزار شد گفت: بحث مدیریت سیلاب در کنترل سیلاب اخیر خوزستان بسیار اهمیت داشت از این رو سازمان آب و برق خوزستان در جهت مدیریت هر چه بهتر کارگروه های تخصصی ویژه ای را با حضور اساتید، کارشناسان و صاحب نظران حوزه آب تشکیل داد.

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، "فرهاد ایزدجو" افزود: احداث سیل بند در برخی از مخازن، انحراف جریان سیلاب از مسایل مهمی بود که در مقابله با سیل مدنظر کارشناسان قرار گرفت همچنین در کنار مهندسی رودخانه، حفظ توان خروجی رودخانه ها، آبخیز داری و حفظ بستر رودخانه ها نیز از عمده مسایلی بود که توجه ما را به خود جلب کرد .

وی ادامه داد: مشخص نمودن ظرفیت آبگذری و رقوم ارتفاعی سیلاب رودخانه ها در پایین دست سدها به منظور برنامه ریزی رهاسازی و افزایش تراز و یا احداث سیل بند برای حفاظت شهرها و روستاها از دیگر اقداماتی بود که توسط کارگروه های تخصصی مورد توجه ویژه قرار گرفت .

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه راهکارهایی که توسط این سازمان در کنار سایر ارگان ها اتخاذ شد، موجب گردید خسارت جانی در سیلاب اخیر نداشته باشیم خاطر نشان کرد: تلاش های شبانه روزی بسیاری از ارگان های همکار با سازمان موجب شد که شهرها کاملا از سیلاب در امان باشند .

وی با اشاره به نقش پر اهمیت مردم در کنترل سیلاب اخیر اظهار کرد: در مدیریت سیلاب بیشترین کمک را مردم انجام دادند و کشاورزان و همچنین مردم روستاها با تمام توان در کنار ما و در بحث احداث سیل بندها ایستادگی کردند. همکاری مردم و اقدامات ایشان در جهت تقویت سیل بندها درخور تقدیر است .

دکتر ایزدجو با اشاره به اقدامات نظارتی مجموعه کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: در مدت وقوع سیلاب رصد یکپارچه رودخانه ها در مرکز مانیتورینگ، به صورت تمام وقت صورت گرفت که در امر مدیریت سیلاب بسیار مفید و موثر بود .

وی ادامه داد: در جهت استفاده از تجربیات علمی و اتکا به خرد جمعی کارگروه های ویژه ای متشکل از خبرگان تشکیل داده شد و تشکیل این کارگروه ها در مدیریت سیلاب دشت ها نقش بسیار مهمی ایفا کرد .

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: استفاده از تدابیر مهندسی رودخانه در پایین دست سدها همچون پهنه بندی سیلاب، احداث سیل بند، انحراف جریان، لایروبی و جلوگیری از دخل و تصرف در بستر رودخانه ها برای مدیریت سیلاب و کاهش خسارات ناشی از آن ضروری است و همواره بایستی پیش و پس از وقوع سیلاب مورد توجه قرار گیرد .

وی خاطر نشان کرد: اقدامات سازه ای مهمترین نقش را در کاهش آسیب های سیلاب دارند، اگر اقدامات غیرسازه ای از جمله روش های آگاهی رسانی به مردم و سیلاب دشت ها بهتر اجرا شود، قاعدتا عملکرد ما در مدیریت سیلاب حداکثر تا ۲۰ درصد افزایش می یابد .

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در پایان اظهار کرد: این نشست با حمایت وزیر نیرو، استاندار و دانشگاه شهید چمران اهواز در چهار محور تشکیل شده است و در ادامه امیدواریم سطح ایمنی در شهرهای استان خوزستان را در اتفاقات مشابه آینده با اطلاعات تخصصی بیشتر بالا ببریم .

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات