میل کردن آب شرب با طعم ماسه در نظرآباد!

میل کردن آب شرب با طعم ماسه در نظرآباد!

http://www.bananews.ir/حق‌آبه استان البرز با وجود داشتن دو سد مطرح کشور آنقدر ناچیز است که سطح آب‌های زیرزمینی‌اش با مصرف بالای ناشی از افزایش جمعیت رو به افول گذاشته است. نظرآباد نیز مانند سایر شهرستان‌های استان البرز در موضوع کمبود آب مستثنی نیست و شهروندان نظرآباد از داشتن آب نامطلوب گلایه دارند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهدی امیری، رئیس اداره آب نظرآباد در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: ۲۵ حلقه چاه موجود با آب دهی ۴۵۰ لیتر در ثانیه، آب شرب نظرآباد را تأمین می‌کنند اما در فصل گرما این میزان آب، جوابگوی نیازهای مصرفی شهر نیست. یکی از عواملی که افت فشار و گاهاً قطعی آب را به همراه دارد، وجود پمپ‌های آب در منازل است و این در حالی است که بیشتر این پمپ‌ها به صورت غیراصولی نصب شده‌اند.

وی افزود: تنها گزینه تأمین آب برای شهروندان نظرآباد، منابع زیرزمینی است ولی باید به سمتی پیش رفت که مصرف را مدیریت کرد و از مصارف غیرضروری پیشگیری کرد.

امیری با اشاره به بهره‌مند شدن نظرآباد از آب سد طالقان، خاطرنشان کرد: فعلاً با کمبود آب در شهرستان مواجه نیستیم ولی استفاده از آب طالقان نیازمند آماده سازی زیرساختهایی نظیر ساخت تصفیه خانه است و از طرفی، تصمیم گیری در این مورد مربوط به مقامات بالاتر است. سازمان آب منطقه‌ای باید پیگیر این موضوع باشد چرا که تامین منابع آب به‌عهده این سازمان است و ما تنها وظیفه توزیع آب را داریم.

به گفته رئیس آبفای نظرآباد، ۵۰ تا ۶۰ درصد شبکه توزیع آبرسانی در این شهرستان اصلاح شده است و از هدر رفت آب جلوگیری می‌شود.

 

وی عنوان کرد: بافت زمین دشت نظرآباد حالت شنی و آبرفتی دارد. طبق مطالعات زمین شناسی که سال گذشته توسط سازمان زمین شناسی صورت گرفته، علت فرونشست چاه‌های نظرآباد بررسی شده است و عمده علت، فرو نشست چاه‌ها بر اثر برداشت بی رویه آب‌های زیر سطحی گزارش شده است. به خاطر این‌که بافت زمین ماسه‌ای است، بعضی چاه‌ها، مستقیم به شبکه آبرسانی، متصل و مصرف کنندگان گاهاً شاهد شن و ماسه نرم در آب هستند.

امیری ادامه داد: طرحی در دست اجراست که به زودی به بهره برداری خواهد رسید؛ طبق این طرح، تمام چاه هایی که در محدوده جنوب شهر هستند، قرار است به مخزن اصلی منتقل شوند تا بدین ترتیب آبی که از مخزن وارد شبکه می‌شود بدون شن می‌شود که این امر مستلزم یک سری فعالیت‌ در این زمینه است. باید پمپ‌ها تقویت شوند ولی به علت بحران کم آبی و گرمای بی‌سابقه، این اقدامات به شش ماه دوم سال موکول شد.در این صورت مشکل ماسه دهی شبکه حل خواهد شد.

وی با رد غیر بهداشتی بودن آب نظرآباد، گفت: آب نظرآباد از نظر بهداشتی مشکلی ندارد چرا که برای سالم بودن آب مصرفی به صورت روزانه و ماهیانه، تست کلر صورت می‌گیرد و بین ۱۵ تا ۲۰ مورد کلرسنجی در سطح شهر از شبکه توزیع و مخزن‌های بین راهی توسط کارشناسان آبفا انجام می‌شود.

این مسئول ادامه داد: به جز اداره آب، شبکه بهداشت نیز توسط کارشناسان به صورت مخفیانه کلر را اندازه‌گیری می‌کنند و آزمایش‌های تست آب را انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: آزمایش‌های میکروبی و شیمیایی توسط کارشناسان آزمایشگاه مرکزی استان به صورت هفتگی و ماهیانه انجام می‌شود و از سراسر شبکه شهر، مخازن و منابع تولید آب نمونه‌گیری می‌شود؛ اگر جایی کوچکترین آلودگی دیده شود و مطابق استانداردها نباشد مخزن‌های آلوده به پلمب خواهد شد.

رئیس آبفای نظرآباد عنوان کرد: نظرآباد نیازی به تصفیه‌خانه ندارد اما موضوع فاضلاب این شهرستان در مرحلۀ مطالعات است و طرح احداث شبکه فاضلاب در چند فاز در حال اجراست. در فاز اول که آبان ماه سال گذشته به اتمام رسید مطالعات شهری، انجام و مورد تایید شرکت آب و فاضلاب کشور قرار گرفت و فاز دوم که در مرحله نقشه برداری است در حال اجراست و فاز بعدی هم طراحی شبکه است.

وی یادآور شد: هفت هکتار زمین برای ساخت تصفیه خانه مورد نیاز است و زمین و مکان طبق نظر کارشناسان در جنوب شهر، شناسایی شده و رایزنی‌هایی با مالک انجام شده است که در حال تملک آن هستیم. به جز شهر نظرآباد واحدهای مسکن مهر هم به این تصفیه‌خانه متصل خواهند شد.

وی دربارۀ تناسب نداشتن بین تراکم جمعیت و شبکه‌های توزیع در برخی محله‌های نظرآباد، گفت: آینده نگری در طراحی توسعه شبکه صورت می‌گیرد و بر اساس چشم اندازی که برای اداره آب در نظر گرفته شده است کلیه طرح‌ها با تایید حوزه معاونت مهندسی انجام می‌شود و در مرحله بعد از شهرداری اخذ مجوز شده و براساس افزایش جمعیت و تراکم، شبکه ایجاد می‌شود.

    نظرات