اعطای حکم انتصاب شهردار جدید مشهد/ جمالی نژاد: برای توسعه همه جانبه شهر نیاز به نگاه جامع نگر و خواجه نصیرها و شیح بهایی های جدید داریم

اعطای حکم انتصاب شهردار جدید مشهد/ جمالی نژاد: برای توسعه همه جانبه شهر نیاز به نگاه جامع نگر و خواجه نصیرها و شیح بهایی های جدید داریم

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیرکشور با تاکید بر اینکه نگاه به توسعه و پیشرفت شهرها نباید فقط نگاه سازه ای و سخت افزاری باشد گفت: برای توسعه همه جانبه شهر نیاز به نگاه جامع نگر و خواجه نصیرها و شیح بهایی های جدید داریم.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهردای ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد که شنبه شب در مراسم تکریم و معارفه شهرداران قدیم و جدید مشهد در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی این شهر سخن می گفت، اضافه کرد: آنچه که از یک شهر زیارتی انتظار می رود، در مشهد باید اجرا شود و نگاه جدید، راهبرد جدید و گفتمان جدید در شهر های ما باید محقق شود.

وی با اشاره به یکی از سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر دمیدن روح اسلام در دنیا، افزود: برای تحقق این موضوع چه شهری بهتر از مشهد و چه زمانی بهتر از ۴۰ سالگی انقلاب و چه نهادی بهتر از شهرداری تا با کنکاش در گذشته و تعیین نقشه راه برای آینده، برای مشهد جدید تمدن نوین اسلامی در جهان اسلام را پایه گذاری کند.

جمالی نژاد با اشاره به اهمیت تغییر نگاه ها به باز اندیشی، باز خوانی و باز آفرینی به عنوان عوامل موثر در ایجاد تغییر تاکید کرد و افزود: خوشبختانه این تغییر نگاه ها سال ها است که در مشهد ایجاد شده و امروز نیز ما به مدیرانی احتیاج داریم که نگاه آن ها به شهر، صرفا توسعه سازه ای و سخت افزاری نباشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در جهان اسلام و عالم تشیع کمتر یک الگوی جامع شهر زیارتی داریم و شاهدش هستیم؛ آنچه مشخصه انحصاری یک شهر زیارتی است باید در مشهدمقدس متبلور شود؛ یقینا باید برای این مهم مبانی نظری شهر زیارتی و شیعی براساس تضارب آرای اندیشمندان و فرهیختگان کشوری احصاء شود و از دل آن قوانین شهرسازی بیرون بیاید.

جمالی نژاد افزود: مشهد و خراسان بزرگ جایگاه تاریخی دارد؛ مشهد کهن و خراسان تاریخی نباید تبلورش کمرنگ باشد؛ این جایگاه تاریخی نقش و نفوذ و حضور پررنگ منطقه را در عرصه علم و سیاست و اقتصاد جهان اسلام می‌رساند.

وی در ادامه با بیان اینکه مشهد آینده همانی خواهد شد که مدیران امروز آن را طراحی می کنند، اظهار کرد: اگر امروز ما به داشته های خود افتخار می کنیم، یقینا این ها حاصل تلاش مدیران دیروز است و مشهد آینده نیز همانی خواهد شد که مدیران امروز آن را طراحی می کنند.

وی با بیان اینکه تمام معانی و تفاسیری که اروپای جدید از شهرها مطرح می کند، در شهرهای اسلامی ما تبلور پیدا می کند، ابراز امیدواری نمود که در تحقق شهر اسلامی مشهد، وارد کننده علم نباشیم و از دانش بومی خود استفاده کنیم.

وی خطاب به شهردار جدید مشهد به چند نکته مهم اشاره کرد و افزود: شهرداری خاکریز نخست مطالبات مردم است و یقینا شهردار مشهد باید از تمام ظرفیت های شهر استفاده کند و در کنار آن نگاه همه جانبه نگر داشته باشد چراکه متاسفانه بسیاری از شهرداران ما تک بعدی عمل می کنند. همچنین باید از ظرفیت بسیار خوب منابع انسانی مشهد استفاده شود.

جمالی نژاد با تاکید بر اینکه مردم ما تشنه ساده زیستی، صداقت، صراحت، شفافیت و پاسخگویی هستند، خاطر نشان کرد: در دهه ۶۰ و دوران دفاع مقدس ما خیلی چیزها نداشتیم اما اعتماد مردم را داشتیم، متاسفانه امروز زیر ساخت های خوبی داریم ولی اعتماد مردم بسیار کم است.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: ایجاد همدلی بین جریانهای دلسوز از ضروریات مدیریت شهری به ویژه در مشهد است، در این کلانشهر ظرفیتهای خوبی وجود دارد که باید از آنها با برنامه ریزی و اولویت بندی استفاده کرد.

وی اضافه کرد: امروز با توجه به شرایط اقتصادی حاکم، در نظر گرفتن اولویت ها از موارد بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود.

وی در ادامه تصریح کرد: بنابر این شهرداری، به عنوان نزدیک ترین دستگاه به مردم باید این نکته را درک کند، شهردار نیز می بایست ارتباط تنگاتنگی با گروه های مختلف شهروندان نظیر نخبگان، علما، روحانیون، هنرمندان، جوانان و دانشگاهیان داشته باشد.

وی گفت: مشهد مقدس مزیتهای منحصر به فرد دارد که اگر مدیریت شهری برای آنها سرمایه گذاری کند این شهر در مسیر توسعه قرار می گیرد.

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور گفت: شورای اسلامی شهر مشهد با انتخاب شهرداری جوان، حرکت قطار توسعه این کلانشهر را تداوم بخشید و اجازه نداد که در فعالیت های مدیریت شهری خللی ایجاد شود.

جمالی نژاد ضمن تقدیر از زحمات تقی زاده خامسی شهردار سابق مشهد و تبریک به محمدرضا کلایی به عنوان جوانترین شهردار مشهد مقدس گفت: باید از تمام ظرفیت های شهر مشهد برای توسعه این کلانشهر استفاده کرد.

در این مراسم از خدمات قاسم تقی زاده خامسی شهردار قبلی مشهد قدردانی و محمد رضا کلایی به عنوان شهردار جدید این کلانشهر معرفی و حکم وزیر کشور در خصوص انتصاب وی به این سمت توسط جمالی نژاد به وی اعطاء شد.

تصاویر مرتبط

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات