افزایش ۱۵ هزار متر مکعبی ظرفیت تولید آب شیرین در زاهدان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از افزایش ظرفیت تولید آب شیرین در زاهدان خبر داد و گفت: با سرمایه گذاری بخش خصوصی، بزودی ۱۵هزار متر مکعب به ظرفیت تولید آب شرب در این شهر افزوده خواهد شد .

به گزارش روابط عمومی آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان: نیاز آبی کلان شهر زاهدان را در فصول گرم سال و پیک مصرف با وضعیت مشترکین موجود و بدون در نظرگرفتن مناطق جدید الحاقی را ۲هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه اعلام کرد و گفت: شهرستان زاهدان با بیش از ۳۶ هزار کیلومتر مترمربع وسعت و جمعیت شهری بیش از ۷۰۰ هزار نفر دارای هزار ۶۶۵ کیلومتر شبکه توزیع و ۱۵۴هزار فقره اشتراک است که از این تعداد ۱۲۹ هزار مشترک آب شیرین و ۲۵ هزار مشترک آب بهداشتی آب شور هستند .

وی با اشاره به کمبود آب شرب در زاهدان افزود: آب شرب زاهدان از ۳ منبع آب انتقالی از چاه نیمه های زابل به زاهدان با حجم ۸۵۰ لیتر برثانیه معادل ۷۳هزار متر مکعب در شبانه روز، آب تولیدی آب شیرین کن با حجم ۳۰۰ لیتر بر ثانیه معادل ۲۶هزار متر مکعب در شبانه روز و آب استحصالی چاه های جنوب با حجم ۵۰ لیتر بر ثانیه معادل ۶هزار متر مکعب در شبانه روز در شهر زاهدان تامین می شود .

وی ادامه داد: در مجموع هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه از این ۳ منبع به شبکه آب شرب شهر تزریق می شود که با این شرایط، زاهدان در شرایط اوج مصرف ۶۰۰ لیتر برثانیه کمبود شرب دارد .

مدیر عامل آبفا استان، میزان تولید آب بهداشتی را در مرکز استان ۴۰۰ لیتر برثانیه اعلام و تصریح کرد: این مقدار برابر با نیاز فعلی است و مشکلی در این بخش وجود ندارد؛ تنها در مناطق فاقد سامانه آبرسانی با نیاز آبی ۲۵۰ لیتر روبرو هستیم که این کمبود ناشی از محدودیت ظرفیت انتقال از منابع چاه نیمه های سیستان به زاهدان و محدودیت منابع آبی محلی در محدوده شهر است .

وی ضمن اشاره به اقدامات انجام شده کوتاه مدت افزود: حفر و تجهیز ۵ حلقه چاه، اجرای خطوط جمع آوری و شیرین سازی به ظرفیت ۱۵ هزار متر مکعب در شبانه روز با سرمایه گذاری بخش خصوصی در دست انجام است .

قاسمی با بیان اینکه مدیریت توزیع عادلانه آب اصلی ترین راهبرد این شرکت است، افزود: برنامه اجرایی مدیریت توزیع در شبکه با توجه به کمبود جدی به گونه ی اجرا می شود که هیچ یک از مشترکین آب به صورت قطع مداوم با بیش از چهار الی پنج ساعت مواجه نشود .

وی در پایان خاطرنشان کرد: تکمیل و اتمام پروژه اجرایی خط دوم از چاه نیمه به زاهدان با کارفرمایی شرکت آب نیرو به ظرفیت انتقال هزار و ۶۸۰ لیتر در ثانیه راهکار اساسی و مطمئن به منظور بهره مندی ۱۰۰ درصدی شهروندان از نعمت آب شرب خواهد بود. همچنین در شبکه آب زاهدان برای توزیع بهتر و بهره مندی مناطق فاقد شبکه حدود ۸۰۰ کیلومتر عملیات اصلاح و توسعه باید انجام شود که ۱۰۰ کیلومتر آن هدف گذاری شده و در حال انجام است که لوازم و مصالح آن به خریداری و در انبار موجود است .

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان

    شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان

    شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان یک شرکت در شهر زاهدان می باشد

      نظرات