مشارکت در نوسازی و بهسازی، حق بدیهی شهروندان/  ...

مشارکت در نوسازی و بهسازی، حق بدیهی شهروندان/ ...

مشارکت در نوسازی و بهسازی، حق بدیهی شهروندان/ گروه های تسهیلگر باید میل به تغییر را در ساکنان ایجاد کنند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، مصطفی خضری، مدیرپروژه بازآفرینی شهری منطقه همت آباد اصفهان در دومین جلسه از سلسله نشست های تخصصی گفتمان توسعه شهری به تشریح موضوع ضرورت و الزامات تحقق مشارکت مالکان در پروژه های بازآفرینی محله همت آباد اصفهان پرداخت.

گفتنی است، منطقه همت‌آباد اصفهان بخاطر دارا بودن بافت منسجم و حجم تملک های انجام شده و فریز شدن اراضی، شباهت های زیادی به محله آبکوه مشهد دارد.

خضری در ابتدا ضمن تشکر از شورای شهر مشهد که فرصتی برای گفت و شنود را ایجاد کرده است، گفت: یکی از چالش های کشورما نبود فرصت شنیدن و گوش کردن است و قطعا این ابتکار، نویدبخش آینده‌ای روشن برای مشهد و کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه همه مسئولین به بحث مشارکت ساکنان در نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده تاکید دارند، افزود: علی رغم این تاکید، در عمل، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای تحقق این مهم به شدت ضعف داریم.

خضری خاطرنشان کرد: مبنای مشارکت بسیار حائز اهمیت است چراکه اگر ضرورت مشارکت را با تکیه بر مبانی درست و صحیح ندانیم، نمیتوانیم با مردم و ساکنان تعامل و همکاری داشته باشیم؛ مشارکت حق بدیهی شهروندان است که از حق مالکیت آنها برانگیخته می‌شود.

وی در ادامه به الزامات تحقق مشارکت مالکان پرداخت و گفت: تحقق مشارکت و هدفگذاری صحیح نخستین الزام بوده و احترام به مالکیت ساکنان و مشارکت آنها در جایگاه دوم قرار داد.

خضری افزود: از نگاه های سودانگارانه کسب درآمد و منفعت های کوتاه‌مدت آسیب‌زا اشتباه باید پرهیز کنیم و به ضرورت مشارکت و اخذ و اعمال نظرات ذی‌نفعان باور داشته باشیم.

مدیرپروژه بازآفرینی شهری منطقه همت آباد اصفهان یکی از مهمترین نکات در خصوص فعالیت دفاتر تسهیلگری و کارکردن در محلات هدف را بهره‌گیری از افراد متعلق به همان بافت دانست و گفت: چنین افرادی از تعلق خاطر بالایی برخوردارند و دغدغه بهبود شرایط را دارند.

خضری با تاکید بر اینکه بافت ها را نمی‌توان با روحیه اداری و کارکردن از ۷-۸ ساعته اصلاح کرد، افزود: افرادی در نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده موفق خواهند بود که علاوه بر باورمندی عمیق به مشارکت، هنر حل مساله را داشته باشند.

وی همچنین اظهارکرد: اصول مواجه با بافت های فرسوده یکسان است ولی ترجمه آن ها با توجه به شرایط هرنقطه و محله متفاوت است؛ قوی‌ترین و ماهرترین نیروها را باید در بافت های فرسوده بکارگیری کنیم تا شاهد بهبود شرایط باشیم.

خضری گفت: گروه های تسهیلگر باید میل به تغییر را در ساکنان ایجاد کنند و با استفاده از زبان خودشان نسبت به تفهیم آنها اقدام نمایند چراکه دید و نگاه مثبتی نسبت به شرایط ندارند.

وی افزود: دفاتر تسهیلگری باید به مردم یاد بدهند که ساکنان حق زندگی بهتر را دارند و از سوی دیگر میتوانند که چنین زندگی داشته باشند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات