نشست فضای سبز شهری با رویکرد سازگاری با کم آبی/ جمالی نژاد: اجرای طرح های جداسازی آب شرب از آب خام روی میز سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

نشست فضای سبز شهری با رویکرد سازگاری با کم آبی/ جمالی نژاد: اجرای طرح های جداسازی آب شرب از آب خام روی میز سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به تهیه ۶۰۰ طرح جداسازی آب شرب از آب خام در شهرها و تصویب ۳۴۰ طرح در وزارت کشور و ابلاغ آن به شهرداریها، اجرای این طرح را راهکاری در جهت سازگاری با کم آبی بویژه در مناطق خشک کشور ذکر نمود.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد که عصر چهارشنبه پنجم تیرماه در نشست فضای سبز شهری با رویکرد سازگاری با کم آبی در وزارت نیرو سخن می گفت، افزود: پایه گذاری پروژه ملی "مطالعه، طراحی و احداث شبکه آبرسانی و آبیاری فضای سبز شهری" توسط وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه از سال ۱۳۷۹ آغاز شده و تقریبا ۶۵ درصد جمعیت شهری کشور، تحت پوشش مطالعات طرح جداسازی شبکه آب شرب از فضای سبز قرار دارند.

وی با بیان اینکه میانگین اجرای طرح در شهرداریهای دارای طرح مصوب، حدوداً ۲۰ درصد می باشد گفت: ضرورت دارد که اجرای این طرح در اولویت مدیریت شهری قرار گرفته و متناسب با آن منابع اعتباری لازم در نظر گرفته شود.

جمالی نژاد در ادامه برخی روش های سازگاری با کم آبی در شهرها را معرفی نمود که عبارت بود ازاستفاده از گونه های گیاهی مقاو و کم آب بر و متناسب با اقلیم هر منطقه، استفاده از منظر خشک در طراحی سیما و فضاهای شهری، بازچرخانی آب و استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز شهری و تلاش برای کاهش تبخیر در سطح فضای سبز و منابع روباز آب در شهرها.

وی همچنین اضافه کرد: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تاکنون ۲۴۸ دوره آموزش تخصصی فضای سبز برای کارکنان شهرداری ها برگزار و ۱۳ عنوان کتاب تخصصی در این زمینه چاپ کرده است.

جمالی نژاد در ادامه به اولویتهای شهرداری ها در این حوزه اشاره نمود و به شناسایی و استفاده بهینه از منابع آبی پایدار با اولویت پساب تاسیسات و فاضلاب و سایر آب های نامتعارف، توسعه کمربند سبز شهرها با هدف کنترل کالبدی شهر، استفاده از فناوری های نوین در توسعه و نگهداشت فضای سبز نظیر پشت بام های سبز و فضای سبز عمودی اشاره نمود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در ادامه تاکید نمود: شناسایی و ثبت اطلاعات و جلوگیری از تخریب باغات شهری و تغییر کاربری آنها و حفظ و احیای باغ های عمومی شهری با استفاده از دانش بومی و الگوی سنتی باغ ایرانی باید در اولویت کاری شهرداری ها وشوراها قرار گیرد.

وی همچنین بر آموزش شهروندی و ارتقاء آگاهی های عمومی و برنامه ریزی برای جلب مشارکت مردم در این حوزه و افزایش بهره گیری از ظرفیت واقفین، خیرین، تشکل های تخصصی و سمن ها در حوزه فضای سبز شهری تاکید نمود.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در ادامه تعامل و همکاری سازنده وزارت نیرو و وزارت کشور در موضوع آب و مسوولیتهای مدیریت شهری را بسیار بااهمیت برشمرد و گفت: موضوعات عمده در این حوزه عبارتند از جداسازی آب شرب از آب خام در شهرها و همچنین مهندسی رودخانه های عبوری از شهرها و تفکیک وظایف و مسوولیتهای وزارت نیرو و واحدهای تابعه آن با شهرداری ها با توجه به عبور حدود ۱۷۵۰ کیلومتر مسیل و رودخانه از شهرها که نیازمند بهسازی، لایروبی و مدیریت صحیح می باشند.

جمالی نژاد همچنین گفت: برنامه ریزی برای انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک وزارت نیرو و وزارت کشور در حوزه ماموریت های مختلف و مشترک دو دستگاه مراحل نهایی را طی می کند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین ضمن تاکید براینکه تعهدات قانونی و مفاد مصوبات هیات وزیران در این حوزه بصورت جدی باید در دستور کار شهرداریها قرار گیرد، اظهار کرد: در این موضوع پیگیری ها و هماهنگی ملی نیز از سوی وزارت کشور بویژه در زمینه های قانون هوای پاک و تکلیف شهرداری ها به تهیه طرح های جداسازی آب شرب از آب خام و عملیاتی نمودن آنها و اجرای مفاد مصوبه هیات وزیران در زمینه سند آسیب شناسی فضای سبز شهری در حوزه تامین اراضی بستر رودخانه ها و تامین پساب در حال انجام است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات