مدیرکل دفتر امور اقتصادی و خدمات مالی: تسهیلات بانکی به پروژه های گردشگری شهرداریها پرداخت می شود

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و خدمات مالی: تسهیلات بانکی به پروژه های گردشگری شهرداریها پرداخت می شود

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و خدمات مالی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی به تعدادی از شهرداری ها از سال ۱۳۹۰ تا پایان سال ۳۹۷، به منظور حمایت و توسعه زیرساخت‌ صنعت گردشگری در شهرهای کشور از سوی این سازمان خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه این امر سبب ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری ها شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور، محسن کوشش تبار با بیان مطلب فوق گفت: همه‌کسانی که در حوزه‌های اقتصادی صاحب‌نظر هستند حتی اگر آشنایی عمیق با حوزه مدیریت شهری نداشته‌اند بر اولویت توسعه صنعت گردشگری برای ایجاد درآمد پایدار در شهرداری‌ها اذعان داشته‌اند. در برنامه پنجساله سوم توسعه کشور قریب به ۱۳۶ روستای هدف گردشگری معرفی گردید و درچند سال اخیر بسیاری از روستاهای‌ مذکور به سبب استفاده از ظرفیت گردشگری توسعه یافته و تبدیل به شهر شده‌اند.

وی اضافه کرد: یکی از ظرفیت های سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه بانکی به شهرداریها می باشد که درصورت ارائه پروژه ای توسط شهرداری که سبب ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری باشد، پس از تایید در کارگروه تسهیلات استان، دفتر امور اقتصادی و خدمات مالی از آن حمایت نموده و با طرح نمودن در کارگروه ملی تسهیلات در سازمان شهرداریها، وام کم بهره به آن شهرداری تخصیص داده می شود.

کوشش تبار افزود: سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور از سال ۱۳۹۰ تا پایان سال ۱۳۹۷، بمنظور حمایت و توسعه زیرساخت‌ صنعت گردشگری در شهرهای کشور، تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی به تعدادی از شهرداریها پرداخت نموده است که سبب درآمد پایدار برای شهرداری ها شده است.

وی افزود: از سال ۱۳۹۰ تاکنون به ۳۵۶ پروژه در شهرداریهای کشور تسهیلات کم‌بهره بانکی به میزان ۴هزار و۲۵۰میلیارد ریال مصوب شده است که از آن مبلغ بیش از ۲هزارمیلیارد ریال بمنظور اجرای پروژه‌های گردشگری برای ۱۵۱ شهرداری کشور مصوب شده که باتوجه به پیشرفت پروژه ها، تاکنون هزار و ۱۰۰میلیارد ریال آن به شهرداریها پرداخت شده است.

وی در ادامه برخی پتانسیل های گردشگری شهرها را ذکر نمود که عبارتند از: احیاء ابنیه و بافت‌های تاریخی، شناسایی جذابیت های طبیعت گردی هر شهر و ایجاد امکانات پیرامون آن، تغییر کاربری ابنیه تاریخی مثل حمام، کاروانسراها یا خانه‌های تاریخی که با تغییر کاربری ضمن تبدیل‌شدن به یک واحد درآمدزا از اضمحلال و تخریب آن جلوگیری می‌شود.

وی همچنین مجموعه‌های تجاری خدماتی رفاهی که در مسیر راه‌های مواصلاتی شهرها یا در مراکز شهری ایجاد می شوند را دارای توجیه اقتصادی مناسبی برای فعالیتهای گردشگری عنوان نمود.

کوشش تبار در ادامه مهمترین آثار تسهیلات تعلق‌گرفته به پروژه‌های گردشگری را جابجایی ثروت از مناطق پردرآمد به شهرداری کم‌درآمد، ایجاد فرصت‌های شغلی با سرانه‌ای به‌مراتب کمتر از صنایع دیگر، ایجاد فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم در هر شهر، افزایش کیفیت زندگی شهری مثل بهداشت، حمل‌ونقل و انضباط شهری، تغییر رفتارهای شهروندی به جهت ارائه خدمات به گردشگران و افزایش سطح دانش و مهارت‌های اجتماعی در فعالان حوزه خدمات برشمرد.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و خدمات مالی سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور با مخاطب قرار دادن شهرداران سراسر کشور، از آن‌ها خواست با رویکرد توسعه صنعت گردشگری در شهرهای خود، بامطالعه میدانی در محیط شهر، این قبیل فرصت های مناسب سرمایه گذاری و کسب درآمد پایدار را شناسایی نمایند و با طراحی و تبیین طرح و طی نمودن فرآیند اخذ تسهیلات، در ارائه طرح تسریع نمایند.

کوشش تبار همچنین گفت: نهضت توسعه گردشگری شهری، هدف جدی کارگروه وام شهرداریها در سال ۱۳۹۸ خواهد بود. شهرداری‌ها نیز بایستی همگام باسیاست‌های کلان کشور و خط‌مشی دولت در توسعه صنعت گردشگری، که در سال‌های اخیر منجر به حضور فزاینده گردشگران خارجی در ایران شده است و با توجه به مزیت نسبی این کهن سرزمین ایران که به‌عنوان یکی از ۴ تمدن پویا و ماندگان تاریخ بشر در کنار چین، مصر و یونان همواره بر تارک فرهنگ و تمدن دنیا خوش درخشیده است، زمینه‌ای را فراهم نموده که جذابیت‌های همه‌جانبه ایران اسلامی، کشور عزیزمان را به یکی از اهداف گردشگری جهان تبدیل سازد.

وی در خاتمه گفت: لذا همه شهرداران می‌بایست به‌طور شایسته‌ای از این فرصت استفاده نمایند تا همان راهبرد جدی توسعه گردشگری که بارها در بیانات رهبر معظم انقلاب و عالی‌ترین مقامات کشور بیان‌شده است، محقق گردد .

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات