بارندگی‌ها تنش آبی در ۱۰۰ شهر را برطرف کرد

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: در پی بارندگی‌های سال آبی جاری تنش آبی در ۱۰۰ شهر کشور برطرف شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، "قاسم تقی‌زاده خامسی" در نشست خبری هفته صرفه‌جویی در مصرف با بیان این مطلب افزود: کاهش بارندگی‌ها در طی یک دهه اخیر موجب شده بود تا در سال گذشته ۳۳۶ شهر با جمعیتی بالغ بر ۳۵ میلیون نفر با تنش آبی مواجه باشند .

وی ادامه داد: در پی بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری حدود ۱۰۰ شهر از تنش آبی خارج شده و تعداد فعلی شهرهای دارای تنش به ۲۳۶ شهر با جمعیتی بالغ بر ۲۸ میلیون نفر رسیده‌اند که عمده مشکل این مناطق نیز ناشی از نبود سامانه‌های مانند خطوط انتقال، شبکه و یا مخازن مربوطه است .

معاون آب و آبفای وزیر نیرو تاکید کرد: در سال جاری حدود ۵۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای کاهش شهرهای دارای تنش آبی در نظر گرفته شده است که در صورت تخصیص این رقم بخشی دیگری از شهرهای یاد شده از تنش آبی خارج خواهند شد .

تقی‌زاده خامسی با اشاره به اینکه ۱۰۰ سد در مرحله مطالعه و احداث هستند، عنوان کرد: ظرفیت فعلی مخازن سدهای کشور ۵۰ میلیارد مترمکعب است که طبیعتا هر چه سدهای جدید احداث شود ظرفیت مخازن کشور نیز افزایش پیدا خواهد کرد .

وی با اشاره به برگزاری بیستمین نشست دو روزه مشترک کمیساران آب جمهوری اسلامی ایران و افغانستان، گفت: براساس توافق‌های این نشست مقرر شده است طی برنامه عملیاتی ۶ ماهه، دو طرف ابزارهای دقیقی را برای رودخانه هیرمند نصب کنند تا نحوه تخصیص حقابه ایران از این رودخانه به طور مشخص گردید و اختلافی در این زمینه وجود نداشته باشد .

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان به مسئله لایروبی رودخانه‌ها اشاره کرد و افزود: هر ساله رقم مشخصی از سوی وزارت نیرو به منظور تخصیص اعتبار لایروبی اعلام می‌شود ولی در طی سه سال اخیر تنها حدود ۱۰تا ۱۲ درصد اعتبارات مورد نیاز این بخش تخصیص یافته است .

تقی‌زاده خامسی ادامه داد: لایروبی در تمامی رودخانه‌ها پاسخگو نیست و ممکن است حتی جواب معکوس نیز داشته باشد بنابراین لایروبی در رودخانه‌های کشور با مهندسی دقیق رودخانه صورت بگیرد.

در حال حاضر نیز به طور مشخص برای لایروبی رودخانه کارون با شرکت‌های خارجی و برای اروندرود نیز با طرف عراقی وارد مذاکره شده‌ایم .

وی به مسئله ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها اشاره کرد و افزود: در نشست اخیر وزیر نیرو با رئیس قوه قضاییه بر آمادگی کامل دستگاه قضا برای پاکسازی حاشیه رودخانه‌ها از ساخت‌ و سازهای بی‌رویه تاکید شده است و امیدواریم کار برای همیشه با همکاری قوه‌قضاییه و شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های مربوطه بتوانیم مقابل ساخت و سازهای غیرمجاز را گرفته و این معضل را حل کنیم .

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در خصوص آخرین وضعیت طرح آمایش آب محور، گفت: بنا بود این طرح ابتدای تابستان امسال از سوی سازمان برنامه و بودجه ارائه شود و ما همچنان منتظر ارائه این طرح هستیم. بایستی این طرح هر چه سریعتر آماده شده و تمامی دستگاه‌ها به آن عمل کنند .

تقی‌زاده خامسی میزان فعلی مصرف آب در شهرها و روستاها را هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب دانست و افزود: حدود ۴.۵ میلیارد مترمکعب از این رقم تبدیل به پساب می‌شود که تاکنون توانسته‌ایم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب از آن را تصفیه و در مصارف مختلف استفاده کنیم .

وی تاکید کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده است تا انتهای برنامه ششم توسعه رقم تصفیه پساب را به دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب برسانیم و در مصارف مختلف از جمله صنعت از آن استفاده کنیم .

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در این هفته شیوه واگذاری پساب شهرها را ابلاغ خواهیم کرد، ادامه داد: استفاده از پساب امری اقتصادی است و بخش خصوصی می‌تواند در این بخش مشارکت بسیار خوبی داشته باشد .

تقی‌زاده خامسی با انتقاد از استقرار صنایع آب‌بر و کشت برنج در مناطق خشک و کم آب کشور، گفت: بر اساس برنامه مقرر شده است تا حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان‌های جنوبی و رضوی منتقل شود که این طرح حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه در بردارد .
وی تاکید کرد: اجرای طرح یاد شده در حالی است که در همین سه استان سالیانه ۱۱ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود که اگر ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب صورت بگیرد طبیعتا نیازی به اجرای چنین طرح پرهزینه‌ای نیست .

معاون آب و آبفای وزیر نیرو مسئله آب را موضوعی چند انضباطه دانست و افزود: آب مسئله‌ای میان بخش است و وزارت نیرو به تنهایی نمی‌تواند این مهم را عملیاتی کند. بنابراین تمامی دستگاه‌های مربوطه بایستی در تحقق امر صرفه‌جویی در این مناطق متحد شوند .

تقی‌زاده خامسی به مسئله انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه در زمینه اجرای این طرح بایستی تمامی مسائل زیست محیطی رعایت شود، تصریح کرد: در خصوص طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان نیز اعتباری به منظور مطالعات اجرای این طرح در بودجه امسال دیده شده است و طرح فعلا در مرحله مطالعاتی است .

وی ادامه داد: در این استان اگر طرح قابل توجیهی برای استفاده از آب و پساب در بخش صنعت این استان ارائه شود، وزارت نیرو از آن استقبال می‌کند .

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات