بررسی طرح محور گردشگری آئینی مذهبی در محدوده بافت تاریخی شهر

در پی بازدید اعضای کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر:

طرح محور گردشگری آئینی مذهبی در محدوده بافت تاریخی شهر مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش کرمان آنلاین، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، اعضای کمیسیون گردشگری، معاون معماری شهرسازی شهردار، معاونین و مسئولان سازمان میراث فرهنگی از طرح محور گردشگری آئینی مذهبی در محدوده بافت تاریخی شهر بازدید کردند.

رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا در این بازدید با اشاره به ضرورت و اهمیت احیای بافت‌های تاریخی شهر،گفت:در این راستا طرح ایجاد محور گردشگری آئینی مذهبی در بافت تاریخی شهر کرمان مورد بررسی قرار گرفته و بعد از کامل شدن طرح توسط مشاور، طی توافق نامه‌ای که بین میراث فرهنگی و شهرداری تنظیم می شود، تفکیک وظایف خواهد شد و بخشی از کار را که شهرداری می تواند انجام دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در این محور، مساجد و تکایای زیادی قرار دارد،افزود: این محور جزء محورهای مهم گردشگری محسوب می شود و قریب به ۲۰ تکیه، موزه شهید باهنر، کوچکترین مسجد ایران  و زورخانه در این محور وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین این محدوده زیستگاه بزرگانی همچون شهید باهنر و شهید ایرانمنش به شمار می رود.

معین زاده میر حسینی تصریح کرد: ایجاد این محور گردشگری، می‌تواند نقش بسزایی در جذب گردشگر در بافت تاریخی شهر داشته باشد.

وی همچنین ارائه و تصویب بسته های تشویقی برای احیای بافت تاریخی شهر، را امری ضروری عنوان کرد.

بهرامی در خصوص احیای بافت قدیمی محدوده خیابان شهید باهنر گفت: گردشگری یکی از مباحث مهم در رشد اقتصادی به شمار می رود و لازم است در زمینه گردشگری فعال شویم.

وی اظهار داشت:  با ورود آیین و آداب و رسوم مردم کرمان در بخش گردشگری می توانیم در جذب گردشگران گام موثری را برداریم.

معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان نیز گفت: گردشگری در هر مکانی در مرحله اول نیازمند آگاهی از قابلیت ها ، توانمندیها و نیز نقاط ضعف و قوت شهر و در گام بعدی شناخت زیر ساخت ها و امکانات مرتبط با فعالیت های گردشگری است.

مریم ایلاقی حسینی افزود: قطعا یکی از برنامه های مهم مدیریت شهری (شورای شهر و شهرداری) باید ایجاد بستر مناسب و تعاملی در هماهنگی های موجود در صنعت گردشگری بین ادارات و سازمان های ذی ربط گردشگری باشد .

وی افزود: در شهر کرمان که جاذبه های تاریخی و فرهنگی دارد و مردم آن پایبند ارزش های مذهبی و آیینی خود هستند با حفاظت و با زنده‌سازی محدوده های تاریخی ، فرهنگی و مذهبی متناسب با ظرفیت و توان شهر و بازآفرینی و تجدید حیات آنها از طریق باز تعریف نقش و کارکردشان، میتوان با توجه به نیازهای شهر برای ایجاد محورهای گردشگری خاصی با رویکرد توسعه پایدار برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد:  این فرآیند موضوعی چند وجهی و فرابخشی است بنابراین نیازمند مشارکت و حضور کلیه دستگاه ها و ارگان های ذی ربط است.

ایلاقی حسینی ادامه داد: یکی از نقاط دیدنی ویژه شهر کرمان موقعیت خاص تکایا و مساجد محدوده خیابان شهید باهنر و میدان مشتاق است که میتوان با استفاده از این پتانسیل محور گردشگری مذهبی را با برنامه ریزی جهت ترکیبی از جاذبه های گردشگری و مذهبی  به عنوان نقاط دیدنی ویژه شهر کرمان در نظر گرفت.

وی خاطر نشان کرد: بناها، خیابان ها و کوچه های منحصر بفرد این مکان در بافت قدیم شهر کرمان به ویژه از لحاظ تاریخی امتیاز ویژه ای برای مقاصد گردشگری هستند  و گردشگران علاوه بر آشنایی با تاریخ، فرهنگ ، مذهب و سنت های کرمان به دلیل تجربه محیطی متفاوت و صمیمی خاطرات مطلوبی را به یاد می‌سپارند و این می‌تواند برای شهر کرمان گردشگری پر منفعتی را ایجاد کند.

حمید روحی معاون میراث فرهنگی نیز در این بازدید گفت: در راستای قوانین شوراها، مشارکت در احیا و بازآفرینی شهری (اماکن تاریخی شهر) تعریف  شده است و در همین راستا با شورا و شهرداری تعاملاتی انجام دادیم و به صورت مشارکتی کار احیا و بازسازی محلات تاریخی و بافت قدیمی و تاریخی شهر کرمان را شروع کردیم.

وی ادامه داد: قرار است با مشارکت بیشتر شهرداری و مطالعاتی که شهرداری در محله تکیه گلبازخان ، بازار عزیز و خیابان شهید باهنر شروع کرده است، همزمان با تکمیل مطالعات، کار عملیات اجرایی طرح محور گردشگری آیینی مذهبی را شروع کنیم.

گفتنی است طی این بازدید نشست هم اندیشی با هیئت امنای تکایای واقع در طرح مذهبی گردشگری خیابان شهید باهنر در خصوص اجرای این طرح صورت گرفت.

  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید ۰۵۲۱.jpg
  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید ۸۹۵.jpg
JoomlaWorks "Simple Image Gallery Pro" Plugin (v۳.۱.۰) ends here

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات