«فرهنگسازی» اصلی‌ترین نیاز حوزه ترافیک است

«فرهنگسازی» اصلی‌ترین نیاز حوزه ترافیک است

«فرهنگسازی» اصلی‌ترین نیاز حوزه ترافیک است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، مجتبی بهاروند، در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» رادیو زیارت که با محوریت ترافیک شهر مشهد روی آنتن رفت، اظهارکرد: سالانه ۳۰ میلیون زائر و مسافر به مشهد سفر می‌کنند و مدیریت شهری مشهد نیز از هیچ اقدامی برای تسهیل تردد این عزیزان و شهروندان مشهدی مضایقه نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه مساله حمل‌ونقل و ترافیک کلانشهرها، بویژه شهر مشهد مقوله‌ای پیچیده و خاص است، گفت: خیلی از مسائلی که امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم به دلیل این بوده که پیشتر به آنها نپرداخته‌ایم و شرایط را پیچیده کرده است.

بهاروند خاطرنشان کرد: متاسفانه فرهنگ استفاده از وسائل حمل‌ونقل عمومی آنچنان که باید در بین مردم ما فراگیر نشده و شهروندان احساس می‌کنند تردد با وسایل شخصی راحتی بیشتری را بهمراه خواهد داشت.

وی افزود: کیفیت حمل‌ونقل عمومی مشهد در قیاس با سایر شهرها خوب است ولی شایسته پایتخت فرهنگی جهان اسلام و دومین کلانشهر ایران نیست.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه برای گسترش استفاده از حمل‌ونقل عمومی در گام نخست باید فرهنگسازی کرد، گفت: اگر شهرداری مشهد از وضعیت مالی خوبی برخوردار باشد و یا بودجه دولتی داشتیم، مطلوب نظر ما رایگان شدن حمل‌ونقل عمومی بود تا شهروندان ترغیب به استفاده شوند ولی شرایط حاکم موجب شده تا حداقل‌ هزینه را از مردم دریافت کنیم.

بهاروند خاطرنشان کرد: علاوه‎بر فرهنگسازی، باید به سمت گسترش حمل‌ونقل عمومی حرکت کنیم؛ نوسانات ارزی طی ماه های اخیر سبب شد تا مدیریت شهری مشهد آنگونه که باید در نوسازی ناوگان توفیق زیادی نداشته باشد ولی در بحث زمان‌بندی حرکت اتوبوس‌ها اقدامات خوبی انجام شده است.

وی شرایط حمل‌ونقل امروز مشهد را همچون کلافی سردرگم دانست و گفت: روزانه ۳۰۰ خودرو در این شهر پلاک‌گذاری می‌شوند؛ در بسیاری از کشورها، هر خودرو پس از ۵ سال از رده خارج می‌شود ولی ما نه تنها خروجی نداریم، بلکه هرروز نیز به این آمار اضافه می‌شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه بواسطه اخذ عوارض، افزایش قیمت بنزین و وضع برخی قوانین میتوان مانع از افزایش تعداد خودروهای شخصی در سطح شهر شد، اظهارکرد: برخی معتقدند که گره ترافیکی را میتوان با ساخت اتوبان و تعریض خیابان‌ها و ساخت پارکینگ برطرف کرد ولی این اقدامات تقاضا برای سفر با خودروهای شخصی را افزایش می‌دهد.

بهاروند تاکید کرد: شورای پنجم شهر مشهد تاکید ویژه‌ای به گسترش حمل‌ونقل عمومی و پاک داشته لذا ساخت مسیرهای ویژه تردد دوچرخه را در دستورکار خود قرار داده است و همچنین میتوان برخی از خیابان‌ها را تبدیل به پیاده‌راه نمود.

وی درخصوص عدم استفاده شهروندان از پل های عابرپیاده در سطح شهر که منجر به ترافیک در برخی نقاط می‌شوند، گفت: در این حوزه نیز نیازمند فرهنگسازی هستیم و از یکسوی دیگر عدم کنترل و نبود قوانین بازدارنده نیز مزید بر علت شده است.

افتتاح خط ۲ قطارشهری تا میدان شهید کاوه آخرین محور صحبت های رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد بود که وی در این خصوص اظهارکرد: پیشنهاد دادیم این خط برای نخستین بار توسط مردم و با حضور چهره های فرهیخته شهر به بهره‌برداری برسد که خوشبختانه با موافقت اعضای شورا و شهردار نیز همراه شده است.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات