در نشست عمومی شورا تاکید شد:  ضرورت همکاری دستگاه‌های مرتبط برای سامان‌دهی متکدیان

در نشست عمومی شورا تاکید شد: ضرورت همکاری دستگاه‌های مرتبط برای سامان‌دهی متکدیان

در نشست عمومی شورا تاکید شد:

ضرورت همکاری دستگاه‌های مرتبط برای سامان‌دهی متکدیان

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان شب گذشته با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

محمد فرشاد، رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست ضمن گرامی‌داشت ۱۳ آبان، روز مبارزه با استکبار جهانی، از حضور پرشور مردم در راه‌پیمایی ۱۳ آبان تشکر کرد.

مقابله با پدیده‌ی تکدی‌گری تنها به‌‌عهده‌ی شهرداری نیست

در ادامه، علی خدادادی، رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرمان به پدیده‌ی تکدی‌گری در شهر کرمان اشاره کرد و ضمن تشکر از سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری کرمان به‌دلیل برگزاری نشست‌هایی برای مقابله با پدیده‌ی تکدی‌گری گفت: آقای ملانوری، سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری کرمان در این نشست‌ها از تمام دستگاه‌های مسئول در زمینه‌ی مقابله با تکدی‌گری خواست به وظیفه‌ی خود در این رابطه عمل کنند.

وی با بیان این‌که متاسفانه تصور رایج این است که جمع‌آوری و سامان‌دهی متکدیان به عهده‌ی شهرداری است؛ درحالی‌که شهرداری یکی از دستگاه‌هایی است که باید در این زمینه کمک کند، گفت: طبق مصوبه‌ای که به تصویب شورای عالی اداری و هیات وزیران رسیده، دستگاه‌های مختلفی ازجمله دادگستری، نیروی انتظامی، کمیته امداد، بهزیستی، اداره‌کل تعاون، کار و امور اجتماعی و ... در زمینه‌ی سامان‌دهی متکدیان مسولیت دارند.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورا افزود: در ماده دو این مصوبه آمده است؛ در هریک از شهرهای بزرگ، نسبت به ایجاد مجتمع اردوگاهی اقدام خواهد شد و سازمان‌های مسئول (دادگستری استان، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) اداره کار و امور اجتماعی و شهرداری) نماینده‌ی تام‌الاختیار خود را به مجتمع‌های مزبور برای انجام وظایف دستگاه متبوع معرفی خواهند کرد.

خدادادی به تبصره‌ی این ماده قانونی اشاره کرد و گفت: در تبصره‌ی این ماده آمده است؛ تامین محل و امکانات و تجهیزات اولیه مورد نیاز اردوگاه، از طریق شهرداری صورت خواهد گرفت و در صورت ضرورت به تشخیص استاندار، از سایر امکانات و اعتبارات استان نیز استفاده خواهد شد. اعتبارات مورد نیاز مجتمع‌های اردوگاهی از محل بودجه‌ی عمومی و کمک‌های مردمی تامین خواهد شد.

وی افزود: بنابراین، تامین محل و امکانات اولیه به عهده‌ی شهرداری است که یک اردوگاه در سرآسیاب و دو گرم‌خانه راه‌اندازی شده است.

خدادادی ادامه داد: شناسایی متکدیان و جمع‌آوری و تحویل آن‌ها به اردوگاه با همکاری نیروی انتظامی، به عهده‌ی شهرداری است، اما براساس بند الف این مصوبه در تعریف مجتمع اردوگاهی آمده است؛ مجتمع اردوگاهی، محلی است که زیر نظر فرمانداری در شهرهای بزرگ تشکیل می‌شود و مسئولیت نگهداری موقت، شناسایی وضعیت، گروه‌بندی و تعیین تکلیف افراد موضوع این مصوبه را به عهده دارد.

وجود ۴۲۰ نفر متکدی با نام در شهر کرمان

رییس کمیسیون خدمات شهری شورا با بیان این‌که ۳۰۰ نفر متکدیِ با نام، در شهر کرمان شناسایی شده است، گفت: هم‌چنین ۱۲۰ نفر متکدی نوجوان زیر ۱۵ سال هم در شهر کرمان تکدی‌گری می‌کنند؛ بنابراین، در مجموع ۴۲۰ نفر متکدی در شهر کرمان وجود دارد که باید سامان‌دهی شوند.

خدادادی افزود: متکدیان در شهر کرمان توسط شهرداری جمع‌آوری و به اردوگاه تحویل داده می‌شوند، اما متاسفانه پس از ۲۴ ساعت آزاد می‌شوند و به شهر برمی‌گردند.

وی هم‌چنین خواستار همکاری موسسه‌های خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد در رابطه با سامان‌دهی متکدیان شد و گفت: موسسه‌های خیریه و سازمان‌های مردم‌نهادی که می‌توانند در این زمینه کمک کنند، به شورای اسلامی شهر و یا شهرداری مراجعه کنند تا این پدیده‌ی شوم که چهره‌ی شهر را نازیبا کرده، از بین ببریم.

ضرورت حضور یک قاضی در شهرداری کرمان

در ادامه، منصور ایرانمنش، عضو شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به هزینه‌کرد بالا برای به‌سازی میدان شهدا گفت: متاسفانه علی‌رغم این‌که میدان شهدا با هزینه‌ی بالایی به‌سازی شده، اما در رابطه با نگهداری آن کوتاهی می‌شود و متاسفانه کسبه با میخ‌کوبی بر روی ستون‌های این میدان، علاوه بر تخریب ستون‌ها، چهره‌ی میدان را نیز نازیبا کرده‌اند.

وی افزود: کف‌سازی پیاده‌روهای میدان نیز با هزینه‌ی بالا انجام گرفته، اما نظافت آن چندان مطلوب نیست.

ایرانمنش به پدیده‌ی حاشیه‌نشینی هم اشاره کرد و گفت: اخیراً گروه‌هایی که تمام امکانات لازم را در اختیار دارند، به‌صورت تشکیلاتی شب‌ها به ساخت‌و‌ساز غیرمجاز مبادرت کرده و بر میزان حاشیه‌نشینی در شهر کرمان اضافه می‌کنند.

وی در خصوص برخورد با پدیده‌ی حاشیه‌نشینی گفت: در بعضی از ادارات ازجمله راه و شهرسازی و محیط زیست، یک قاضی به‌صورت ثابت مستقر است که با توجه به حجم بالای پرونده‌ها و ماموریت‌های شهرداری، حضور یک قاضی در شهرداری نیز ضرورت دارد.

ایرانمنش به مزاحمت‌هایی که برخی از کسبه از طریق سدمعبر برای شهروندان ایجاد می‌کنند، اشاره کرد و بر برخورد با آن را ضروری دانست.

ضرورت همکاری دستگاه‌های مرتبط برای مقابله با حاشیه‌نشینی

شهردار کرمان نیز در رابطه با مقابله با حاشیه‌نشینی گفت: مقابله با حاشیه‌نشینی، برای شهرداری کرمان به‌تنهایی امکان‌پذیر نیست و باید با هماهنگی سایر دستگاه‌ها ازجمله پلیس و دستگاه قضایی کار دنبال شود.

سیدمهران عالم‌زاده افزود: اگرچه همکاران ما تمام تلاش خود را به‌کار می‌بندند، اما در صورتی که درگیری به‌وجود آید، نیروهای شهرداری دچار مشکل می‌شوند.

اتصال نرم‌افزار صفا رایانه به تمام نرم‌افزارهای مرسوم در حوزه‌ی شهرسازی

رامین ارجمند کرمانی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا نیز در این جلسه با اشاره به ارایه‌ی نرم‌‌افزار صفا رایانه که ازسوی فاوای شهرداری ارایه شده است، گفت: این نرم‌افزار از نرم‌فزارهای کنونی شهرسازی شهرداری کرمان کامل‌تر است؛ ضمن این‌که بسیاری از کلان‌شهرها از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند.

وی افزود: این نرم‌افزار، تمام امور مربوط به صدور پروانه ساختمانی را انجام می‌دهد.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا با بیان این‌که نرم‌افزار صفا رایانه، نسبت به نرم‌افزارهای ایده‌گستر و سیماک، مزایای بیشتری دارد، گفت: ازسوی شهرداری کرمان گزارش مکتوب نرم‌افزار صفا رایانه به شورا ارسال شده و در جلسه‌ی کمیسیون معماری و شهرسازی به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که شهرداری از این نرم‌افزار استفاده کند.

ارجمند کرمانی ادامه داد: نرم‌افزار صفا رایانه، قابلیت اتصال به نرم‌افزار سیماک و ایده‌گستر را نیز دارد؛ ضمن این‌که قابلیت‌های این نرم‌افزار قابل مقایسه با سایر نرم‌افزارهای مرسوم نیست.

شهردار کرمان نیز با بیان این‌که همکاران ما سه‌چهارماه در رابطه با نرم‌افزار صفا رایانه کار کارشناسی انجام داده‌اند، گفت: این نرم‌افزار کار مردم را نیز تسهیل می‌کند؛ چراکه دارای قابلیت‌های متعدد و متنوعی ازجمله مشخص شدن وضعیت ملک، تراکم و کاربری آن، نمایش شهر کرمان به فرم سه‌بعدی و با جزییات کامل و اطلاعات دقیق شهر است.

سیدمهران عالم‌زاده افزود: اگر می‌خواستیم اطلاعات ۱۵۰ هزار پرونده را در سیستم قبلی منتقل کنیم، امکان‌پذیر نبود، اما این نرم‌افزار قابلیت تبدیل فرمت اطلاعات پیشین را دارد.

ارایه پیشنهاد نام‌گذاری روز فرهنگی کرمان

علی بهرامی، رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان شورا نیز با اشاره به نام‌گذاری یک روز به نام روز فرهنگی کرمان گفت: چندی پیش این موضوع مطرح و مقرر شد نخبه‌های شهر پیشنهادهای خود را در این رابطه مطرح کنند.

وی افزود: پیشنهادهایی به شورا ارایه شد و درنهایت در کمیسیون تصمیم گرفته شد روز تولد خواجوی کرمانی (۱۷ دی‌ماه)، به‌عنوان روز فرهنگی کرمان تعیین شود.

فرشاد، رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز با بیان این‌که ازسوی دبیرخانه‌ی کلان‌شهرهای کشور، اعلام شده کلان‌شهرها یک روز را به‌عنوان «روز فرهنگی» شهر خود معرفی کنند، گفت: طی فراخوان عمومی که چندماه پیش اعلام شد، تعدادی پیشنهاد به شورا ارسال شد.

وی افزود: با توجه به این‌که اعضای شورا نیز نظراتی را در این خصوص مطرح کردند، رای‌گیری نهایی برای انتخاب «روز فرهنگی کرمان»، هفته‌ی آینده انجام خواهد شد.

ضرورت امحای زباله‌های عفونی به‌صورت جداگانه

ماه‌بانو معصوم‌زاده، رییس کمیسیون بهداشت شورا نیز با تاکید بر این‌که باید از تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان به سلامت افراد جلوگیری شود، گفت: ممانعت از تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان باید توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: در خصوص امحای زباله‌های عفونی با شهرداری کرمان مکاتبه کردیم نام مراکزی که زباله‌های عفونی را به‌صورت مجزا امحا نمی‌کنند، به شورا اعلام کنند.

معصوم‌زاده افزود: هشت مرکز در شهر کرمان در این زمینه تخلف داشته‌اند.

نام‌گذاری برخی معابر شهر

زهرا ایرانمنش، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا نیز با اشاره به تشکیل کمیته نام‌گذاری معابر گفت: پیشنهادها برای معابری که نیاز به نام‌گذاری دارند، ازسوی اهالی به شورا اعلام می‌شود، پس از آن پیشنهادها در کمیته نام‌گذاری بررسی و تایید می‌شود و پس از تصویب کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان، در صحن علنی شورا مطرح و تصویب نهایی می‌شود.

وی افزود: بر همین اساس در شهرک بهار، خیابان‌های منشعب از بلدالامین به نام «مهرگان» و خیابان‌های منشعب از کمربندی، به نام «آسمان» نام‌گذاری شد.

ضرورت رسیدگی به وضعیت سینماهای تعطیل در شهر کرمان

ایرانمنش به بررسی وضعیت سینماهای نور و درخشان در کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا نیز اشاره کرد و گفت: در این رابطه مقرر شد موضوع وضعیت این دو سینما در کمیته‌ای به همین منظور مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

در ادامه، حسین چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه، منابع پایدار و حقوقی شورا به ارایه‌ی آخرین مصوبات این کمیسیون پرداخت.

جمع‌بندی نهایی نقشه راه گردشگری شهر کرمان، طی ۱۰ روز آینده

سیدمحمدرضا میرحسینی، رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا نیز با بیان این‌که مقرر شده اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان طی ۱۰ روی آینده نقشه‌ی راه گردشگری شهر کرمان را بررسی و جمع‌بندی نهایی کند، گفت: پس از جمع‌بندی نهایی کلیات طرح، چکیده‌ی آن به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: مقرر شد حوزه‌ی فعالیت شهرداری نیز مشخص شود تا شهرداری کرمان فعالیت‌های خود را در بخش گردشگری در آن حوزه متمرکز کند.

رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا افزود: کار محور گردشگری شهر کرمان نیز در معاونت معماری و شهرسازی شهرداری نیز به پایان رسیده که در جلسه‌ی آینده‌ی کمیسیون با حضور اعضای بخش دولتی و خصوصی، مورد بررسی نهایی قرار خواهد گرفت.

میرحسینی ادامه داد: مقرر شد اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، محورهای گردشگری شهر را اولویت‌بندی کند تا شهرداری براساس اولویت کار را انجام دهد.

وی هم‌چنین بر تخصیص بودجه ویژه‌ی گردشگری در بودجه‌ی سال آینده‌ی شهرداری نیز تاکید کرد.

رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا به نشست اعضای این کمیسیون با هیات رییسه اتاق اصناف هم اشاره کرد و گفت: مقرر شد اصناف هم‌چون گذشته در رابطه با به‌سازی و زیباسازی شهر همکاری داشته باشند.

میرحسینی افزود: هم‌چنین مقرر شد برای ارتباط بیشتر اتاق اصناف با شورا و شهرداری کرمان، یک نماینده از شهرداری به اتاق اصناف و یک نماینده از اتاق اصناف به شهرداری کرمان معرفی شود تا این دو نماینده، رابط بین اتاق اصناف، شهرداری و شورا باشند.

وی به سامان‌دهی مشاغل مزاحم هم اشاره کرد و گفت: مقرر شد انتقال مشاغل مزاحم به مکان‌هایی که مشخص می‌شود، دنبال شود.

ضرورت سامان‌دهی وانت‌های عرضه‌ی میوه

رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا سامان‌دهی وانت‌های عرضه‌ی میوه در سطح شهر را نیز ضروری دانست و گفت: وانت‌های عرضه‌ی میوه، چهره‌ی شهر را نازیبا کرده است؛ بنابراین، مقرر شد با همکاری سازمان ترافیک شهرداری، مکان‌هایی برای استقرار وانت‌های عرضه‌ی میوه در نقاط مختلف شهر مشخص شود.

بازنگری طرح جامع شهر کرمان

در ادامه‌ی این نشست، ارجمند، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی به بازنگری طرح جامع شهر کرمان اشاره کرد و گفت: مقرر شده طرح جامع پنج شهر کشور ازجمله اصفهان، یزد، سنندج، نطنز و کرمان با رویکرد جدید بازنگری شود؛ ضمن این‌که بازنگری طرح جامع، به‌هنگام‌سازی اطلاعات شهر را نیز به‌همراه خواهد داشت.

وی افزود: بازنگری طرح جامع شهرها در طرح جدید، براساس مسایل بومی و محلی است.

ارجمند کرمانی ادامه داد: شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، کلیات طرح را تصویب می‌کند و عمده‌ی مصوبات به استان واگذار می‌شود؛ ضمن این‌که شورای اسلامی شهر هم، نقش پررنگ‌تری در بررسی و تصویب طرح ایفا می‌کند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر کرمان

    منبع خبر

    شورای شهر کرمان

    شورای شهر کرمان یک شورای شهر در شهر کرمان می باشد

      نظرات