پایداری منابع آب و انرژی به الگوهای همکاری میان‌بخشی وابسته است/ در کنار یکدیگر می‌توانیم برای ارتقای سواد آب و انرژی در جامعه ایران تلاش کنیم

پایداری منابع آب و انرژی به الگوهای همکاری میان‌بخشی وابسته است/ در کنار یکدیگر می‌توانیم برای ارتقای سواد آب و انرژی در جامعه ایران تلاش کنیم


به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا اردکانیان" عصر امروز چهارشنبه در نشست‌ "سمن‌، سرمایه اجتماعی و نظام تدبیر آب و انرژی" با حضور نمایندگان سمن‌هایی از سراسر کشور در وزارت نیرو افزود: امری که تا به این اندازه اجتماعی است فقط می‌تواند از مسیری که بر مشارکت مردم و اثرگذاری آنها در مراحل مختلف تصمیم‌گیری و اجرا تاکید دارد، پیش برود و به نتایج مطلوب برسد.
وی ادامه داد: سازمان‌های مردم‌نهاد، نیروی تشکل‌یافته و منسجم مردم هستند و بی‌گمان جلب مشارکت آنها و سامان دادن به الگوهای همکاری با سمن‌ها، الگوهای بهره‌برداری از منابع آب و انرژی را بهره‌ورتر ساخته و به توسعه پایدار نزدیک‌تر می‌کند.
اردکانیان با بیان اینکه رسیدن به تعامل و همکاری میان سمن‌ها و دولت از گفت‌وگو میان طرفین آغاز می‌شود، اظهار کرد: من به عنوان کسی که در همه چهار دهه گذشته از نزدیک یا دور با وزارت نیرو و مدیریت آن ارتباط داشته‌ام، اذعان می‌کنم این اولین باری است که عزمی جدی و معطوف به کسب دستاورد، با بینش نظری روشن و کاملاً جدی برای برقراری تعامل و گفت‌وگو میان وزارت نیرو و سازمان‌های مردم‌نهاد شکل گرفته است.
وی، گذار به دوران مدیریت توامان عرضه و تقاضا، تجربه‌اندوزی از گذشته، آگاه شدن بر ابعاد غیرفنی آب و انرژی، بالغ‌تر شدن جامعه مدنی ایران و توسعه سمن‌های فعال در زمینه محیط‌زیست، آب و انرژی؛ بلوغ بیشتر علوم اجتماعی آب و انرژی، و اقتضائات دیگری در ایران امروز را از جمله ضرورت‌های برقراری این گفتگو عنوان کرد و گفت: به‌رغم اذعان به چندین دهه دوری میان سمن‌ها و وزارت نیرو، امروز به‌طور جدی قصد داریم همکاری با سمن‌ها را گسترش دهیم.
وزیر نیرو راه‌اندازی مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی را اولین گام مهم در این مسیر دانست و افزود: تاسیس این مرکز و فعالیت‌هایی که امروز در آن انجام می‌شود – از جمله همین تعامل با سمن‌ها –حاصل اراده فردی یا سلیقه خاصی در مدیریت نیست، بلکه از ملزومات دوران جدید تلاش برای پایدارسازی منابع آب و انرژی است.
اردکانیان تصریح کرد: تلاش ما برای گفت‌وگو به این معناست که ابداً نگاهی ابزاری به سمن‌ها نداریم و امروز تلاش کردیم تا بیشتر سخن سمن‌ها را بشنویم و در تعامل با یکدیگر به دستور کار مشترک برسیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه مسائل و اهداف بسیاری هست که ما در کنار یکدیگر می‌توانیم درباره و برای رسیدن به آن‌ها با یکدیگر همکاری کنیم، ادامه داد: اطمینان دارم که در کنار هم می توانیم روی موضوع‌های مهمی همچون ارزیابی اثرات پروژه‌های آب و انرژی بر اجتماعات متاثر از این پروژه‌ها که هر پروژه آب و انرژی اعم از ساخت تاسیسات، بر گروه‌های اجتماعی اثر می‌گذارد و ارزیابی کردن این تاثیرات یکی از اقدامات مشترک با سمن‌هاست و یا تعامل بر سر توسعه روش‌های مدیریت مصرف و تقاضای آب و انرژی که این تعامل در جامعه‌ای بدمصرف که می‌تواند و باید مصرف آب و انرژی را معقول سازد، بسیار حیاتی است، همکاری داشته باشیم.
وی ادامه داد: در زمینه توسعه اعتماد بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آب و انرژی، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، همکاری برای اصلاحات در اقتصاد آب و انرژی، استفاده از دانش و اطلاعات سمن‌ها در تصمیم‌گیری و همکاری با مدیران صنعت به گونه‌ای که نوعی شراکت راهبردی میان جامعه مدنی و صنعت آب و برق به‌وجود بیاید و استفاده از ظرفیت سمن‌ها برای تعدیل اعمال نظرهای سیاسی در تصمیم‌های کارشناسی نیز زمینه‌های همکاری مناسبی وجود دارد.
اردکانیان همچنین بر همکاری وزارت نیرو و سمن‌ها برای افزایش دسترسی، شفافیت و انتشار متقارن و عادلانه اطلاعات مربوط به حوزه آب و برق، همکاری متقابل برای به اشتراک گذاشتن دانش نیز تاکید کرد.
وی با بیان اینکه همه ما به افزایش دانش در عرصه‌های مختلف نیازمندیم، ادامه داد: بخشی از دانش بومی و محلی در اختیار کنشگرانی است که در محل پروژه‌ها و اقدامات مدیریتی حوزه آب و انرژی قرار دارند. این دانش باید در همه مراحل فعالیت‌ها به صنعت منتقل شود.
وزیر نیرو تصریح کرد:عمیقاً احساس می‌شود که دانش زیادی در صنعت آب و برق وجود دارد که می‌توان آن‌را با سمن‌ها به اشتراک گذاشت. سازوکارهایی که امروز برای گفت‌وگو در نظر گرفته‌ شد و شیوه‌ای که نشست «سمن‌ها، سرمایه اجتماعی و نظام تدبیر آب و انرژی» برگزار شد، آغازی برای همین به اشتراک گذاشتن است.

وی ادامه داد: عمیقاً به ضرورت کار میان‌بخش در حوزه آب معتقدم و تصور می‌کنم این رویکرد به حوزه انرژی نیز قابل تسری است.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه سمن‌ها می‌توانند حاملان بینش میان‌بخشی و همکاران اجرای آن باشند، گفت: سمن‌ها به‌دلیل آنکه در حوزه‌های مختلف فعال هستند و از آن جهت که بخشی‌نگری‌های ناشی از الزامات وظایف سازمانی آزاد هستند، ظرفیت بیشتری برای میان‌بخشی‌نگری دارند. این نعمتی است که ما در وزارت نیرو برای دوران مدیریت توامان عرضه و تقاضا، کاملاً قدر آن‌را می‌دانیم.
وی تاکید کرد: ما در کنار یکدیگر می‌توانیم برای ارتقای سواد آب و انرژی در جامعه ایران تلاش کنیم.
اردکانیان اضافه کرد: مردمانی که نسبت به موهبت آب و انرژی در این کشور آگاهی بیشتری داشته باشند، قطعاً از اصلاحات سیاستی در این بخش نیز بیشتر حمایت خواهند کرد و برای اصلاح رفتار مصرف خود نیز آمادگی افزون‌تری خواهند داشت.
وزیر نیرو با بیان اینکه صریحاً پشتیبانی خودم از تشکیل کارگروهای متشکل از نمایندگان سمن‌ها و وزارت نیرو شرکت‌های مادر تخصصی برای فعالیت در زمینه‌های مورد توافق را اعلام می‌کنم، افزود: این کارگروه‌ها ایجاد می‌شود و با برنامه‌ای که آن هم مشارکتی تدوین خواهد شد، در همکاری با «مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی» فعالیت‌ خواهد کرد.
وی اظهار امیدواری کرد تعامل شکل گرفته امروز، پیام بسیار مثبتی از رویکرد تعامل‌گرا به فعالان سمن‌های تخصصی محیط‌زیست، آب و انرژی منتقل کند تا بتوانیم بیش از گذشته دغدغه‌های مشترک برای رسیدن به توسعه پایدار در صنعت آب و انرژی را دنبال کنیم.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات