راه‌اندازی خانه محلات در محله‌های مشهد

راه‌اندازی خانه محلات در محله‌های مشهد

راه‌اندازی خانه محلات در محله‌های مشهد

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد بر راه‌اندازی خانه محلات در محله‌های شهر تاکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، رضا دانایی با بیان این مطلب در برنامه زنده رادیویی "شهر بهشت" که با موضوع ابلاغ آیین‌نامه جدید شورای اجتماعی محلات از صدای خراسان رضوی پخش شد، اظهار کرد: در حال پیگیری هستیم که امسال خانه‌های محلات را در محلات شهر راه‌اندازی کنیم. در حال حاضر شوراهای اجتماعی محلات فضاهایی که در اختیار دارند اعلام می‌کنند و مورد بررسی قرار می‌گیرد و تلاش می‌شود مکانی در محلات انتخاب شود تا علاوه بر برگزاری جلسات، افراد محلات نیز بتوانند برنامه‌ریزی‌های محلی را در آن مکان انجام دهند.
وی در ادامه افزود: پیش از این یکی از مشکلاتی که شورای اجتماعی محلات با آن مواجه بود، مکان برگزاری جلسات بود. به طوری که اعضای شورا باید ماهیانه حداقل یک جلسه برگزار کنند و نبود مکان مشخص در این زمینه مشکلاتی به وجود آورده بود.
فعالیت ۱۵۸ محله در شهر مشهد
معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با بیان اینکه ۷ سال از زمان فعالیت شورای اجتماعی محلات در مشهد می‌گذرد، ادامه داد: در این مدت ۱۵۸ محله و به همان تعداد شورای اجتماعی محله شکل گرفته است.
دانایی با تاکید بر اینکه شورای اجتماعی محلات مجموعه مردمی است که در برخی برهه‌های زمانی پرشور فعالیت کرده است، ادامه داد: در برخی موارد نیز فعالیت این شوراها دچار ضعف بود. اما چون این شوراها از دل مجموعه‌های مردمی بر آمده است و نیازهای مردم محلات را می‌شناسد، می‌توان نمره بهتری به عملکرد آنان داد.
وی با اشاره به اینکه افرادی که در شوراها به عنوان نماینده انتخاب می‌شوند باید با انتخاب مردم باشند، اظهار کرد: این شوراها مردمی است و نمایندگان آنها نیز با انتخاب مردم تعیین می‌شوند.
نحوه تشکیل مجامع داوطلبان شوراهای اجتماعی محلات
معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در خصوص تشکیل مجامع داوطلبان در شورای اجتماعی محلات، گفت: انتخاب اعضای شوراهای اجتماعی محلات از طریق این مجامع داوطلبی است و افراد برگزیده تا ۲ سال می‌توانند نماینده مردم در شورای محله باشند.
دانایی خاطرنشان کرد: ترکیب به گونه‌ای چیده شده است که همه دغدغه‌مندی‌ها در نظر گرفته شود. در حالی که عضویت عادی برای شهروندان به صورت دائم است.
وی در خصوص تعهد و ضمانت اجرایی برای مصوبات این شوراها، توضیح داد: طی سال‌های گذشته بیشتر ساز وکارها در آیین‌نامه شورای اجتماعی محلات در معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد برنامه‌ریزی و اجرایی می‌شد.
وی بیان کرد: با توجه به تصویب آئین‌نامه شوراهای اجتماعی محلات توسط شورای اسلامی شهر این شوراهای محلی در ارکان مدیریت شهری رسمیت داده می‌شود.
۷۵۰ مصوبه حاصل کار شوراهای اجتماعی محلات
معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با بیان اینکه مطالبه‌گری اگر بیشتر باشد، پاسخگویی نیز به مراتب افزایش خواهد یافت، افزود: از ابتدای امسال تا دی ماه تعداد ۹۳۴ جلسه شورای اجتماعی محلات برگزار شده و ۷۵۰ مصوبه برای جلساتی که دستور جلسه در آن نگاشته شده، به ثبت رسیده است.
دانایی افزود: همچنین بر حسب تکلیفی که شورای شهر بر عهده سازمان اجتماعی نهاده است، فعالیت‌های سازمان باید از طریق سازمان‌های مردم نهاد انجام شود. پس به این سمت می‌رویم که طرح‌های بزرگ سازمان را به محلات واگذار کرده و تفویض نماییم. این امر نیازمند ایجاد شرایط لازم است که در دست پیگیری قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه در ترکیب پیشین رییس و نایب رییس، مسئول بخش حاکمیتی بودند، توضیح داد: اما در ترکیب جدید رئیس و نایب رئیس از شورای اجتماعی محلات انتخاب می‌شوند.
معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد بیان کرد: تلاش شده ترکیب به گونه‌ای باشد که نماینده همه مجموعه‌ها در این ترکیب حضور داشته باشند و همه عناصر موثر محله در آن مشارکت کنند. بدین ترتیب همه سازمان‌ها موظف هستند همکاری لازم را داشته باشند و این امر از طریق دبیرخانه شورا مهیا می‌شود.
توزیع بسته‌های حمایتی در حاشیه شهر
دانایی با اشاره به آورده‌های شوراهای اجتماعی محلات برای محله‌های شهر، گفت: با همکاری و تعامل شورای اجتماعی محلات در ماه مبارک رمضان و در فصل پاییز، اعضای این شوراها توانستند بسته‌هایی برای حاشیه شهر جمع‌آوری و در بین مردم توزیع کنند. همچنین اعضای این شوراها تاکنون توانستند بسیاری از امکانات مناسب را برای منطقه و محله خود فراهم کنند و موفق شدند خدمات سازمان‌ها را برای محلاتشان دریافت کنند.
وی خاطرنشان کرد: امروزه مجموعه‌های حاکمیتی به این نتیجه رسیده‌اند که حرکت‌ها باید اجتماعی باشد و آن ها هر چه بیشتر در کنار مردم باشند به نتایج بهتری دست می‌یابند.
نجمه کیشی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات