وقف مدل هوشمند مدیریت شهری است

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد در میزگرد خبرگزاری ایرنا به سطح همکاری ها و تعامل با اداره کل اوقاف پرداخت.

** امیدواری به تداوم تعامل شهرداری و اوقاف
سخنگو و رئیس کمیسیون عمران شهرداری یزد گفت: شهردار پیشین تعامل خوبی با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان آغاز کرده بود و امیدواریم این روند در دوره شهردار جدید هم تداوم داشته باشد.
عباسی هرفته با یادآوری تعداد زیاد موقوفات در یزد افزود: نظام مدیریت شهری برای پیشبرد اهداف خود باید موضع مشخصی در خصوص موقوفات داشته باشد تا با مانع مواجه نشود.
وی با بیان اینکه وقف یکی از افتخارات جامعه ایرانی پیش و پس از اسلام بود، ادامه داد: ایرانیان به این موضوع که وقف فرهنگ رشد یافته و متعالی است، مقید بوده و اهمیت آن را به درستی درک کرده بودند.

** وقف، رکن تولید تمدن
استاد معماری دانشگاه یزد، وقف را رکن تولید تمدن دانست و اظهار داشت: تمدن و بالندگی ایران به خاطر وجود نظام پنهانی به نام وقف است که هم افزایی ایجاد می کرده است.
عباسی هرفته افزود: جایگاه وقف در تولید تمدن ایرانی اسلامی رفیع است و باید تلاش کنیم هم افزایی که وقف ایجاد کرده به معکوس تبدیل نکنیم و تقابل بوجود نیاید.
وی با تبیین اندیشه و نظام هم افزای موجود در وقف ادامه داد: نظام ها و مدل هایی که سرمایه های خرد را تبدیل به کلان می کند از وقف الگو گرفته اند، از این رو باید چنین ساختار متعالی را بروز کنیم.

** سوء مدیریت شهری، دلیل طعنه برخی ها به وقف
سخنگوی شورای شهر یزد با بیان اینکه در برخی مواقع واقف مورد طعنه قرار می گیرد، اظهار داشت: برخی سوء مدیریت های شهری سبب چنین تفکری شده و وظیفه مسئولان جلوگیری از شکل گرفتن چنین تفکری در جامعه است.
عباسی هرفته با تبیین موضوع رهاسازی پلاک های تاریخی در هسته کهن شهر اظهار داشت: عموم آنها مانند آب انبارها کثیر المالک یا وقف است، آب انبار نمونه وقفی است که با تعامل می توان آن را به بهترین شکل حفظ و درآمدزایی کرد.
وی با بیان اینکه اهداف مجموعه شهرداری و شورای شهر با اوقاف در راستای یکدیگر است و تقابلی نیست، ادامه داد: اگر تقابل وجود دارد مشکل را باید در خود جست و جو کنیم، چرا که مفهوم وقف و مدیریت شهری را به درستی متوجه نشده ایم.
وی اضافه کرد: برای مثال در طرح های آزادسازی، بخش عمده زمین هایی که با آنها مواجه می شویم در طرح آزادسازی نیست؛ برای رفع مشکل پرداخت ها باید حساب مشترک بانکی ایجاد و تفاهم نامه جامعی تدوین شود و در قالب آن، در پایان سال حسابرسی انجام شود.

** عوارض مشکل اوقاف و آزادسازی مشکل مدیریت شهری
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد با بیان اینکه عوارض مشکلی برای اوقاف و آزادسازی ها مشکلی برای مجموعه شهرداری و شورای شهر است، اظهار داشت: برخی مواقع آزادسازی ها به خصوص در مرکز شهر به دلیل مسائل شرعی و فقهی زمان بر می شود.
عباسی هرفته اظهار امیدواری کرد: یزد الگوی تسریع گردش کار و تعامل اوقاف و مجموعه شهرداری و شورای شهر در کشور است.
وی خاطر نشان کرد: با تعریف تفاهم نامه و بسته های سالیانه یا چند ساله می توان بخشی از معضل های شهری را رفع کرد.
وی ادامه داد: اگر به جای تک پروژه، بسته باشد صرفه و صلاح طرفین بیشتر رعایت می شود و منطقی نیست عوارضی که از ملک خصوصی اخذ می شود از ملک وقفی هم گرفته شود.
وی اضافه کرد: اگر در تفاهم نامه جامع، همه موارد از جمله آزادسازی، عوارض و تعاملات دوطرف وجود داشته باشد می تواند الگویی برای مدیریت شهری سایر مناطق کشور هم باشد و ۸۰ درصد فرصت بالقوه موقوفات یزد به فعلیت برسد.

** وقف، مدل هوشمند شهری
سخنگوی شورای شهر یزد با بیان اینکه وقف مدل هوشمند مدیریت شهری است، گفت: روان شدن مدیریت شهری و ارائه خدمت بیشتر به شهروندان نیازمند تعامل و تفاهم با اوقاف است.
عباسی هرفته افزود: وقف محرک توسعه و تفکر آن بر اساس تسهیل توسعه است و اگر جایی مانع توسعه می شود، مشکل از ماست.
وی با بیان اینکه پیگیر حق اشرافیت و مرغوبت می شود، خاطر نشان کرد: موضوع کارشناسی ها هم می تواند در تفاهم نامه گنجانده شود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر یزد

    منبع خبر

    شورای شهر یزد

    شورای شهر یزد یک شورای شهر در شهر یزد می باشد

      نظرات