اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای رفع مشکل آب شرب زاهدان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان از تجهیز پنج حلقه چاه به‌عنوان برنامه کوتاه مدت و تکمیل پروژه خط دوم انتقال از چاه نیمه‌های زابل به زاهدان با ظرفیت ۱۶۸۰ لیتر در ثانیه به‌عنوان راهکار اساسی و مطمئن برای بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی شهروندان از نعمت آب شرب خبر داد.

"علیرضا قاسمی" در گفت‌وگو با روابط عمومی آب و فاضلاب استان افزود: تکمیل و اتمام پروژه اجرایی خط دوم انتقال آب از چاه نیمه‌های زابل به زاهدان با کارفرمایی شرکت آب نیرو به ظرفیت ۱۶۸۰ لیتر در ثانیه راهکار اساسی و مطمئن به‌منظور بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی شهروندان از آب شرب پایدار خواهد بود.

وی در شبکه آب زاهدان برای توزیع بهتر و بهره‌مندی مناطق فاقد شبکه حدود ۸۰۰ کیلومتر عملیات اصلاح و توسعه باید انجام گیرد، ادامه داد: ۱۰۰ کیلومتر از این طرح هدف‌گذاری شده و در حال انجام است؛ لوازم و مصالح آن به‌همراه لوله‌های مورد نیاز خریداری شده و در انبار موجود است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات انجام شده کوتاه مدت افزود: حفر و تجهیز پنج حلقه چاه، اجرای خطوط جمع آوری و شیرین‌سازی به ظرفیت ۱۵ هزار متر مکعب در شبانه‌روز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز در دست انجام است.

وی با بیان اینکه مدیریت توزیع عادلانه آب اصلی‌ترین راهبرد این شرکت است، افزود: برنامه اجرایی مدیریت توزیع در شبکه با توجه به کمبود جدی به گونه‌ای اجرا می‌شود که هیچ‌یک از مشترکان آب با قطعی آب مداوم و طولانی مواجه نشوند.

قاسمی اظهار کرد: علاوه بر ظرفیت‌سازی به میزان ۱۵ هزار مترمکعب آب از منابع شهر زاهدان باید اقدامات لازم جهت بهره‌برداری از قسمتی از خط دوم انتقال حد فاصل دوراهی زابل تا زاهدان در اولویت پیمانکار قرار گیرد.

مدیرعامل آبفای استان سیستان و بلوچستان از کمبود ۶۰۰ لیتر بر ثانیه آب شرب در زاهدان خبر داد و نیاز آبی کلان‌شهر زاهدان را در فصول گرم سال و پیک مصرف با وضعیت مشترکان موجود و بدون در نظر گرفتن مناطق جدید الحاقی به میزان ۲۲۰۰ لیتر در ثانیه اعلام کرد.

وی اضافه کرد: شهرستان زاهدان با بیش از ۳۶ هزار کیلومتر مترمربع وسعت و دارای جمعیت شهری بیش از ۷۰۰ هزار نفر دارای ۱۶۶۵ کیلومتر شبکه توزیع و ۱۵۴ هزار فقره اشتراک که از این تعداد ۱۲۹ هزار مشترک آب شیرین و ۲۵ هزار مشترک آب بهداشتی لب شور است.

قاسمی افزود: آب شرب زاهدان از سه منبع آب انتقالی از چاه نیمه‌های زابل به زاهدان با حجم ۸۵۰ لیتر برثانیه معادل ۷۳ هزار متر مکعب در شبانه‌روز، آب تولیدی آب شیرین‌کن با حجم ۳۰۰ لیتر بر ثانیه معادل ۲۶ هزار مترمکعب در شبانه‌روز و آب استحصالی چاه‌های جنوب با حجم ۵۰ لیتر بر ثانیه معادل ۶۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز در شهر زاهدان تامین می‌شود که در شرایط اوج مصرف در وضعیت موجود ۶۰۰ لیتر برثانیه کمبود آب شرب دارد.

مدیرعامل آبفای استان با اشاره به تولید ۴۰۰ لیتر برثانیه در بخش آب بهداشتی گفت: این مقدار برابر با نیاز فعلی بوده و مشکلی در این بخش وجود ندارد و در مناطق انتهایی فاقد سامانه آبرسانی با نیاز آبی ۲۵۰ لیتر روبرو هستیم که کمبود ناشی از محدودیت ظرفیت انتقال از منابع چاه نیمه‌های سیستان به زاهدان و محدودیت منابع آبی محلی در محدوده شهر است.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان

    شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان

    شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان یک شرکت در شهر زاهدان می باشد

      نظرات