از ارائه طرح پژوهش در زمینه پیشینه تاریخی شهر رشت تا تشریح برنامه های تابستانی دستگاه های فرهنگی

از ارائه طرح پژوهش در زمینه پیشینه تاریخی شهر رشت تا تشریح برنامه های تابستانی دستگاه های فرهنگی

در هفتاد و نهمین نشست کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا؛
از ارائه طرح پژوهش در زمینه پیشینه تاریخی شهر رشت تا تشریح برنامه های تابستانی دستگاه های فرهنگی
از ارائه طرح پژوهش در زمینه پیشینه تاریخی شهر رشت تا تشریح برنامه های تابستانی دستگاه های فرهنگی
در هفتاد و نهمین نشست کمیسیون فرهنگی اجتماعی دستگاه های مختلف فرهنگی برنامه های تابستانی خود را تشریح کردند و دکتر میثم نواییان طرح پژوهشی بررسی پیشینه تاریخی شهر رشت را ارائه نمود.
در آغاز این نشست محمد حسن عاقل منش با اشاره به فرا رسیدن "دهه کرامت" و در پیش بودن میلاد با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) این روزهای فرخنده و مبارک را به همگان تبریک گفت و از اجرای برنامه های مختلف جشن و سرور در این زمینه به وسیله دستگاه های مختلف به ویژه شهرداری رشت و سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی تشکر و قدردانی کرد.
وی از مناسبتهای پیش رو به روز ۱۸ تیر ماه به عنوان "روز ادبیات کودکان و نوجوانان" و سالروز درگذشت مهدی آذریزدی اشاره کرد و اظهار داشت: آذریزدی نویسنده داستانهای "قصه های خوب برای بچه های خوب" که همه ما از آن خاطره داریم، دارای زبانی ساده برای کودکان و نوجوانان بوده که فرصتهایی اینچنین می تواند با اجرای برنامه های درست سبب گرایش کودکان و نوجوانان به مطالعه و کتابخوانی شود اما متاسفانه ما کمتر به این موضوعات توجه می کنیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت همچنین به روز ۱۱ ژولای برابر با ۲۰ تیر ماه به عنوان "روز جهانی جمعیت و تنظیم خانواده" اشاره کرد و بیان داشت: هر ساله در این روز برنامه هایی متنوع در کشورهای مختلف جهان برگزار می شود.
وی تاکید کرد: موضوع تنظیم خانواده از مقوله های مهم اجتماعی است که در کشور ما نیز با توجه به سیاستهای کلان کشوری اهمیت فراوان می یابد.
عاقل منش در ادامه از دکتر میثم نواییان خواست تا در باره طرح پژوهشی خود برای حاضران توضیح دهد.
دکتر نواییان در تشریح طرح پژوهشی خود گفت: ما از پیشینه و تاریخ کهن رشت چیز چندانی نمی دانیم و مطالعات باستانشناسی دقیق و روشن برای این شهر انجام نشده است.
وی تاکید کرد: در این طرح پیشنهاد شده که پژوهشی جامع بر اساس اطلاعات باستانشناسی برای شهر رشت انجام شود چون این موضوع هنوز در شهر رشت مورد غفلت قرار گرفته است.
متین عاشوری رئیس مرکز پژوهشهای شهرداری رشت هم با توجه به اهمیت انجام چنین پژوهشی تاکید کرد: لزوماً ارتباط اجرای این طرح پژوهشی با شهرداری رشت ب ایمان مشخص نیست و به نظر می رسد، این کار بیشتر به حوزه میراث فرهنگی مرتبط باشد.
در ادامه تصمیم گرفته شد تا دکتر نواییان پروپوزال طرح خود را ارائه دهد تا کمیسیون فرهنگی، اجتماعی هم بتواند از طریق دستگاه های مرتبط اجرای این کار پژوهشی را پیگیری کند.
سپس اسحاق معبود مژدهی به تشریح برنامه های کانون جوانان رضوی در "دهه کرامت" پرداخت و گفت: این کانون از سال ۱۳۸۱ شکل گرفته است.
وی گفت: از سال ۱۳۸۷ میزبان خادمان حرم مطهر رضوی در استان گیلان هستیم و برنامه های این کانون نیز شکلی منسجم تر به خود گرفته اند.
اسحاق معبود مژدهی گفت: اجرای این برنامه ها در ظاهر ممکن است تنها آیینهای جشن باشد اما در واقع انجام فعالیتهای فرهنگی عمیق در زمینه فرهنگ رضوی و توجه به ائمه اطهار و اهلبیت است.
وی سپس به تشریح برنامه های مختلف این کانون از جمله برنامه های اردویی و برنامه "نوجوان همه فن حریف" و... پرداخت و کلیپهایی نیز در این زمینه برای حاضران به نمایش گذاشت.
در ادامه این نشست دکتر اسفندیار ضیائی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان و حجت الاسلام رضوانی نژاد مسوول دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان به تشریح برنامه های تابستانی تشکیلات خود پرداختند.
دکتر ضیایی به برنامه های مختلف تابستانی کانون اشاره کرد و بیان داشت: طرح "پویش فصل گرم کتاب" کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان به عنوان یک طرح مفید و ارزشمند برای توجه دادن کودکان و نوجوانان به کتاب نیازمند همکاری همه دستگاه های فرهنگی است و ما دست همگان را در اجرای بهتر برنامه ها به گرمی می فشاریم.
حجت الاسلام رضوانی نژاد هم با تاکید بر اینکه در شهر رشت ۱۱۷ مسجد وجود دارد که در ۹۲ مسجد کانون فرهنگی و هنری ایجاد شده است، گفت: هر جا که شورا و شهرداری کمک کرده کارهای خوب و موثری در مساجد رشت انجام و اجرا شده است.
مسوول دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد همچنین از همکاری شورا و شهرداری رشت با این دبیرخانه قدردانی و تشکر کرد.
شیرزاد، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه کانون جوانان رضوی برنامه های خوبی در ایام دهه کرامت برگزار می کند، اظهار کرد: با برنامه ریزی های خوب انجام شده امسال نیز همچون سالهای گذشته افتخار میزبانی از خدام رضوی همزمان با دهه پر خیر و کرامت نصیب شهر رشت شد و این اقدام همزمان با میلاد با سعادت حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) آرامش خاطر و رضایتمندی شهروندان را فراهم می کند.
فاطمه شیرزاد به حضور پر شور شهروندان رشتی در استقبال از کاروان خدام رضوی اشاره کرد و گفت: حضور پرشور مردم رشت در این برنامه ها نشان از ارادت قلبی مردمان این شهر نسبت به علی بن موسی الرضا (ع) دارد.
وی با تاکید بر حمایت از اجرای چنین برنامه هایی افزود: عشق و علاقه مردم نسبت به اهل بیت (ع) می تواند سپر بلای تهاجمات فرهنگی دشمنان باشد و امیدوارم با ترویج و حمایت از چنین برنامه هایی در راستای رسالت فرهنگی گام های موثری برداشته شود.
شیرزاد با اشاره به شروع فصل تابستان و تعطیلی مدراس بیان کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد با توجه به اینکه در مساجد مختلف محلات رشت مستقر هستند نقش موثری در پُر کردن اوقاف فراغت کودکان و نوجوانان ایفا می کنند و یقینا با ایجاد چنین بسترهای مناسبی زمینه های ارائه مباحث دینی و مذهبی نیز بیش از پیش فراهم شده و اوقات فراغت سالم و اسلامی تحقق پیدا می کند.
بهراد ذاکری، دیگر عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت نیز خواستار باز بودن در مسجد شهر در طول شبانه روز شد و گفت: مسجد خانه خدا است و باید همیشه پذیرای مردم و مسافران باشد.
وی با تاکید بر اینکه با توسعه مساجد موافق است گفت: اما این توسعه باید همراه با اجرای برنامه های فرهنگی باشد تا این برنامه ها منتهی به تولید ثروت و ارزش افزوده گردد.
ذاکری افزود: از همین مساجدی که در رشت داریم، پیشنهاد می کنم تعدادی را انتخاب کنیم و برنامه های مختلف فرهنگی و هنری در آنها برای جذب و جلب مردم اجرا کنیم.
در پایان این جلسه علیرضا حسنی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت گزارشی از برنامه های تابستانی این سازمان برای حاضران ارائه داد.
همچنین در این نشست لایحه شهرداری رشت مبنی بر واگذاری قطعه زمینی برای ساماندهی کودکان کار به وسیله خیران نیکوکار با توجه به اعلام آمادگی معاونت امور عمرانی استانداری گیلان در جهت ساخت مرکز نگهداری و پرورش کودکان شهرستان رشت به وسیله نیکوکاران، مورد تصویب اعضای کمیسیون قرار گرفت.
در پایان این جلسه محمد حسن عاقل منش از برگزاری برنامه ای با عنوان "گیلان قلمروی سبزآبی ایران" و "نمایشگاه تاریخ محلی استان گیلان" در موزه کتاب و میراث مستند ایران در ساختمان کتابخانه ملی ایران در تهران که روزهای ۲۲ تا ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۸ برگزار می شود، خبر داد و از رسانه های گروهی خواست تا در این زمینه اطلاع رسانی کنند.
وی همچنین از علاقه مندان، فرهنگیان، فرهنگ دوستان و فرهیختگان گیلانی دعوت کرد تا در این برنامه در موزه کتاب و میراث مستند ایران شرکت نمایند.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر رشت

    منبع خبر

    شورای شهر رشت

    شورای شهر رشت یک شورای شهر در شهر رشت می باشد

      نظرات