نشست قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده خوزستان/جمالی نژاد: تشکیل قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیلزده موجب انسجام امور شد/۴۷۴ واحد مسکونی شهری و ۲۳۸۰ واحد مسکونی روستایی خوزستان نیازمند احداث دوباره است

نشست قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده خوزستان/جمالی نژاد: تشکیل قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیلزده موجب انسجام امور شد/۴۷۴ واحد مسکونی شهری و ۲۳۸۰ واحد مسکونی روستایی خوزستان نیازمند احداث دوباره است

جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده استان خوزستان عصر یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه با حضور جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور، شریعتی، استاندار خوزستان و رئیس قرارگاه و روسای کمیته های قرارگاه و مدیران اجرایی استان در استانداری خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد در این جلسه طی سخنانی با بیان اینکه سیل اخیر به ۲۵ استان کشور آسیب هایی وارد ساخت، اظهار کرد: به منظور عملکرد مطلوب در بازسازی نقاط سیل زده استان‌ها، قرارگاه بازسازی و نوسازی به دستور رییس جمهوری محترم و به ریاست وزیر محترم کشور و با کارگروه های تخصصی تشکیل شده است و ذیل این قرارگاه در وزارت خانه های درگیر با این موضوع نیز زیرمجموعه‌هایی تشکیل شده و ذیل این قرارگاه در استان‌ها کارگروه‌ها و کمیته‌هایی تشکیل‌شده که علاوه بر کارهای خود استان، اقدامات سایر استان‌های آسیب‌دیده را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: اگرچه اعتبارات ما محدود است اما تشکیل قرارگاه موجب انسجام در کارها و هدفمندی اقدامات شده است.

وی ادامه داد: با وجود وضعیت سخت اقتصادی و کمبود اعتبارات اما کارها در حال انجام است و عملیات بازسازی مناطق آسیب دیده رو به جلو در حرکت است .

جمالی نژاد با تشکر از مدیران اجرایی استان خوزستان به ویژه استاندار خوزستان گفت: استاندار خوزستان فردی جهادی، شبانه روزی و تلاشگر است که لحظه به لحظه در جریان بحران سیل بوده و در هیچ جای کار کم نگذاشته است.

وی با اشاره به ارزیابی حدود ۱۶۹ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در مناطق سیل زده کشور، گفت: از این تعداد ۶۸هزار و ۳۱۵ واحد باید مجدد احداث شوند که این اقدام با حمایت دولت و با مسئولیت بنیاد مسکن تا پایان امسال انجام می شود .

وی افزود: تاکنون۱۱ شهر و ۲۵۰ روستای آسیب دیده از سیل اخیر در استان خوزستان ارزیابی شدند و بیش از ۱۸ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی هم مورد ارزیابی قرار گرفتند که اطلاعات ۱۵ هزار و ۶۷۲ واحد در سامانه ثبت شده است.

معاون عمرانی وزیر کشور در ادامه گفت:۴۷۴ واحد مسکونی شهری خوزستان نیازمند احداث دوباره و ۱۵۶۲ واحد نیازمند تعمیر و در مناطق روستایی خوزستان هم۲۳۸۰ واحد نیازمند احداث دوباره و بیش از ۱۰ هزار واحد نیازمند تعمیرات می باشد.

وی در خصوص آمار کلی از واحد های ارزیابی شده متاثر از سیل در کل کشور عنوان کرد: ۶۲ هزار و ۳۷۷ واحد در کل کشور مورد ارزیابی قرار گرفته که از این تعداد، ۱۱ هزار و ۸۴۶ واحد احداثی شهری و ۵۶ هزار و ۴۶۹ واحد احداثی روستایی است.

وی ادامه داد: ۱۰۱ هزار و ۱۶۲ واحد از کل واحد های ارزیابی شده در شهر و روستا نیازمند تعمیر و خسارت های معیشتی وارد شده به این مناطق ۱۰۲ هزار و ۸۳۳ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی کل مبلغ تسهیلات بلاعوض به سیل زدگان را ۴۶۱ میلیارد ریال خواند و عنوان کرد: ۲۷ هزار و ۶۲۴ متقاضی برای دریافت تسهیلات احداثی و تعمیری به قرارگاه نوسازی و بازسازی معرفی شده اند.

جمالی نژاد با اشاره به اینکه مشکلات استانها رصد، پایش و پیگیری میشود، تصریح کرد: شب گذشته در جلسه ای که با حضور کلیه مدیر عاملان بانک ها و وزیر کشور تشکیل شد، بر استقرار دفاتر بانکی و اعزام نیرویی از طرف بانک ها در مناطقی که دسترسی به بانک سخت است، تاکید شد و هزینه این اقدام را بنیاد مسکن تقبل کرد.

معاون عمرانی وزیر کشور بیان کرد: در مصوبه اخیر هیئت وزیران اولویت اول در مناطق سیل زده تامین مسکن و در وهله دوم توجه به زیر ساخت های استان عنوان شد و مبلغ ۲۹ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال برای جبران خسارت و بازسازی مناطق سیل زده تخصیص یافت.

جمالی نژاد با اشاره به بلاتکلیفی استان های معین در امر بازسازی خاطر نشان کرد: اگر همت کنیم میتوانیم از ظرفیت های استانهای معین و خیرین ساکن در این استانها در امر بازسازی و نو سازی مناطق آسیب دیده به خوبی استفاده کنیم آنها آماده هر گونه امداد رسانی و خدمات هستند.

وی با اشاره به بحث زیر ساخت های شهری و روستایی اشاره کرد: اعتباراتی در بخش زیر ساخت های شهری و روستایی برای کمک به شهرداران و دهیاران در نظر گرفته شده است .

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در ادامه تاکید کرد: در کنار سامانه سجاد، مجموعه کنترل پروژه عمرانی استانها نیز فعال است که پیشرفت اقدامات عمرانی استانها را رصد می کند و باید به اتصال به این مجموعه فعالیت های عمرانی خود را به منظور پایش و پیگیری ثبت کنید.

وی افرود: خوشبختانه بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و خیرین برای مشارکت در امر بازسازی حضور خوبی دارند .

جمالی نژاد ادامه داد: استفاده از این ظرفیت ها می تواند به امر بازسازی کمک کند و این درحالی است که اگر در جایی نیاز به راحت شدن فرآیندهای اداری باشد وزارت کشور همکاری خواهد کرد .

وی خاطرنشان کرد: استان ها همچنین می توانند پیشنهادهای خود برای تسهیل در انجام امور را به وزارت کشور ارایه کنند تا در هیات دولت طرح شود .

جمالی نژاد در پایان اذعان کرد: قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده مسئولین را تنها نمی گذارد و تا پایان کار در جهت تسهیل در فرآیند های اداری و اجرایی و اقدامات مورد نیاز از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات