ظرفیت های قانونی بند (د) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۹۷ فرصتی برای توسعه حمل و نقل شهری

ظرفیت های قانونی بند (د) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۹۷ فرصتی برای توسعه حمل و نقل شهری

مدیرکل امور اقتصادی و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ظرفیتهای ‌بند(د) تبصره(۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی شهری و آخرین عملکرد شهرداری ها در بهره مندی از این قانون را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، محسن کوشش تبار در این زمینه گفت: از محل اعتبارات فوق‌الذکر تاکنون ۷ هزار میلیارد ریال به شهرداری شیراز برای احداث خط دو و تکمیل خط یک قطار شهری شیراز، ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل خط یک قطار شهری تبریز و ۷ هزار میلیارد ریال برای احداث فاز سه خط سه قطار شهری مشهد اجازه انتشار اوراق مشارکت داده شد.

وی همچنین گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده علاوه برافزایش۱۰‌درصدی در اعتبار مصوب این قانون، مقررشده حداقل ۵۰‌ درصد از سقف اوراق اسلامی موضوع این بند به طرح‌های قطار شهری و حمل‌ونقل شهری و رفع آلودگی هوا اختصاص یابد.

کوشش تبار اضافه کرد: موضوع حائز اهمیت در این خصوص اینست که در سالهای گذشته دولت تضمین ۵۰ ‌درصد بازپرداخت اصل و سود این اوراق فقط برای اجرای طرح‌های قطار شهری بر عهده داشت ولی در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ علاوه بر طرح‌های قطار شهری، دولت تضمین ۵۰ ‌درصد بازپرداخت اصل و سود سایر طرحهای حمل و نقل شهری را نیز بر عهده گرفته است.

وی افزود: به موجب قانون بودجه سال ۹۷، شهرداری‌ها می توانند اوراق فروش نرفته این بند را بابت مطالبات معوق، بعد از تایید خود و سازمان برنامه‌وبودجه به طلبکاران واگذار نمایند.

مدیرکل امور اقتصادی و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه خاطرنشان نمود در سالهای گذشته فقط انتشار اوراق مشارکت برای طرح‌های قطار شهری مشمول کمک ۵۰ درصدی دولت می‌شد ولی به موجب قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور، در سال جاری علاوه بر مورد مذکور انتشار صکوک نیز برای طرح‌های حمل‌ونقلی مشمول کمک ۵۰ درصدی دولت می‌باشد.

کوشش تبار تاکید نمود: لذا شهرداری‌ها می‌تواند برای تامین مالی طرح‌های حمل‌ونقل ازجمله خرید اتوبوس و ایجاد خطوط تندرو و ... اقدامات لازم را برای انتشار اوراق صکوک مطابق ضوابط موجود انجام دهند.

وی در پایان اظهارکرد: حال که قانون بودجه فرصتی برای شهرداری‌ها در خصوص توسعه حمل‌ونقل عمومی فراهم آورده و همان‌طور که شهرداری‌ها آگاهی دارند فرایند روش تامین مالی از طریق انتشار اوراق مشارکت و صکوک زمان‌بر بوده و مستلزم تلاش و پیگیری بیشتر شهرداری‌ها برای تکمیل مدارک و اسناد لازم می‌باشد، دفتر امور اقتصادی و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در راستای آموزش و آشنایی شهرداری‌ها با موضوع صکوک و اوراق مشارکت متون آموزشی را تهیه و در صفحه این دفتر در وب سایت سازمان قرارداده است.

مطالب آموزشی مربوط به اوراق صکوک

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات