قدم‌های بلند شهرداری ساری

قدم‌های بلند شهرداری ساری

اشاره: نگاهی اجمالی به اغلب پروژه‌ها و برنامه‌هایی که شهرداری ساری در سال‌های اخیر به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسانده، نشان می‌دهد که شعار «فرهنگ، همسنگ عمران»، تنها یک جمله کلیشه‌ای قاب‌شده بر دیوار اتاق مدیران نبوده و مصداق‌های بارز عینی آن در سرتاسر مرکز استان مازندران قابل مشاهده است .

جهان، بعد از گذر از دوران فئودالیته و بعد، محوریت زمانه کشاورزی، با ورود به عصر انقلاب صنعتی، کم‌کم به مدرنیته روی خوش نشان داد. آنچه که به مرور تبدیل شد به پاشنه آشیلی برای حفظ سنت‌ها و تلفیق درست و بهینه‌ آن با مدرنیته.

بررسی تاریخی نشان می‌دهد که همگام با توسعه و افزایش مدرنیته، به مرور، هرگاه سطح آگاهی و فرهنگی و اجتماعی جوامع نیز توسعه کمی و کیفی پیدا کرد، ارتقای سطح مطالبات مردمی (چه عام و چه خاص) باعث بروز تغییرات به‌هنگام‌تری گشت که مثلا در اروپا جنبش‌هایی مانند «فمینیسم» از آن دسته بود که اگرچه در ادامه نتوانست به آنچه که به آن معتقد بود دسیابی کاملی پیدا کند اما در برهه‌ای تاثیراتی را به همراه داشت.

مدرنیته که تا حدی از آب و گل درآمد، عقلای قوم در اقصی نقاط جهان دریافتند که علوم انسانی و اجتماعی و به‌ویژه فرهنگ، اگر به میدان نیایند و تنها همان نقش آکادمیک خود را ایفا کنند، سرعت تحولات و افزایش مناسبات مدرن، آنقدر زیاد است که مهار آن ممکن نخواهد بود و اینجا بود که توسعه فرهنگی به موازات توسعه اقتصادی و سیاسی و...، اهمیت یافت. این وضعیت در ادامه و در دهه‌های اخیر حتی توجه بیشتری را برانگیخت و مصداق‌های عینی بیشتری پیدا کرد، به گونه‌ای که امروز دیگر، توسعه فرهنگی و نقش مهم فرهنگ در توسعه در حوزه‌های متنوع، بی‌بدیل و غیر قابل جایگزین به نظر می‌رسد.

شهرداری‌ها نیز بر همین اساس به‌عنوان نهادهایی که به شکلی تقریبا بی‌واسطه با جوامع شهری در ارتباطند، نقشی بسیار مهم در ایجاد یک توسعه پایدار ایفا می‌کنند. نمونه‌هایی همچون شهرداری تهران و اصفهان، تنها بخشی از تاثیر توجه مدیریت‌های شهری به نقش مهم فرهنگ در برنامه‌ریزی‌های عمرانی و فنی و اجتماعی هستند که ثابت می‌کند مبانی و مباحث فرهنگی تا چه اندازه می‌تواند چند منظوره و فراجناحی و موثر عمل کند.

شهرداری ساری نیز با توجه به همین مباحث مطرح شده و با دقت و توجه به الگوهایی که در شهرهای مترقی به خوبی امتحان خود را پس داده‌اند، در شش سال گذشته همپای توجه به وظایف و مسئولیت‌های ذاتی خود در زمینه‌های فنی و عمرانی و...، تمرکز خود را بر حوزه فرهنگ شهری نهاد و با استفاده بهینه از ظرفیت‌های شهری و منطقه‌ای و بومی مازندران و ساری، گام‌های بلندی را در راه ارتقای بخش مغفول مانده توسعه فرهنگی برداشت.

نگاهی اجمالی به اغلب پروژه‌ها و برنامه‌هایی که شهرداری ساری در سال‌های اخیر به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسانده، نشان می‌دهد که شعار «فرهنگ، همسنگ عمران»، تنها یک جمله کلیشه‌ای قاب‌شده بر دیوار اتاق مدیران نبوده و مصداق‌های بارز عینی آن در سرتاسر مرکز استان مازندران قابل مشاهده است.

استفاده از ظرفیت‌های فراوان زیرساختی در ساری که به دلایل متعدد در سال‌های پس از انقلاب مورد توجه قرار نمی‌گرفتند و تبدیل آنها به ظرفیت‌های قابل استفاده سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که در گام اول باعث افزایش سرانه فضای سبز و تفریحی و فرهنگی مرکز استان مازندران شد و در ادامه، باعث شد که میزان مشارکت مردم و سایر دستگاه‌های فرهنگی برای انجام و اجرای برنامه‌های فرهنگی افزایش یابد، بخش مهمی از تاثیر مثبت نگاه فرهنگ‌محور شهرداری ساری بوده است که در صحبت با شهروندان می‌توان میزان رضایت‌مندی آنها از چنین برنامه‌هایی را دریافت.

رویکردی که اگر مورد حمایت دیگر نهادها و دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی ساری و مازندران قرار بگیرد، در آینده‌ای نزدیک موجب ارتقای بیش از پیش حوزه فرهنگی ساری و استان می‌شود و در درازمدت تاثیرات مثبت اقتصادی و سیاسی و اجتماعی بیشتری را نیز به دنبال خواهد داشت.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات