لزوم تسریع در ارائه طرح تفصیلی توسط شهرداری کرج

لزوم تسریع در ارائه طرح تفصیلی توسط شهرداری کرج

به گزارش اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کرج، شانزدهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهرکرج به ریاست محمد نبیونی و حضور حداکثری اعضای شورا و معاونین شهردار کرج برگزار شد و لوایح ارسالی از سوی شهرداری  مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه در خصوص طرح دو فوریتی مبنی بر عدم کارایی طرح تفصیلی و اشکالات موجود در آن که به امضای ۱۲ نفر از اعضای شورای شهر کرج  نیز رسیده است، گفتگو و تبادل نظر شد.

به گفته منتخبین مردم در شورای اسلامی شهر کرج، ۱۸ ماه از زمان مورد نظر برای ارائه طرح تفصیلی جدید از سوی شهرداری سپری شده است اما تا کنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. اعضای شورای شهر خواستار شدند تا شهرداری بازنگری طرح تفصیلی را در اولویت اقدامات خود قرار دهد.

احمدی پرگو معاون معماری شهرسازی شهرداری کرج نیز در مورد آخرین اقدامات انجام شده برای ارائه طرح تفضیلی بازنگری شده، گفت: دستور ارائه طرح تفصیلی اولیه سال ۸۸ و با تعیین اعتبار پنج ساله ابلاغ شد این در حالی است که از سال ۹۳ قرارداد طرح تفصیلی بسته و مطالعات آن انجام شده است.

وی اضافه کرد: اکنون با امضای تفاهم نامه ای که به امضای معاون راه و شهرسازی البرز، رییس شورای اسلامی شهر و شهردار کرج رسیده است، اقدامات لازم برای نظارت و بررسی طرح تفصیلی انجام می شود تا تا بازنگری ها در این مورد بررسی شود.

معاون معماری شهرسازی شهرداری کرج ادامه داد: طرح تفضیلی در سال ۸۸ زمانی تصویب شد که اجرای طرح جامع اولیه کرج به پایان رسیده بود و این دو باید به موازات هم اجرا می شد که این اقدام نیازمند ابلاغ جدید طرح جامع بر اساس تعییرات ایجاد شده به دنبال استان شدن البرز بود.

وی بیان کرد: انجام تفاهم نامه برای به سرانجام رسیدن طرح تفضیلی کرج اقدامی مهم است که می تواند در صورت اجرا الگویی مناسب برای کلانشهرهایی مانند مشهد و یا اصفهان باشد.

احمدی پرگو اضافه کرد: برای تهیه طرح تفضیلی جدید که اکنون مورد درخواست شورای اسلامی شهر کرج است نیاز به هماهنگی با نهادهای مشارکت کننده مانند راه و شهرسازی است و برای به سرانجام رساندن آن ودر نهایت ارجاع آن به کمیسیون ماده ۵ یکسال زمان نیاز است.

حسین محمدی رییس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر کرج در این خصوص گفت: شهرداری باید مکلف شود اقدامات مورد نیاز برای اجرای طرح تفصیلی را بر اساس طرح جامع موجود شهری پیش ببرد و به این کار سرعت بخشد.

مهدی حاجی قاسمی دبیر شورای اسلامی شهر کرج با تاکید بر اینکه در تنظیم طرح تفصیلی نباید کیفیت فدای سرعت شود، افزود: برای این تصمیمِ مهم باید دقت در اولویت کار باشد و در کنار آن جلسات کارشناسانه برای اجرای صحیح طرح تفصیلی برای انتخاب طرحی دقیق عملی شود.

عباس زارع رییس کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد: به واسطه تخصیص منابع برای ارایه طرح تفصیلی شورای اسلامی شهر کرج پیگیر این موضوع است و بدین منظور شهرداری در وهله اول باید مطالعات این طرح را به درستی انجام دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت اختیارات شوراهای اسلامی شهر را بر طبق قانون پنجم و ششم توسعه محدود کرده است، افزود: تشکیل کمیته راهبردی در شهرها مدنظر است تا بتوان پروژه ها و طرح های مهم شهری را به سرانجام رساند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: در سطح کلان کسور موضوع گسترش سطح وظایف شوراهای اسلامی شهر باید پیگیری شود تا بتوان در اقدامات مهمی مانند تنظیم طرح نفصیلی شهری به نتایج مطلوب و دلخواه رسید.

احد رسولی رییس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین منابع مالی شورای اسلامی شهر کرج گفت: طرحی را که مهندسین مشاور به عنوان طرح جامع آماده سازی کرده بود با کمی تغییر به طرح تفصیلی تبدیل شده و در دست بررسی است و این نمی تواند برای بازنگری و مطالعات جدید طرح تفصیلی شهر کرج بکار برده سود.

وی افزود: اگر سند بالادستی ارایه طرح تفضیلی با سندهای پایین دستی که در گذشته تهیه شده است تفاوتی نداشته باشد در آینده با مشکلات جدی شهری مواجه خواهیم شد و راه حل این مشکل تشکیل جلسات مشترک با اداره کل راه و شهرسازی تصمیمات مهم برای دستبابی به چهارچوب راهبردی در تهیه طرح های تفضیلی و جامع دست یابیم.

رسولی تشریح کرد: طرح مطالعاتی از جمله سی بی اس که مطالعاتی تخصصی است برای بازنگری طرح جامع و تفصیلی نیاز است؛  چرا که باید در ابتدا کاستی های طرح های موجود برطرف شود.

رحیم خستو عضو شورای اسلامی شهر کرج توضیح داد: شورا و شهرداری هرکدام بسته به مسئولیت خود در این امر مهم موظف به انجام وظایف خود هستند و شورای اسلامی شهر نیاید خواسته ای غیر واقعی و خارج از توان شهرداری از مدیران مربوطه در این مورد داشته باشد.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر کرج

    منبع خبر

    شورای شهر کرج

    شورای شهر کرج یک شورای شهر در شهر کرج می باشد

      نظرات