بیانیه محمد حسن عاقل منش در نود و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت

بیانیه محمد حسن عاقل منش در نود و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت

بیانیه محمد حسن عاقل منش در نود و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت
بیانیه محمد حسن عاقل منش در نود و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت
به نام خدا

از فرصت همدلی به وجود آمده نهایت بهره را برای توسعه شهر رشت ببریم.
در آغاز به کار شورای پنجم شهر رشت در نخستین دیداری که اعضای این شورا با استاندار محترم گیلان داشته‌اند‌، فرصتی دست داد تا به ایشان پیشنهاد بدهم که در زمان تصدیشان بر مدیریت ارشد استان اگر با تمرکز روی یکی از مشکلات اساسی شهر رشت مثلاً مساله زباله‌های سراوان، یا آلودگی رودخانه‌های رشت و یا ترافیک شهری و ... بتوانند هر یک از این معضلات مهم که سالها است، گریبانگیر شهر و شهروندان مرکز استان گیلان شده را رفع و رجوع کنند و به سر و سامان برسانند، دعای خیر همیشگی مردم را برای خود به یادگار گذاشته‌اند و همگان قدردان تلاشهایشان در این زمینه خواهند بود.
دکتر سالاری با استقبال از این موضوع قول هر گونه همکاری با مدیریت شهری برای حل معضلات اساسی شهر رشت را دادند و اینک پس مدتی که از آن نشست می‌گذرد، می‌توان زمینه‌های شکل‌گیری نخستین حرکتها و همکاریها را برای برون رفت از مسائل مهم شهر رشت به خوبی دید و احساس کرد.
در آیین معارفه دکتر ناصر حاج‌محمدی به عنوان شهردار رشت، نماینده عالی دولت در استان گیلان گفت: کارهای عقب‌مانده بسیاری در رشت وجود دارد که به همین دلیل اعضای شورا و شهردار رشت باید در راستای ثبات شهری گام بردارند و ما هم حتماً در این زمینه حمایت‌ می‌کنیم.
دکتر سالاری شهر رشت را دارای استعدادهای فراوان عنوان کرد و اظهار نمود: دو رودخانه‌ «زرجوب» و «گوهررود» که روزگاری محل آسایش مردم و سرزندگی شهر بوده‌اند اما هم‌اکنون مشکلاتی را برایشان ایجاد کرده است.
وی با انتقاد از برخی وعده‌های غیرکارشناسی در باره‌ وضعیت رودخانه‌های رشت گفت: سی سال است که می‌شنویم و گفته میشود، ششماهه مشکل رودخانه‌ها را حل می‌کنیم در حالی که با واقع‌نگری و کار علمی می‌توان با انتخاب بخشی از دو رودخانه با اولویت جمع‌آوری فاضلاب و زیباسازی پیرامونی در کوتاه‌مدت الگویی برای بخشهای دیگر آن نیز ایجاد کرد.
ناصر حاج‌ محمدی هم به عنوان شهردار جدید رشت در این روز با تاکید بر ورود ۲۰ میلیون گردشگر در رشت در طول سال خاطر نشان کرد: مشکل پسماندهای سراوان و رودخانه‌های آلوده این شهر به فرمایش استاندار محترم را با جان و دل گوش داده و با هدایت و حمایت شخص استاندار و دیگر همکاران در اولین گام سعی خواهد شد تا حداقل یک سوم مشکل مرتفع گردد.
وی وجود تالاب عینک در مرکز شهر رشت را بهترین فرصت اقتصادی برای این شهر دانست و یادآور شد: امروزه در تمام دنیا هزینه‌های هنگفت برای ایجاد آب‌بند می‌شود در حالی که این آب‌بند زیبا در شهر رشت به طور طبیعی وجود دارد.
از دیگر سو نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان هم در دیدار با شهردار رشت گفته است: رسیدگی به وضعیت رودخانه‌های «گوهررود» و «زرجوب»، مدیریت پسماندهای سراوان و مساله‌ فاضلاب سه اولویت شهر رشت برای پیگیری هستند.
آیت‌الله رسول فلاحتی اظهار کرد: ضروری است که شهردار جدید رشت نسبت به مسائل مهم و مختلف این شهر آگاهی پیدا کند و در زمینه موقعیت جغرافیایی و بومی این منطقه رصد داشته باشد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهرستان رشت نیز هر یک روی ساماندهی رودخانه‌های شهر تاکنون نظرات مثبت و موثر داشته و بارها به مناسبتهای مختلف نظر و نگاه خود را برای حل بنیادین این معضل اساسی شهر رشت بیان کرده‌اند.
در کنار این گفته‌ها دقت نظر دکتر نوبخت ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را هم روی این موضوع باید افزود که بسیار علاقه‌مند است تا در زمان تصدی ریاست وی در این سازمان مساله رودخانه‌های رشت به سر و سامانی مشخص برسد و نماینده‌ای ویژه در شهر رشت برای بررسی و ارائه‌ گزارش مشکلات و همچنین پیگیری مسائل اساسی و مهم شهری انتخاب نموده‌اند و حتی اعتباراتی هم برای ساماندهی رودخانه‌های رشت اختصاص داده‌اند که نشان از جدیت وی در این موضوع می‌دهد و همه‌ این موارد در کنار هم نشان‌دهنده آن است که همینک فرصت طلایی همدلی و وحدت نظر برای حل مسائل اساسی شهر رشت پدیدار گردیده است.
اینکه نماینده‌ی ولی فقیه، استاندار، شهردار، نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر و دیگر مسوولان و مقامات مرتبط هم‌اکنون به اتفاق نظر روی چند مساله‌ی مهم شهر رشت رسیده‌اند فرصتی مناسب را ایجاد می‌کند تا با تجمیع نیروها و امکانات راه‌حلهای برون رفت از مساله را نیز پیدا کنیم.
حالا زمانی است که دستگاه‌های اجرایی مرتبط با مساله‌ آلودگی رودخانه‌های شهر رشت باید به کمک مدیریت شهری بیایند و از این وحدت نظر و همدلی به وجود آمده نیز بهره ببریم و این غده‌ی سرطانی شهر که چندین دهه است مردم رشت را درگیر خود کرده، از بین برده شود.
اعضای شورای اسلامی شهر رشت یقیناً در این جهت از هیچ کوششی فرو گذار نخواهند کرد و ان‌شاءالله در آینده‌‌ای نزدیک طرح دو فوریتی حل معضل رودخانه‌های رشت نیز با محوریت رفع آلودگی از بخشی از یکی از این دو رودخانه در مرحله‌ نخست ارائه خواهد شد.
به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی – اجتماعی شورا این همدلی و وفاق ایجاد شده بین مسوولان استان روی حل مسائل مهم شهری را فرصتی ایده‌آل برای شهر رشت می‌دانم و آن را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم این همدلی منجر شود تا بخشی از یک رودخانه‌ آلوده‌شهر رشت مشکلش حل شود و به کل رودخانه و سپس هر دو رودخانه تسری یابد و همچنین به عنوان الگویی ویژه برای انجام چند کار بزرگ دیگر همچون ساماندهی دفنگاه زباله سراوان، برنامه‌ریزی برای تالاب عینک، رفع مشکل آسفالت معابر و خیابانهای شهر و... قرار گیرد. همه‌ ما از این فرصت همدلی بتوانیم به خوبی برای حل تک تک مسائل شهری بهره ببریم و ثمره کار و تلاش ما هم به شهروندان خوب شهرمان برسد.
محمد حسن عاقل ‌منش
رئیس کمیسیون فرهنگی – اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر رشت

    منبع خبر

    شورای شهر رشت

    شورای شهر رشت یک شورای شهر در شهر رشت می باشد

      نظرات