برگزاری کارگاه آموزشی برای بهره برداران و کشاورزان شهرستان...

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، در پنجمین روز از هفته صرفه جویی در مصرف آب راضی رئیس طرح احیاء و تعادل بخشی این شرکت و دکتر وطن دوست نماینده سازمان مردم نهاد همیاران طبیعت استان با نمایندگان کشاورزان و بهره برداران شهرستان ماهنشان کارگاه آموزشی برگزار کردند.

دکتر وطن دوست ضمن معرفی رزومه کاری خود و اینکه دلیل برگزاری این کارگاه مقارن با هفته صرفه جویی در مصرف آب است،اظهارکرد:علاقمندی به طبیعت و منابع آب یکی از دلایل مهم حضور بنده در جمع شما کشاورزان زحمتکش و ساعی است و این یک رسالت و وظیفه همگانی است که در حفظ منابع ملی کشور عزیز و استان سرسبزمان کوشا باشیم.

وی افزود:تا زمانیکه خود کشاورزان برای جلوگیری از حفر چاه جدید و برداشت های غیرمجاز اقدام نکنند،قوانین حاکمیتی کارساز نخواهد بودمتاسفانه جامعه ارزش واقعی آب را نمی داند و هر روز بر بحران آب افزوده می شود و مناسب ترین راهکار، تنظیم قیمت واقعی آب و عرضه درست آن می باشد.

وطن دوست افزود:چرا فکر می کنیم دولت باید برای حل بحران آب راهکار داده و اقدام نماید و چرا خود مردم برای آینده شان هیچ حرکتی انجام نمی دهند. وی ادامه داد که: من از همین تریبون به شما عرض می کنم باید در بحث کنترل مصرف آب و درست مصرف کردن ،خودمان وارد عمل شویم.

دبیر سازمان مردم نهاد همیاران طبیعت زنجان با اشاره به اینکه همه باید مطیع قانون بوده  و در این راستا حرکت کنیم افزود:باید سعی کنیم عامل ارتباط بین روستاییان و دولت باشیم و سخن واقعی آنها را انعکاس دهیم.

وی گفت:اگر به خشک شدن رودخانه پرآب قزل اوزن دقت کنیم ،می بینیم که دلیل اصلی خشک شدن این رود بزرگ استان استفاده های بی برنامه و بیش از اندازه کشاورزان بالادست آن است و بایستی یک راهکار اساسی برای این موضوع اندیشیده شود.

در ادامه، عمران راضی رئیس طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه ای زنجان با تشریح وضعیت کنونی منابع آب استان و منطقه ماهنشان به حاضرین در این کارگاه آموزشی،اظهارداشت:از دهیاران و شوراهای اسلامی این شهرستان،انتظار می رود در راستای حفاظت از سفره های آب زیرزمینی منطقه تمام سعی و تلاش خود را بکار گیرند تا در آینده،بحران کم آبی تشدید نشود.

وی به آب مجازی نیز اشاره ای کرد و در خصوص اهمیت نصب کنتورهای هوشمند به حاضرین، گفت:در حال حاضر عملیاتی نمودن این موضوع از اهداف مهم شرکت آب منطقه ای زنجان است و از کشاورزان عزیز انتظار می رود در اجرای این برنامه مهم،این شرکت را یاری نمایند.

راضی، افزایش جمعیت و لزوم صرفه جویی در مصرف آب را از اولویت های جامعه دانست و گفت:همه ما مسئولیم تا با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی درست به کشاورزان،بهره برداران و عموم مردم آنها را به سمت مدیریت مصرف آب ترغیب نماییم.

رییس طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به توجه ویژه به بحث سازگاری با کم آبی افزود: از راهکارهای مناسب در این خصوص اصلاح الگوی کشت،جلوگیری از حفرچاه غیرمجاز،جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجاز و اصلاح منصوبات و دیگر روشهای معقول می باشد.

در پایان از سه نفر از کشاورزان که در راستای اصلاح الگوی مصرف آب ،بصورت داوطلبانه اقدام به نصب کنتور هوشمندکرده بودند با اهداء لوح  سپاس و جوایز تقدیر گردید.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای زنجان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای زنجان

    شركت آب منطقه‌ای زنجان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات