دومین جلسه کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر ساری بمنظور اصلاح ساختار اداری در شهرداری ساری با حضور مدیران این نهاد

دومین جلسه کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر ساری بمنظور اصلاح ساختار اداری در شهرداری ساری با حضور مدیران این نهاد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر ساری، در این جلسه که برای دومین بار و به ابتکار علی اکبر زلیکانی نائب رئیس شورا و رئیس کمیسیون فنی و عمران در یک ماهه اخیر برگزار می شد، علاوه بر سید مسعود مدینه نائب رئیس کمیسیون، تمامی معاونین شهردار، شهرداران مناطق، مدیران عامل سازمان های تابعه و برخی دیگر از مدیران مجموعه شهرداری نیز حضور داشتند.

علی اکبر زلیکانی رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر ساری:
کلیه مدیران شهرداری ساری باید خودشان را ملزم به رعایت ساختار و چارچوب جدید بدانند

علی اکبر زلیکانی رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر ساری در این جلسه گفت: بعد از اولین جلسه ای که در خصوص اصلاح ساختار اداری شهرداری ساری داشتیم ظاهراً دو جلسه خوب توسط آقای مهندس فرزانه در سازمان های مدیریت پسماند و ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی تشکیل شد و من از زحماتی که در این خصوص کشیده شده با خبر هستم.

وی تعیین چارچوب های جدید برای مدیریت امور در شهرداری ساری را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: کلیه مدیران شهرداری باید خودشان را ملزم به رعایت این چارچوب بدانند و در این راستا حرکت کنند.

زلیکانی با بیان اینکه در سالیان اخیر بر مشکلات شورای شهر و شهرداری افزوده شده است، گفت: شهرداری های مناطق و سازمان های تابعه با ازدیاد نیرو مواجه هستند و این جلسات با هدف یافتن روزنه هایی جهت برون رفت از این وضعیت برگزار می شود.

وی به حضورش در سامانه ۱۳۷ شهرداری در روزهای چهارشنبه هر هفته اشاره و تصریح کرد: نکته ای که بعد از حضورم در این سامانه به آن پی برده ام این است که متاسفانه درخواست های شهروندان روی زمین می ماند و مسئولان ۱۳۷ نمی دانند موارد را چطور، چگونه و از ناحیه کدام مسئول در شهرداری باید پیگیری نمایند.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری با اشاره به وضعیت نامناسب سازمان های تابعه شهرداری مرکز استان گفت: سازمان ها تشکیل شدند تا کمک حال شهرداری در خدمت رسانی باشند و باری را از روی دوش شهرداری بردارند اما متاسفانه شرایط به گونه ای پیش رفته است که برعکس این موضوع اتفاق افتاده است. به جز سازمان های آتش نشانی و آرامستان که کاملاً خدماتی هستند سایر سازمان ها باید خودکفا باشند اما می بینیم که هزینه های سنگینی را به شهرداری تحمیل کرده اند.

وی با یادآوری اظهارات قبلی خود در خصوص وضعیت بغرنج سازمان عمران اذعان داشت: خودم مدت ها قبل در این ارتباط هشدار دادم و اعلام خطر کرده بودم و حالا شاهد این هستیم که این سازمان تبدیل سازمانی زیان ده شده است. البته تدابیری برای آن اندیشیده شده تا ان شاا... از این وضعیت خارج شود.

زلیکانی همچنین به وجود آمدن تداخل کاری میان برخی سازمان های تابعه را موجب بروز اختلافات بین آنها بیان کرد و افزود: متاسفانه ساز و کاری مناسب برای حل این موضوعات وجود ندارد که باید در این خصوص چارچوب ها مشخص شوند.

وی با تاکید بر موضوع تمرکززدایی از شهرداری مرکزی ساری گفت: باید دامنه اختیارات شهرداری های مناطق افزایش یابد. چرا شهرداران مناطق نباید در جریان پروژه هایی که در حوزه استحفاظی شان در حال انجام هستند، باشند؟ متاسفانه شاهد این هستیم که در طول هفته مراجعات مردمی فراوانی به عمارت شهرداری می شود در حالی که در شهرداری مرکزی باید سیاست گذاری ها صورت بگیرد و مراجعات شهروندان فقط به شهرداری های مناطق انجام شود.

رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر ساری در پایان با بیان اینکه این جلسات تنها مقدمه ای برای اصلاح ساختار اداری در شهرداری ساری است، افزود: ماحصل آنچه که از این جلسات استخراج می شود در قالب لایحه ای از شهرداری به شورا ارسال خواهد شد و در جلسه نهایی کمیسیون که در این خصوص تصمیم گیری خواهد شد، از همه اعضای محترم شورا دعوت بعمل خواهد آمد.

سید مسعود مدینه نائب رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر ساری:
شهرداری برای درآمدزا کردن سازمان های تابعه ابتدا باید مشکلات شان را به صفر برساند

سید مسعود مدینه نائب رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر ساری در طلیعه صحبت هایش در این جلسه با تبریک فرا رسیدن نهم دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت اظهار داشت: امیدوارم قطار در حال حرکت انقلاب که به چهل سالگی خود نزدیک شده است، با شتاب بیشتری به مسیر خود ادامه دهد.

وی با تشکر از ابتکار عمل علی اکبر زلیکانی رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر ساری در برگزاری این جلسات که به منظور اصلاح ساختار اداری شهرداری ساری صورت می گیرد، افزود: ماهیت تشکیل ساختار و نظام اداری هر سازمان در بحث مهندسی و مدیریت بروزرسانی شده بر مبنای مشتری و ارباب رجوع است.

مدینه اذعان داشت: مبحث ISO امروز بهترین و بالغ ترین نوع نگاه مدیران به مدیریت است و بر همین اساس شورای اسلامی شهر ساری بعنوان اولین شورای شهر در کشور موفق به کسب استاندارد ISO ۹۰۰۱ شده است.

وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت کسب استاندارد ایزو برای سازمان های تابعه شهرداری گفت: همه سازمان و علی الخصوص سازمان های پیشرو در خدمات از جمله آتش نشانی باید نسبت به این موضوع حساسیت لازم را داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری به موضوع ازدیاد نیروها در شهرداری ساری اشاره و تصریح کرد: دستگاه های مختلف نظارتی در استان در نامه نگاری های متعدد خواستار توقف روند جذب نیرو در شهرداری بوده اند اما ما از طریق رسانه ها بارها گفته ایم که مگر جوانان این شهر از اسرائیل آمده اند که نباید در دستگاه توانمندی چون شهرداری مشغول بکار شوند؟

وی در خصوص استقلال مالی سازمان ها از شهرداری نیز که در جلسه مطرح شد، اظهار داشت: ما هم به این موضوع اعتقاد و بر رسیدن به آن تاکید داریم اما شهرداری ابتدا باید مشکلات پیش روی سازمان ها را به صفر برساند و پس از آن انتظار درآمدزایی و خودکفایی از آنها داشته باشد.

مدینه سپس در تبیین ظرفیت های سازمان های تابعه شهرداری ساری در رسیدن به منابع درآمدی به پتانسیل بالای سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی اشاره و تصریح کرد: زمانی ما عنوان می کردیم که این سازمان می تواند به تنهایی بودجه ای بالغ بر هزار میلیارد تومان داشته باشد که این ادعا مایه خنده عده ای می شد اما حالا با گسترده شدن فعالیت این سازمان مسیر به گونه ای ترسیم شده که رسیدن به این اتفاق چندان هم دور از ذهن نخواهد بود. ظرفیت های زیادی در این حوزه وجود دارد که می تواند درآمدهای کلانی را برای سازمان در پی داشته باشد.

عبدالحمید فرزانه معاون شهرسازی و امور مناطق شهرداری ساری:
بسیاری از افرادی که در شهرداری در پست های مختلف حضور دارند از شرح وظایف شان آگاه نیستند

عبدالحمید فرزانه معاون شهرسازی و امور مناطق شهرداری ساری در این جلسه با بیان اینکه اصلاح ساختار اداری کاری اساسی و حائز اهمیت است، اظهار داشت: آقای مهندس زلیکانی نائب رئیس محترم شورا و رئیس کمیسیون فنی و عمران از کارشناسان مجرب و فخر ما بعنوان یکی از نیروهای توانمند وزارت کشور محسوب می شوند و از اینکه فردی چون ایشان در شورا حضور دارد و حامی شهرداری است، خرسند هستیم.

وی با بیان اینکه از مدیران شهرداری که حوزه های کاری شان مرتبط با اصلاح ساختار است خواسته ام حتماً در این جلسات شرکت کنند، افزود: در شهرداری متاسفانه غیر از مدیران، پرسنل تحت امر از وظایف شان آگاه نیستند و این در حالی است که جایگاه ها و وظایف در یک سازمان نباید متکی و قائل به فرد باشد.

فرزانه عدم ارائه آموزش های لازم به پرسنل را در ایجاد روند نامناسب در شهرداری مزید بر علت دانست و افزود: بسیاری از افرادی که در شهرداری در پست های مختلف حضور دارند از شرح وظایف شان آگاه نیستند که واحد آموزش کارکنان باید برای رفع این نقیصه بصورت جدی و با برنامه وارد شود.

وی به تهیه و تدوین سند چشم انداز ۲۰ ساله شهرداری ساری در زمان حضور محمد محبوب در اداره طرح و برنامه شهرداری ساری اشاره و تصریح کرد: متاسفانه این سند عملیاتی نشد که حالا باید آن را اجرایی کنیم.

معاون شهرسازی و امور مناطق شهرداری ساری در پایان پیشنهاد کرد: کمیته ای ۵ نفره تحت عنوان کمیته منابع انسانی در شهرداری ساری تشکیل شود که یکی از اعضای شورا، یک نفر از معاونین شهردار، یکی از شهرداران مناطق و دو نفر از مدیران عامل سازمان های تابعه با عضویت در آن اصلاحات در ساختار اداری شهرداری با جدیت پیگیری نمایند تا نتیجه مورد نظر حاصل شود.

سید مصطفی طاهری معاون اداری و مالی شهرداری ساری:
استقلال مالی سازمان های تابعه یکی از اساسی ترین اقدامات در راستای اصلاح ساختار اداری شهرداری است

سید مصطفی طاهری معاون اداری و مالی شهرداری ساری با بیان اینکه پس از برگزاری جلساتی متعدد تلاش هایی را جهت بهبود اوضاع در شهرداری صورت داده است، گفت: از زمان آمدن آقای عبوری به شهرداری برنامه ها و اقدامات پژوهش محور شده است.

وی در خصوص شفاف سازی و قانون مداری در حوزه مالی در شهرداری نیز اظهار داشت: برای این موضوعات آمادگی کامل داریم و در این زمینه علاوه بر اینکه تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد هر تصمیمی را نیز که شورای محترم اتخاذ کند، تمکین خواهیم کرد.

طاهری یکی از مشکلات اصلی امروز شهرداری را وابستگی کامل سازمان های تابعه قلمداد کرد و افزود: برنامه ریزی سازمان ها باید بگونه ای باشد  که منابع درآمدی مشخصی داشته باشند تا خودشان را از بدنه شهرداری جدا کنند. یکی از اساسی ترین اقداماتی که باید در راستای اصلاح ساختار اداری شهرداری انجام دهیم، همین موضوع است.

ناصر معیل معاون خدماتی شهری شهرداری ساری:
برخی تصمیمات نابجا باعث تضعیف سازمان می شود

ناصر معیل معاون خدماتی شهری شهرداری ساری نیز در سخنان کوتاهی در این جلسه گفت: برای انجام اصلاحات در ساختار اداری باید به باور عمومی برسیم.

وی افزود: متاسفانه مشاهده می شود که بعضاً تصمیمات در جاهای خودش گرفته نمی شود و این باعث تضعیف سازمان می شود که باید برای رفع آن فکری کرد.

محمد محبوب مسئول امور پیگیری های ویژه شهردار ساری:
سند چشم انداز ۲۰ ساله شهرداری ساری باید در ساختار جدید مورد توجه ویژه قرار گیرد

محمد محبوب مسئول امور پیگیری های ویژه شهردار ساری در این جلسه با بیان اینکه برای اعمال تغییرات در هر سیستم در اولین گام باید نگرش ها را اصلاح کنیم، اظهار داشت: تغییر رفتار و سپس تغییر ساختار مراحل بعدی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی تاکید کرد: اگر نگرش ها و تفکرات در بین مدیران مجموعه اصلاح نشود هیچ پیشرفتی در کار حاصل نخواهد شد و پر واضح است که در همین وضع فعلی خواهیم ماند.

محبوب با بیان اینکه همدلی و همراهی مدیران یا یکدیگر می تواند به اصلاح ساختار اداری در شهرداری ساری کمک کند، افزود: مجموعه ای که این اصلاحات را پیگیری خواهد کرد باید مشخص شود که به نظرم معاونت اداری و مالی با توجه به اشرافی که به امور دارد می تواند بهترین گزینه باشد.

وی ابراز امیدواری کرد سند چشم انداز ۲۰ ساله شهرداری ساری که در زمان تصدی وی در اداره طرح و برنامه این نهاد تهیه و تدوین شده بود از این پس مورد توجه ویژه قرار گرفته و ساختار اداری شهرداری بر اساس آن تنظیم و عملیاتی شود.

حبیب باقری مدیرعامل سازمان مهندسی شبکه حمل و نقل شهری شهرداری ساری:
متاسفانه بسیاری از پیشنهادات در نظام مدیریت فرآیند در شهرداری ساری نادیده گرفته شده است

حبیب باقری مدیرعامل سازمان مهندسی شبکه حمل و نقل شهری شهرداری ساری نیز گفت: اگر امروز بدنبال تغییر و اصلاح ساختار اداری در شورا هستیم موید این مطلب است که روند فعلی دارای مشکلات اساسی بوده که به نظر بنده ناشی از عدم توجه به موضوع مهم تکریم ارباب رجوع می باشد.

وی با تاکید بر این که اغلب کارها به شکل خود محوری پیش می روند و برنامه ها سازمان یافته انجام نمی شود، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از پیشنهادات در نظام مدیریت فرآیند در شهرداری ساری نادیده گرفته شده است که باید در این زمینه فکری اساسی کرد و طرحی نو در انداخت.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر ساری

    منبع خبر

    شورای شهر ساری

    شورای شهر ساری یک شورای شهر در شهر ساری می باشد

      نظرات