تفکر سیستمی، رویکرد مشارکتی و نقش آفرینی نخبگان شهری؛ راهبرد های اساسی شهرداری ساری

تفکر سیستمی، رویکرد مشارکتی و نقش آفرینی نخبگان شهری؛ راهبرد های اساسی شهرداری ساری

تفکر سیستماتیک به عنوان یک راهبرد توسعه محور در مسیر فعالیت های مدیریت شهری ساری قرار گرفته است. نگاهی گذرا به الگوهای توسعه در برخی مناطق دنیا نشان می‌دهد که معمولاً اصلاحات اقتصادی و ساختاری ابتدا در ابعاد کوچک و آزمایشی و در مناطقی با مختصات فرهنگی و اجتماعی معین اجراشده و سپس به‌تدریج در تمام مناطق گسترش پیدا می‌کند. تجربه کشوهایی همچون سنگاپور، چین، مالزی گواه روشنی بر این ادعاست. کاهش هزینه‌های جاری و یافتن راه‌حل بهینه و همچنین محدودتر شدن دایره بازندگان و برندگان آن اصلاحات موردنظر در مقیاس محلی، باعث مقاومت کمتری از سوی منتفعان از شرایط خاص  می‌شود و درعین‌حال با هویدا شدن نتایج مثبت آن برنامه‌ها باعث همراهی و تقویت اصلاح در سطوح وسیع‌تر نیز می‌گردد. برخورداری از پشتیبانی افکار عمومی به صورت آگاهانه و داوطلبانه و فعالانه در مدیریت های شهری و همچنین حضور موثر نخبگان و صاحب نظران در وسط میدان طرح ریزی و اجرای پروژه های خرد و کلان می تواند باعث افزایش بهره وری در مسیر توسعه و پیشگامی در اجرای سیاست های ملی شود. به همین خاطر در دنیای امروز از نگرش تیم محور و تفکر سیستمی در ساختارهای مدیریتی به عنوان یک ضرورت و نه صرفا یک مزیت رقابتی نام می برند.

فرهنگ هم سطح با عمران در برنامه مدیریت شهری ساری

در سال های اخیر نگاه سیستمی در روند طراحی و اجرای پروژه ها با تقویت اصل مشارکت همگانی به یک راهبرد اساسی در بین مدیران شهری ساری تبدیل شده است. شهروندان به عنوان بازوهای توسعه و خدمت رسانی، تلاشی پیگیرانه برای همکاری در انجام طرح ها از خود نشان می دهند و این میسر نشده جز با رویش حس اعتماد و امیدآفرینی اجتماعی که توسط تیم مدیریت شهری با برنامه ریزی و فضاسازی های موثر صورت پذیرفت.

در نگاه کارشناسان امر، فراهم نمودن یک محیط جذاب برای زندگی مردم شهر و بازتولید آرامش و امنیت نیازمند بر عهده گرفتن مسئولیت های گوناگونی از سوی مدیران و تصمیم گیران شهری است. مسئولیت هایی همچون ایجاد توان اقتصادی، تلاش برای محیط زیست پاک وسیستم های برنامه ریزی و بودجه ریزی منعطف و واقع گرایانه. آن چه در طول عملکرد شهرداری ساری در سال های گذشته به وضوح به چشم می خورد، توجه جدی به اصول ذکرشده است. شهرداری ساری توانست با انجام پروزه هایی که باعث ایجاد ارزش افزوده و درآمدزایی برای ساکنین آن مناطق شود و بیشترین توجه به محیط پیرامونی جهت کاستن از آلودگی های ناشی از عواملی همچون ترافیک، زباله و ضایعات ساختمانی و شهرسازی جدیت خود را در پیگیری یک مدیریت سیستم محور نشان دهد. پروژه هایی همچون نوسازی بافت امام زاده یحیی یا بوستان ولایت و یا پارک باعظمت ملل نمونه های بارزی از این نگاه مدیریت شهری است.

مدیریت محیط خدمات رسانی شهری و تعمیر و نگهداری پروژه های افتتاح شده

بر اساس پژوهش های تخصصی شهرسازی، در حالت کلی بیش از ۹۰ درصد بافت شهری تا ۳۰ سال دیگر همراه ما خواهند بود. چگونگی انتقال این دارایی ها به نسل های بعدی، به این موضوع بستگی دارد که ما چگونه در طول زمان از آن ها نگهداری کنیم. اگر بخواهیم بیشتر دارایی های موجود شهرمان را بسازیم، نتایج سرمایه گذاری جدید را حفظ کنیم و اطمینان و اعتماد عمومی را افزایش دهیم، باید محیط شهری را به دقت اداره کنیم.

این به معنی تمیز و ایمن نگه داشتن خیابان ها، تعمیر پیاده روها، رسیدگی به نقاشی های دیواری و خراب کاری ها، نگهداری پارک ها و فضاهای باز است.  مدیریت شهری ساری توانست به همکاری سازمان های تابعه خود نه تنها کنترل دقیق خود را با افزایش سطح فرهنگ عمومی و برگزاری کلاس های اموزش حقوق شهروندی به صورت هدفمند نهادینه کند بلکه به صورت کاملا  عمل گرایانه با حمایت از طرح های هنری و فرهنگی و یا استفاده از فناوری های پایش تصویری و نیروی انسانی آموزش دیده و ماهر، همه فضاها را رصد نموده و کنشگرانه به ارائه خدمات بپردازد. نگارگری روی دیوارهای شهر، استفاده از کیوسک های تلفن قدیمی به عنوان آکواریوم، برگزاری مراسم هایی همچون شب های سکوت و حمایت از برنامه های رفاهی و فرهنگی و ورزشی و تفریحی برای همه گروه های جامعه از کودکان و نوجوانان تا سالمندان و زنان و توان خواهان برای فرهنگ سازی موثر،  ایجاد مرکز پایش تصویری در مرکز کنترل ترافیک ساری، حمایت از طرح های پژوهشی ارائه شده از طرف دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و استفاده از انواع روش های متنوع فرهنگ سازی محیطی در فضاهای حقیقی و مجازی تنها بخشی از فعالیت های مدیریت شهری ساری است.

توسعه زیرساخت حمل و نقل شهری، توسعه تجاری و توسعه فرهنگی و اجتماعی؛ مبانی گفتمانی توسعه محور مدیریت شهری ساری در سال های اخیر بوده است. به همین خاطر می توان ساری را با عملکرد مشارکتی شهرداری، یک شهر در مسیر توسعه دانست که در حال اجرایی نمودن ظرفیت های بالقوه خود می باشد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات