سی و دومین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان به ریاست استاندار...

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، مهندس یوسف رضاپور صبح یکشنبه در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان که در محل سالن جلسات امام علی (ع) استانداری زنجان و به ریاست دکتر حقیقی استاندار، برگزار شد، بر مدیریت مصرف آب در استان تاکید کرد و افزود: برای جلوگیری از بحران آب چاره‌ای جز مدیریت مصرف نداریم.

رضاپور،در ابتدای جلسه ضمن قرائتدستور کار سی و دومین جلسه شورای حفاظت منابع آب و تشریح وضعیت بارندگی های استان اظهار کرد: مجموع بارندگی تا ۲۹ تیرماه سال آبی ۱۳۹۷-۱۳۹۸ حدود ۴۱۵ میلیمتر است که درصد افزایش آن نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد و نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت ۳۶ درصد می باشد.

وی در ادامه گزارش دوره ای وضعیت سد های استان را بیان داشت و آب ورودی به سدهای استان نسبت به سال گذشته را خوب ارزیابی نمود و گفت:تهم ۴۱ میلیون مترمکعب،گلابر۱۹ میلیون متر مکعب،کینه ورس ۴۷ و تالوار ۱۷۵ میلیون متر مکعب ورودی داشتند که در مجموع ۲۸۳ میلیون متر مکعب و نسبت به سال گذشته ۶۱ درصد رشد را نشان می دهد.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان، با بیان اینکه کشور ایران در مصرف آب در دنیا رتبه نخست را دارد، گفت: مصرف آب در ایران زیاد است و باید الگوی مصرف آب مدنظر قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه به‌طور میانگین سالانه شاهد افت تراز آب زیرزمینی هستیم، گفت: سالانه بطور متوسط حدود۷۷سانتی متر افت تراز آب های زیرزمینی را شاهد هستیم.    رضاپور از وجود سه هزار و ۵۸۶ حلقه چاه دارای مجوز و سه هزار و ۷۰۰ حلقه چاه فاقد پروانه در استان زنجان خبر داد و تاکید کرد: هزار و ۲۴۹ حلقه از چاه‌های غیرمجاز استان بعد از سال ۸۵ راه‌اندازی شده که باید مسدود شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه عمده چاه‌های غیرمجاز در شهرستان‌های زنجان و ابهر وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان بابیان اینکه سال گذشته ۶۲۵ حلقه چاه در استان زنجان مسدود شد، افزود: خوشبختانه عملکرد شرکت در مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز خوب بوده است.

رضاپور با بیان اینکه بر اساس برنامه ۳۵۰ حلقه چاه غیرمجاز امسال در استان مسدود می‌شود، گفت: امسال برنامه عملیات دشت زنجان تعریف‌شده و دشت ابهر بحرانی ترین دشت استان است.

وی ابراز کرد: از سال ۸۵ تاکنون هزار و ۱۸۵ فقره چاه غیرمجاز در استان زنجان مسدود شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان به برنامه ۲۰ ساله کشور برای متعادل کردن شرایط فعلی ذخایر آب استان اشاره کرد و گفت: در استان زنجان در هر سال مجوز برداشت باید طبق برنامه باشد تا به شرایط قابل قبول برسیم.

دکتر حقیقی استاندار زنجان،پس از استماع گزارش مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان و اعضای حاضر در جلسه،اظهار داشت: در خصوص انسداد چاه‌های غیرمجاز برخورد از بالا به پایین باشد نه از پایین به بالا و اول باید افرادی که صاحب سمت و قدرت هستند چاه‌های آنها مسدود شود و بعد به دهک‌های پایین جامعه برسد و برخورد از اقشار پایین به بالا نباشد.

وی افزود: این در حالی است که متاسفانه محیط‌ زیست نسبت به دریافت مجوزها کوتاهی می‌کند و در این زمینه، مشکلات زیادی داریم .

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه خواهان مدیران با جسارت هستیم، ادامه داد: هیچ مدیری حق ندارد در جلسات معاون خود را بفرستد و در صورت تکرار این مسئله، مدیر مربوطه عزل خواهد شد.

استاندار زنجان ابراز کرد: برخورد باید عادلانه باشد و با خلاف‌کار برخورد جدی شود چراکه اگر ما عادلانه برخورد نکنیم مردم نسبت به ما بدبین می‌شوند.

حقیقی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای باید لیست چاه‌های غیرمجاز که متعلق به افراد صاحب قدرت هستند را به بنده ارائه کند، افزود: از کسی ترس ندارم و برای برخورد با خلافکاران در زمینه اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی با کسی شوخی ندارم و برخورد لازم را خواهم کرد.

استاندار زنجان تصریح کرد: انسداد چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از کشت برنج و هندوانه و دیگر محصولات پر آب بر در بستر رودخانه‌ها در اولویت باشد و افرادی که بیشترین مصرف آب را دارند چاه‌های آنها مسدود شود.

وی در پایان افزود: همه کارشناسان و معاونین مورد اعتماد و احترام بنده هستند ولی این دلیل نمی شود مدیران استان در دسترس نبوده و جانشین بجای خود به جلسات مهم همانند این جلسه که تصمیمات مهمی در خصوص منابع آبی استان گرفته می شود،بفرستند.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای زنجان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای زنجان

    شركت آب منطقه‌ای زنجان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات