«شهر»؛ کالایی عمومی با منابع محدود و منافع نامحدود

«شهر»؛ کالایی عمومی با منابع محدود و منافع نامحدود

«شهر»؛ کالایی عمومی با منابع محدود و منافع نامحدود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، علی طیبی، بنیانگذار مجمع حق بر شهر باهمستان و عضو هیئت علمی مرکزی تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در دومین جلسه از سلسله نشست های تخصصی گفتمان توسعه شهری که به همت کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد برگزار شده بود، به تشریح موضوع خواست اجتماعی دربرابر پروژه های نوسازی شهری پرداخت و اظهارکرد: حق بر شهر به ۲ شکل تقاضا و فریاد نمود پیدا می‌کند که تقاضا متعلق به گروه هایی است که نادیده گرفته شده‌ و فریاد نیز از آنِ گروه هایی بوده که بیگانه پنداشته شده‌اند.

وی با بیان اینکه حق بر شهر را از جنبه دیگر میتوان به حق مشارکت و تصرف تقسیم کرد، گفت: وقتی این حق توسط راه های قانونی قابل پیگیری نیست، در حق بر شهر حق تصرف به رسمیت شناخته می‌شود.

طیبی خاطرنشان کرد: حق بر شهر را در دو فضای «دعوت شده» و «خلق شده» میتوان دنبال کرد که در فضای دعوت شده پذیرای نظرات مختلف است و میتوانیم در آن خواست‌ها و نظرات خود را مطرح کنیم ولی مشارکت نیازمند فضای خلق شده نیز می‌باشد؛ باید توجه داشت که خلاقیت محدودیت ندارد و قالب‌پذیر نیست.

وی در ادامه صحبت های خود به دو موضوع «خواست عمومی» و «خاست اجتماعی» اشاره کرد و گفت: در اکثر مواقع وقتی از خواست عمومی صحبت می‌کنیم، منظور ما منافع عمومی است که در قالب حرف های کلی تصمیمات ما را توجیه می‌کند؛ خاست اجتماعی نیز میتواند اعتراضاتی باشد که گاه در قالب خیزش های اجتماعی شاهد آن هستیم.

طیبی با بیان اینکه هر ساختار و جامعه‌ای از ۳ بخش خصوصی، عمومی و سمن‌ها تشکیل می‌شود، اظهارکرد: هرکدام از این بخش‌ها اولویت خاص خود را دارد؛ طبیعی است که هرکدام از بخش ها در پی منافع خود و تشکل های مردم نهاد نیز بدنبال منافع به حاشیه رانده‌شده هستند.

وی تاکید کرد: حق بر شهر را باید به رسمیت بشناسیم و شهرداری و مدیریت شهری نسبت به تمامی ساکنان شهر مسئول است، نه صرفا یک قشر خاص.

بنیانگذار مجمع حق بر شهر باهمستان در بخش پایانی صحبت های خود به ارائه پیشنهاداتی در حوزه سیاستگذاری پرداخت و تصریح کرد: نخستین موضوع، شفافیت، برابری و کارایی است و همچنین فرصت مشارکت را در فضای دعوت شده باید ایجاد کنیم.

طیبی افزود: در برابر خاست اجتماعی باید انعطاف داشته باشیم و تنوع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه را به رسمیت بشناسیم و مدنظر داشته باشیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات