مدیریت مصرف آب و انرژی، صنعت، معدن، سازمان‌های عمومی و موسسات...

در روز سوم هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق با عنوان "مدیریت مصرف آب و انرژی، صنعت، معدن، سازمان‌های عمومی و موسسات خصوصی" تبیین نقش تولیدکنندگان تجهیزات کاهنده مصرف در توسعه فناوری‌های این عرصه، تشریح ضرورت توسعه صنایع و بهره‌‌برداری از معادن متناسب با ظرفیت‌های منابع آبی و انرژی کشور و تبیین نقش سازمان‌ها و موسسات در اعمال رویه‌های صحیح مصرف آب و انرژی در تاسیسات و ساختمان انجام می‌شود.

استفاده از آب در تمام صنایع  امری رایج بوده و بدون حضور این ماده حیاتی ، انجام فعالیتهای صنعتی غیر ممکن خواهد بود. مثالهایی ارائه شده در زیر نمونه هایی از اهمیت آب در عملیات کارخانه های صنعتی است .

۱- تولید محصول ( کاغذ ، منسوجات و همچنین مواد غذایی )

۲- انتقال مواد اولیه ( چغندر، شستشوی خاکستر و رسوبات زاید کوره های بلند ذوب آهن)

۳- آبکشی و شستشو در صنایع ( لبنیات، نوشابه سازی، داروسازی و آبکاری )

۴- سرد کردن محصولات ( صنایع آبکاری )

۵- تهویه مطبوع و دهها مصرف دیگر

مقدار مصرف آب با توجه به فرآیند تولید و سطح فن آوریهای مورد استفاده در هر واحد صنعتی متفاوت می باشد. موارد اصلی استفاده های آب در صنعت را می توان به صورت ذیل خلاصه کرد :
تولید انرژی از طریق تهیه بخار

انتقال حرارت

انتقال و جابه جا کردن مواد خام با محصولات زاید

فعالیتهای مکانیکی

تولید محصول


آلودگیهای ناشی از مصرف آب در فرآیندهای صنعتی

از انجا که آب حلال خوبی است در طی تماس با مواد، آنها را در خود حل کرده و همچنین قادر است مواد معلق ریز و نامحلول را نیز با خود حمل نماید. به همین دلیل در آب مصرف شده هر فرآیند صنعتی تغییراتی حاصل می شود که ممکن است فیزیکی، شیمیایی و یا بیولوژیکی باشد. نمونه های زیر مواردی از این تغییرات می باشند :

الف- افزایش دما

ب- انحلال گازها (co۲ ، so۲ ، HF) گرد و غبار یا محصولات شیمیایی و یا بالعکس حذف گازها

ج- سوسپانسیون شدن انواع ذرات

د- انحلال ترکیبات آلی و معدنی مختلف

ھ- ورود روغن، گریس و مواد نرم کننده مورد استفاده در صنعت .


مزایای حاصل از کاهش مصرف آب

کاهش مصرف آب در صنایع از هر طریقی  که امکان پذیر باشد منافع فراوانی را هم برای خود صنعت و هم برای جامعه و اقتصاد کشور در بر خواهد داشت. اگر صنعتی میزان مصرف آب خود را کاهش دهد آنگاه
- با کاهش مصرف اب در صنعت، آب بیشتری برای استفاده شرب و کشاورزی در دسترس خواهد بود .

- هزینه های برق مصرفی جهت پمپاژ آب و تصفیه خانه ( واحد های اختلاط مواد شیمیایی و پمپ ها )

همچنین میزان مواد شیمیایی مصرف شده ( مثلا آلوم برای تصفیه آب کاهش خواهد یافت . )

- با کاهش مصرف آب، از حجم فاضلاب تولید شده ( ناشی از تبدیل آب به فاضلاب  نیز کاسته شده و در نتیجه هزینه تصفیه فاضلاب کاهش خواهد یافت . )

- با کاهش تخلیه فاضلاب آلوده صنایع ( که حای مواد آلی تجزیه پذیر زیستی و همچنین مواد آلی سنتیک  و مقاوم و مواد غیر آلی چون فلزات سنگین نظیر سرب و کادمیم و ... می باشد ) منابع آبی در برابر ورود  انواع آلودگی محافظت شده و در نتیجه کیفیت خود را برای بهترین مصرف حفظ خواهد کرد .

باز چرخش و استفاده مجدد از تکنیکهای اصلی برای کاهش در مصرف ویژه آب واحدهای صنعتی در دهه ۱۹۷۰ بود که علاوه بر کاهش مصرف آب سبب کاهش تخلیه مواد زاید به محیط آبی نیز می شد .

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات