هیات رئیسه شورای شهر ساری تجهیز موزه های بوستان ولایت و مشکلات حوزه میراث فرهنگی ساری را بررسی کرد

هیات رئیسه شورای شهر ساری تجهیز موزه های بوستان ولایت و مشکلات حوزه میراث فرهنگی ساری را بررسی کرد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر ساری، در این جلسه که از ساعت ۱۳ روز شنبه هشتم دی ماه ۹۷ در تالار شورا برگزار شد، مدینه، زلیکانی، یوسفی و آقامیری اعضای هیات رئیسه، عبوری شهردار ساری، فرزانه معاون شهرسازی و امور مناطق، محبوب مسئول امور پیگیری های ویژه شهردار و نیک نقش مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ساری و همچنین فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به همراه ایزدی معاون میراث این اداره کل حضور داشتند.

سید مسعود مدینه رئیس شورای اسلامی شهر ساری:
برخی کشورهای دنیا به دنبال ساختن تاریخ برای خود هستند اما داشته های تاریخی ما در گاوصندوق ها خاک می خورند!

سید مسعود مدینه رئیس شورای اسلامی شهر ساری در این جلسه با بیان اینکه مسائل و مشکلات با همکاری و همدلی قابل حل هستند، گفت: موضوع تجهیز موزه های بوستان ولایت با وجود جلسه ای که در زمان مدیریت آقای بزرگ نیا داشتیم و کارگروهی ویژه که در این خصوص تشکیل شد اما متاسفانه عملی نشد و حال می خواهیم آن را به مرحله اجرا برسانیم.

وی با بیان اینکه تجهیز موزه های بوستان ولایت خواست مردم شهر ساری و اعضای شورا می باشد، افزود: در دوره چهارم شورای شهر جزئیات مربوط به ساختمان های چهارگانه موزه را از اداره کل میراث فرهنگی دریافت کردیم و بر اساس آن عمل نمودیم و حال وقت آن رسیده که تجهیز آنها نیز انجام شود.

مدینه با اشاره به قدمت چندین هزار ساله شهر ساری و هدر رفت سرمایه های تاریخی آن در سالهای اخیر اذعان داشت: همه جای دنیا به دنبال ساختن تاریخ برای خود هستند اما ما که دارای چنین سابقه و قدمتی هستیم سرمایه های تاریخی مان بیهوده در گاو صندوق ها در حال خاک خوردن هستند که خواسته ما این است با استفاده از ظرفیتی که ساختمان های موزه در بوستان ولایت به وجود آورده است، این سرمایه های تاریخی را به معرض دید عموم بگذاریم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخناش از پیگیری ها و تلاش های حسین اسلامی رئیس پژوهشکده ساری شناسی در حوزه میراث فرهنگی ساری قدردانی کرد و افزود: پیشنهاد ایشان مبنی بر احداث موزه بزرگ مرکزی مازندران بجاست و این موضوع می تواند بعنوان یکی از مصوبات هیات رئیسه شورا تلقی و شهرداری پیشنهاد خود را در این خصوص به شورا ارسال نماید تا مورد تصویب قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری در پایان خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: می دانیم که بضاعت تان کم و دست هایتان بسته است اما سوالم این است که مدیران قبلی در آن سازمان واقعاً در چهار سال حضور خود نمی توانستند حداقل یک حمام یا خانه تاریخی در ساری را بازسازی کنند؟ خواهشم این است که پیگیر موضوع تجهیز موزه ها در بوستان ولایت باشید تا هدیه ای ماندگار در دوره مدیریت جنابعالی به مردم ساری داده شود.

علی اکبر زلیکانی نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری:
اگر عمارت کلبادی به شهرداری ساری واگذار شود ۱۰۰ فرصت شغلی بطور مستقیم ایجاد می کنیم

علی اکبر زلیکانی نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری با اشاره به حادثه آتش سوزی مسجد جامع ساری در تابستان گذشته گفت: متاسفانه تا زمانی که این آثار تاریخی صحیح و سالم سر جای خود هستند همه دستگاه ها همچون اداره کل میراث فرهنگی، اوقاف و امور خیریه و... ادعای مالکیت آن را دارند اما زمانی که اتفاقی برای آن می افتد برای بازسازی آن همه خود را کنار می کشند و از بی پولی حرف می زنند و در نهایت این شهرداری است که وسط گود باقی می ماند.

وی با اشاره به قدمت چند هزار ساله ساری به عنوان مرکز استان مازندران اظهار داشت: این سابقه اما عملاً پس از پیروزی انقلاب اسلامی تبدیل به یک تهدید شده است. این قدمت نه تنها به ما کمک نکرد بلکه جلوی بسیاری از کارها و برنامه های ما را نیز گرفته است.

زلیکانی دغدغه ها و پیگیری های حسین اسلامی رئیس پژوهشکده ساری شناسی در حوزه میراث فرهنگی را ستودنی خواند و افزود: مطالبات ایشان به هیچ وجه شخصی نیست و به واقع ایشان فریاد مردم ساری را بر سر مسئولانی می زند که در خصوص تاریخ کهن شهر ساری قصوراتی دارند و در عین حال باید توجه داشت که حرف های ایشان کاملاً کارشناسی شده است.

وی سپس خواستار پیگیری جدی مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران در خصوص تجهیز ساختمان های موزه بوستان ولایت شد و تصریح کرد: با توجه به زمان خوبی که تا دهه فجر انقلاب اسلامی داریم می توانیم این موضوع را عملیاتی کنیم. خواهشم از آقای فرزانه این است که تلاش کند این موزه ها در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب به مردم ساری هدیه شوند.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری با اشاره به سخنان رئیس پژوهشکده ساری شناسی در خصوص فضای کم ساختمان های موزه در بوستان ولایت برای نمایش اشیاء تاریخی مربوط به شهر ساری نیز گفت: در فاز دوم بوستان ملل چند صد کیلومتر زمین آزاد می شود که به نظرم فضای بسیار مناسبی است تا برای این موضوع اختصاص داده شود.

وی وجود برخی آثار تاریخی در شهر ساری همچون عمارت کلبادی و فاضلی در ساری را فرصتی برای حضور گردشگران در مرکز استان دانست و افزود: آیا واقعاً نمی شود عمارت کلبادی را در اختیار شهرداری گذاشت؟ اگر این اتفاق بیفتد من این قول را می دهم که بصورت مستقیم برای ۱۰۰ نفر در شهر ساری شغل ایجاد کنیم.

زلیکانی همچنین با بیان اینکه عبوری شهردار ساری پروژه سنگ فرش خیابان جمهوری اسلامی در مرکز شهر را در دستور کار دارد و قرار است به زودی عملیات اجرایی آن آغاز شود، خاطرنشان کرد: معماری این پروژه سنتی است و طول مسیر آن هم بسیار زیبا خواهد بود و البته که باید به یک مقصد مناسب همراه شود. حمام درویشعلی در میدان ساعت مکان مناسبی برای این موضوع است که بازسازی و مرمت آن به اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان نیاز دارد که خواسته ما از اداره کل میراث فرهنگی این است در معرفی سرمایه گذار به مدیریت شهری ساری کمک نماید.

کوروش یوسفی ساداتی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر ساری:
عدم اراده برخی از مسئولان برای حل مشکلات ساری تصور شیشه در نان شهر انداختن را به اذهان متبادر می سازد

کوروش یوسفی ساداتی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه از فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران شناخت خوبی دارم، اظهار داشت: ایشان مدیری است که ثابت کرده نگاهش شهرستانی نیست و با دیدگاهی کاملاً استانی مدیریت می کند.

وی ضرورت موضوع تجهیز موزه های بوستان ولایت را بالا دانست و افزود: این ضرورت ایجاب می کند که ما خواسته ها و مطالبات مردم در این زمینه را بارها تکرار کنیم.

یوسفی با ابراز تاسف از عدم همکاری برخی از مسئولان با مدیریت شهری ساری اذعان داشت: واقعیت این است که بررسی بعضی از برخوردها و فعالیت ها نشان می دهد گاهاً برای انجام شدن کارها در مرکز استان اراده ای وجود ندارد و تصور شیشه در نان شهر انداختن را به اذهان متبادر می سازد.

وی در پایان خواهان عزم جدی اداره کل میراث فرهنگی مازندران جهت تجهیز ساختمان های موزه در بوستان ولایت ساری شد.

سید علی آقامیری عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر ساری:
جای تاسف است که هیچ مرکز استانی در کشور به اندازه ساری با عقب افتادگی روبرو نیست

سید علی آقامیری عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر ساری در این جلسه با بیان اینکه باید به مازندران بعنوان یک کلانشهر با مرکزیت ساری نگریست، اظهار داشت: با توجه به حضور آقای مهندس اسلامی استاندار سابق مازندران بر مسند وزارت راه و شهرسازی و شناخت خوبی که ایشان از کاستی های استان پیدا نموده به نظرم باید از این فرصت به بهترین نحو ممکن استفاده برد و جلسه ای را در خصوص میراث فرهنگی با حضور مسئولان ارشد استانی ترتیب داد تا مشکلات و موانع در حوزه میراث فرهنگی را به حداقل رساند.

وی با اشاره به حضورش در جلسات مختلف کشوری با توجه عضویت در شورای عالی استان ها افزود: واقعاً هیچ مرکز استانی به اندازه ساری عقب افتادگی ندارد و این واقعاً جای تاسف دارد.

آقامیری خطاب به فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: شما مسئولیت های ستادی و اجرایی فراوانی داشته اید و از این جهت می دانم که اگر اراده ای برای انجام کاری داشته باشید قادر به انجام آن خواهید بود لذا تجهیز موزه های بوستان ولایت مطالبه مردم است که باید اجرایی شود.

وی در ادامه گفت: بعنوان عضو شورای گردشگری کشور آمادگی همکاری با شما را دارم و اگر طرح و برنامه ای که قابلیت اجرا در استان را داشته باشد می توانم آنها را در شورای عالی استان ها پیگیری نمایم.

مهدی عبوری شهردار ساری:
می خواهیم همزمان با چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی ساختمان های چهارگانه موزه در بوستان ولایت را به شهروندان هدیه دهیم

مهدی عبوری شهردار ساری نیز در این جلسه با بیان اینکه در سالهای اخیر جلسات متعددی را با مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران پیرامون تجهیز موزه های بوستان ولایت داشته ایم، افزود: در حال حاضر از سوی مدیرکل محترم میراث فرهنگی موافقت اولیه با در اختیار قرار دادن اشیاء قدیمی به شهرداری جهت تجهیز موزه انجام شده است که این موضوع را به فال نیک می گیرم.

وی با بیان اینکه سابقاً تفاهم نامه ای با میراث فرهنگی امضا شده بود و ما تا امضای قرارداد با یک پیمانکار جهت اجرای مبلمان داخلی ساختمان های موزه پیش رفتیم، اذعان داشت: متاسفانه دوستان برای مبلمان فقط دو ساختمان رقم بزرگی به میزان ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان را مقابل ما قرار دادند که تصور ما این است که سنگ بزرگ نشانه نزدن است!

عبوری با بیان اینکه متاسفانه آثار تاریخی شهر ساری در ساختمان های میراث فرهنگی خاک می خورند، افزود: ما به دنبال این هستیم که این آثار و اشیاء تاریخی را برای مردم به نمایش بگذاریم تا شهروندان از داشته های تاریخی شهرشان آگاه شوند.

وی با بیان اینکه اکثر آثارهای تاریخی یافته های خودم مردم در دل شهر ساری است، گفت: می خواهیم در آستانه چهل سالگی نظام مقدس جمهوری اسلامی از این آثار رونمایی کنیم.

شهردار ساری با اشاره به اهمیت مسائل امنیتی و حفاظتی موزه ها گفت: اجرای آن را با نظر اداره کل میراث فرهنگی صد در صد انجام خواهیم داد.

وی در پایان با بیان اینکه نیازمند یک بازدید میدانی از ساختمان های موزه در بوستان ولایت هستیم از پیگیری های اعضای شورای اسلامی شهر در راستای تجهیز موزه ها تقدیر و اعلام کرد شهرداری ساری برای انجام این موضوع آمادگی کامل دارد.

سیف ا... فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران:
برای تجهیز ساختمان های موزه بوستان ولایت آمادگی کامل داریم

سیف ا... فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در این جلسه اظهار داشت: چون سابقه ۹ سال کار کردن در شورای اسلامی شهر و شهرداری را دارم باید عنوان کنم که با مشکلات این نهادهای مردمی کاملاً آشنا هستم و دقیقاً می دانم که امروز بسیاری از شهرداری ها در حال ورشکستگی هستند اما شهرداری ساری هنوز روی پا مانده است.

وی با اشاره به متوقف شدن پروژه ادامه مسیر قارن افزود: متاسفانه توقف این پروژه باعث به وجود آمدن فاصله ای میان اداره کل میراث فرهنگی و مجموعه مدیریت شهری ساری شد در حالی که بنده و مجموعه میراث هیچ مشکلی با مردم ساری نداشته و نداریم.

فرزانه با ابراز تشکر از شورای اسلامی شهر و شهرداری ساری بابت احداث ساختمان های چهارگانه موزه در بوستان ولایت اذعان داشت: این ساختمان ها بسیار نفیس هستند. مدیریت شهری ساری وظیفه ای که به گردن اداره کل میراث فرهنگی بوده است را انجام داده که از این بابت جای قدردانی دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه میراث فرهنگی واقعیت هایی وجود دارد که از جمله آن مواجه بودن با مشکلات ساختاری است، گفت: ما در بحث ضریب امنیت دچار مشکلات عدیده ای هستیم. بعنوان مثال در خانه کلبادی بیش از ۱۷ هزار اشیاء تاریخی وجود دارد و تصور کنید اگر خدای ناکرده آتش سوزی مسجد جامع ساری برای آن اتفاق بیفتد با توجه به اینکه راه دسترسی ندارد، چه مصیبتی برای ما پدید خواهد آمد.

فرزانه به دیدار چند روز قبل خود با طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اشاره و تصریح کرد: در این دیدار حساسیت موضوع میراث فرهنگی در ساری را به ایشان انتقال دادم و با توجه به حضور ایشان در ساری پس از حادثه مسجد جامع به نظرم وی می تواند در این مسیر راهگشا باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران حضور محمد اسلامی در وزارت راه و شهرسازی که از استانداری مازندران به این جایگاه رسیده است را نیز فرصتی مغتنم خواند و افزود: می توان با حضور ایشان، آقای طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی کشور و همراهی مدیریت ارشد استانی پیگیر حل بسیاری از مشکلات ساری در حوزه میراث فرهنگی بود.

وی در پایان آمادگی کامل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران را جهت همکاری با شهرداری ساری بابت تجهیز ساختمان های موزه در بوستان ولایت این شهر اعلام کرد.

مهدی ایزدی معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران:
طرح محتوایی تجهیز موزه های بوستان ولایت باید آماده شود تا به مرحله اجرا برسد

ایزدی معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در این جلسه در سخنان کوتاهی با بیان اینکه در جلسه ای که بابت مسجد جامع ساری داشتیم مقرر شد در خصوص موزه شهر ساری به صورت عملیاتی وارد شویم، گفت: اینجا اعلام می کنم برای این موضوع آمادگی کامل داریم.

وی با اشاره به اینکه برای تجهیز موزه های بوستان ولایت نیاز به طرح محتوایی داریم، افزود: این طرح به حداکثر ۱۰ تا ۱۵ روز زمان نیاز دارد که باید توسط مشاور شهرداری در خصوص شکل و جانمایی ویترین ها، سیستم های امنیتی و حفاظتی آنها تهیه شود تا به مرحله اجرا برسد.

حسین اسلامی رئیس پژوهشکده ساری شناسی:
با داشتن سالنی به درازای ۲ کیلومتر تنها ۳۰ درصد از اشیاء تاریخی ساری به نمایش گذاشته می شود !

حسین اسلامی رئیس پژوهشکده ساری شناسی که از مهمانان این جلسه بود خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: من به شما شکایتی ندارم اما ناقل حکایتی عجیب از میراث فرهنگی شهرم برای شما هستم. من از شما می پرسم چرا ساری تنها مرکز استانی در کشور است که موزه ندارد؟

وی با اشاره به اینکه در یکی از دولت های قبلی به اتفاق معاون اول رئیس جمهور وقت کلنگ موزه بزرگ منطقه ای ساری را به زمین زدیم اما در ادامه آن موزه به رامسر منتقل و حتی در آنجا هم احداث نشد و به حال خود رها شد، گفت: پانزده سال است نقشه موزه ساری در ۶۰۰ صفحه با هزینه ای بالغ بر ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان تهیه شد اما متاسفانه حتی یک گام هم برای اجرای آن برداشته نشده است.

اسلامی با اشاره به تلاش های مسئولان برخی شهرهای جهان که قدمتی تاریخی ندارند اما با خریدن آثار قدیمی سایر مناطق دنیا در حال ساخت موزه های بزرگ برای خود هستند، گفت: سن پترزبورگ روسیه که قدمت تاریخی اش حتی کمتر از مهدی آباد ساری است، دارای موزه است اما واقعاً نمی فهمم ساری با این قدمت تاریخی چرا نباید موزه نداشته باشد.

وی به وجود اشیاء فراوان تاریخی مربوط به شهر ساری اشاره و تصریح کرد: ما بیش از ۲۰ هزار اشیا زیر خاکی مربوط به شهر ساری داریم که اگر قرار باشد موزه احداث شود باید سالنی به درازای ۲ کیلومتر باشد تا فقط ۳۰ درصد داشته های تاریخی مان را به معرض نمایش بگذاریم. بنده معتقدم ساختمان های موزه در بوستان ولایت موزه نیستند بلکه نمایشگاه آثار تاریخی شهر ساری خواهند بود.

رئیس پژوهشکده ساری شناسی به انتقاد از موضع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در خصوص عدم اجرای ادامه مسیر قارن پرداخت و افزود: همدان، بوشهر، ایلام و رشت از جمله شهرهایی هستند که بازسازی بافت فرسوده آنها توسط رئیس جمهور آغاز و حتی به بهره برداری هم رسیده اند اما نوبت به ساری که رسید آقایان بهانه وجود سفال سلجوقی را مطرح کردند لذا ازآقای فرزانه به عنوان متولی این حوزه می خواهم کمک حال شورای اسلامی شهر و شهرداری برای اجرای این پروژه مهم باشد.

وی همچنین احداث موزه بزرگ منطقه ای مازندران را نیز یکی دیگر از مطالبات خود از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران عنوان و ابراز امیدواری کرد با همت این اداره کل و همکاری شورای اسلامی شهر و شهرداری ساری این مهم محقق شود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر ساری

    منبع خبر

    شورای شهر ساری

    شورای شهر ساری یک شورای شهر در شهر ساری می باشد

      نظرات