منشور حقوق شهرنشینی باید از سوی مردم پذیرفته شود

منشور حقوق شهرنشینی باید از سوی مردم پذیرفته شود

منشور حقوق شهرنشینی باید از سوی مردم پذیرفته شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا کلایی صبح امروز و در مراسم رونمایی از منشور حقوق شهرنشینی که با حضور معاون حقوقی رئیس جمهوری، رئیس و جمعی اعضای شورای شهر و دیگر مدیران و مسئولان ملی، استانی و شهری در محل تالار شهر مشهد برگزار شد، اظهارکرد: این منشور برای مردم تدوین شده است اما اگر محتوای این سند با زبان ساده تبیین نشود و اقدامات فرهنگی مناسب برای آن طراحی نگردد، ممکن است در دستیابی به هدف خود موفق نباشد.

کلایی با تاکید بر اینکه مردم باید از حقوق شهرنشینی سخن بگویند تا این سند وجود خارجی پیدا کند، گفت: یکی از مهم‌ترین نکات در رابطه با اجرایی کردن منشور این است که مردم آن را بعنوان منشور عینی و مصداقی در زندگی خود بپذیرند و به آن استناد کنند.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه منشور حقوق شهرنشینی با خطر کلی‌گویی مواجه است، توضیح داد: در عین حال تدوینگران این سند تلاش کردند از این خطر دوری کنند و با دسته‌بندی مناسب به سمت عملیاتی شدن آن پیش بروند.

کلائی افزود: این سند باید به صورت جدی به بخش‌های خردتر و عینی‌تر شکسته و مصادیق مشخص‌تری از آن تعیین شود تا دچار خطر کلی‌گویی، که همواره سندهای این چنینی را تهدید می‌کند، نشود.

وی در عین حال بر لزوم تدوین متمم اجرایی سند تاکید کرد و گفت: متمم اجرایی منشور حقوق شهروندی باید تهیه شود تا جلوه عملی پیدا کند.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: منشور دارای ساختارهایی است که برای مدیریت شهری و سایر ذینفعان باید لحاظ شود؛ همچنین باید برخوردار از طرح‌هایی باشد که می‌تواند مفاهیم جزیی‌تر را مورد تاکید قرار دهد.

کلائی افزود: برای مثال زمانی‌که حقوقی برای کودکان در نظر گرفته می‌شود، این حقوق می‌تواند در قالب طرحی استقرار یابد، مانند شهر دوستدار کودک؛ مهم آن است که برای هر کدام از ذینفعان منشور در ساختار، ما به ازایی دیده شود.

وی گفت: البته این مهم در منشور دیده شده و مدیریت شهری وظیفه دارد این مسائل را در قالب متمم اجرایی تهیه کند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات