مشروح ملاقات عمومی شهروندان با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تاکستان

مشروح ملاقات عمومی شهروندان با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تاکستان

بسمه تعالی

به گزارش تیم رسانه ای اخبار مدیریت شهری تاکستان، دوشنبه مورخه  ۹۷/۱/۱۱ در مسجد چهارباغ واقع در خیابان عاشورا ملاقات عمومی شهروندان و شهردار و اعضای محترم شورای اسلامی شهر تاکستان برگزار گردید.

در این ملاقات شهروندان و مسئولین مدیریت شهری به بیان نظرات، انتقادات، پیشنهادات، مشکلات و دغدغه های خود پرداختند.

در ابتدای برنامه پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و خوش آمدگویی به حضار، شیخ عبادالله طاهرخانی از اعضای شورای اسلامی شهر  به ایراد سخنانی پرداخت. عبادالله طاهرخانی با انتقاد از عدم وجود امکانات اولیه در جنوب شهر، مراتب نگرانی خود را نسبت به عدم اجرای پروژه ها و عدم هزینه کرد برای مناطق کم برخوردار اعلام نمود. وی خطاب به شهردار خواستار رسیدگی فوری به مسائلی نظیر مشکلات کوچه شهید حسن، احداث آتش نشانی، احداث ایستگاه تاکسی، اصلاح میدان المهدی، احداث سرویس بهداشتی و ... شد. طاهرخانی در پایان سخنان خود بر حقوق شهر و لزوم رعایت این حقوق از سوی شهروندان تاکید نمود و خواستار پرداخت عوارض و رعایت قوانین در ساخت و ساز از سوی شهروندان شد.

در ادامه برنامه ۳ نفر از شهروندان به طرح نظرات، انتقادات و مطالبات خود پرداختند که خلاصه ای از آن به شرح ذیل تقدیم می گردد :

- در هر شهری به ازای هر شهروند حداقل باید ۲ الی ۳ متر فضای سبز اختصاص یابد که این موضوع در اینجا به نیم متر هم نمی رسد.

- مسئولین در صورت قبول مسئولیت باید پاسخگوی مطالبات و نیازهای به حق شهروندان باشند.

- تاکستان بصورت ناعادلانه و نامتوازن به دو قسمت بالا و پایین شهر تقسیم شده است.

- بالای شهر امکانات وافری دارد و پایین شهر از داشتن کوچک ترین و ابتدایی ترین امکانات محروم است.

- از بدو تاسیس شهرداری جنوب شهر به حال خود رها شده و این مشکلات مربوط به یکی دو سال گذشته نیست .

- جنوب شهر تاکستان از فقدان شعبات بانک، داروخانه شبانه روزی، کلانتری، آتش نشانی و .. رنج می برد.

- شرایط کنونی برخی محله ها در پایین شهر ماننده داشتن فرزند معلول برای مدیریت شهری است فرزند معلول را نمی توان از خانه بیرون کرد یا بی محلی کرد باید به این فرزند معلول رسیدگی شود باید از آن حمایت شود.

پس از بیان نظرات و انتقادات از سوی شهروندان مهندس حسین بهزادپور شهردار تاکستان نیز جهت پاسخگویی و طرح مسائل و دغدغه های متقابل مدیریت شهری به سخنرانی پرداخت که در ادامه بخشی از این سخنان که حول سه محور بیان شده را می خوانید :

سواستفاده سودجویان و عدم پرداخت حق شهر و شهروندان

- مواردی که مطرح شده همه به جا و به حق است مخصوصا در این بافت فرسوده که موسوم به سکونتگاه های غیر رسمی است.

- وقتی که یک محدوده شهری از نظام درست شهرسازی برخوردار نباشد، اراضی کشاورزی و باغات را بصورت غیر اصولی تقسیم کنند به کوچه هایی باریک و بدون شیب و طراحی مناسب و ۱۰۰ متر ۱۰۰ متر بسازند و آنها را  بصورت نیمه کاره به یک سری از شهروندانی که با مشکلات و اقتصادی و بی خانمانی دست و پنجه نرم می کنند بصورت نیمه کاره بفروشند و باقی کارها از جمله برق، آب گاز و جریمه های شهرداری را به این شهروندان واگذار نمایند، اینجا  بحث سودجویی است!  کسی که زمین بزرگی دارد باید بصورت مهندسی آن زمین را تفکیک کند و سهم خیابان، کوچه، پارک و خدمات شهرداری را بپردازد تا بتوان اصول شهرسازی را پیاده کرد.

- وقتی این مسائل سال های سال رعایت نمی شود مشکلات روز به روز افزایش پیدا می کند و امروز ما، شما و همه شهر را درگیر می کند.

منابع مالی محدود و لزوم همکاری شهروندان در توسعه شهر

- اما بخش دیگری از شهر بافت قدیمیِ آن است، بافتی روستایی که امروزه شهروندان با عنوان شهر در آن زندگی می کنند و مشکلات زیادی دارند. مکشلاتی که به قول شهروندان عزیز برای امروز نیست و شورای محترم هم حتما قول حل مشکلات را بصورت یک روزه و یک ساله نمی دهند و نخواهند داد چون این وعده ها اصلا عملیاتی و شدنی نیست . به هرحال در یک دوره زمانی یک منابع مالی وجود دارد که از عوارضی که شهروندان به مدیریت شهری پرداخت میکنند تامین می شود و شهرداری این پول را مدیریت و هزینه می کند.

- شهرداری ها هیچ پولی از دولت به معنای واقعی اعتبارات دولتی نمی گیرندو شهرها بوسیله جیب مردم بعنوان هزینه کرد اداره می شوند و این مردم هستند که هزینه اجرای طرح های عمرانی را پرداخت می کنند.

- آن کسی که می آید و می گوید این چه وضع فلان محله است باید بیاییم و ببینیم این زمین برای چه کسی بوده که برداشته ۱۰۰ متر ۱۰۰ متر آن را بصورت غیر اصولی تفکیک کرده و کوچه ای ۴ متری درآورده و واگذار کرده بدون اینکه حق و حقوق شهر و شما شهروندان را پرداخت کند!

- این ها هم گرفتاری های  ۳۰-۴۰ سال گذشته است که باید سعی کنیم بدون دادن وعده های غیر واقعی و با همکاری و هم دلی آن را قدم به قدم حل و فصل کنیم  و این امر دلسوزی بومی ها و مردم و شهروندان را می طلبد.

- شهر درآمدی دارد و ما تنها به اندازه درآمد شهر می توانیم مشکلات را حل کنیم کسی از جای دیگر نمی تواند پولی به بودجه مدیریت شهری تاکستان تزریق کند و اگر شهری مثل ابهر رشد کرده به این دلیل است که مردم آن شهر خواسته اند و هزینه شهرنشینی خود را پرداخت کرده اند و ما نیز اگر می خواهیم شهرمان توسعه پیدا کند باید اراده قلبی و عملی داشته باشیم و هزینه شهرنشینی خود را پرداخت نماییم.

- اگر کسی یک آپارتمان دارد سالانه عوارض خود را پرداخت نماید اگر کسی یک هکتار زمین دارد باید بیاید روی اصول آن را تفکیک کند حق شهر از جمله کوچه، خیابان، پارک و خدمات شهرداری را پرداخت نماید تا شهر، شهر خوبی شود و به اندازه ای زمینش ارزش افزود پیدا می کند سود خود را ببرد.

- ولی وقتی فرد صاحب زمین بدون ملاحظات و اصول شهرسازی بصورت غیر قانونی و تنها برای سودجویی اقدام به تفکیک و ساخت و ساز غیر مجاز می کند این امر سالیان سال ادامه پیدا می کند ما چگونه می توانیم شهر را درست کنیم؟

- شهر ما دارای ۸۰ هزار نفر جمعیت است و شهرداری حدود ۲۵ میلیارد تومان درآمد دارد و این یعنی سرانه درآمد شهرداری به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان! چطور می شود با ۳۰۰ هزار تومان هم شهر را رفت و روب کرد هم از فضای سبز نگهداری کرد و هم پروژه های عمرانی را تعریف و اجرا نمود؟

- برای تمامی مشکلات این شهر بخصوص در جنوب شهر طرح موجود است و مطالعات صورت پذیرفته است ولی پول اجرای این طرح ها از کجا باید تامین شود؟

- با یک حساب سر انگشتی نزدیک به ۵ میلیارد تومان چک برگشتی در شهرداری موجود است که حدود ۲.۵ میلیارد از آن متعلق به ۵ نفر است!

- ۷ هزار فیش عوارض نوسازی میان شهروندان توزیع شده است که تنها ۳ نفر به شهرداری جهت واریز وجه مراجعه کرده اند!

- ما با این وضعیت چگونه شهر را اداره کنیم ؟ مگر شورا پول چاپ می کند؟

- شورای شهر عزم خود را جزم کرده تا به تمام شهر بپردازد تمامی طرح ها هم آماده است مدیران شهری حضور دارند و می توانند راجع به تک تک طرح ها توضیح بدهند اما وقتی پول نباشد چطور این طرح ها را اجرا کنیم؟

طرح بازآفرینی بافت فرسوده و لزوم مشارکت شهروندان و استفاده از این فرصت

- در حال حاضر طرح باز آفرینی بافت فرسوده از سوی دولت بصورت بسیار جدی پیگیری می شود . طرحی که در آن بجای توسعه شهر در زمین های لم یزرع و صرف هزینه جهت آوردن امکاناتی از قبیل آب و برق و گاز و ... می خواهد به بافت فرسوده به طور ویژه بپردازد بافتی که همه امکانات را در خود دارد.

- دولت این امکان را فراهم آورده تا کسانی که در بافت فرسوده ملک دارند بتوانند بدون پرداخت عوارض پروانه ساخت و به ازای هر واحد ۴۰ میلیون تومان وام با سود ۹ درصد نسبت به ساختن ملک خود با اصول درست شهرسازی اقدام نمایند.

- حدود ۱۵۰ هکتار بافت فرسوده در شهر تاکستان وجود دارد و انتظار می رود با تشویق افرادی که توانایی ساخت ملک خود را دارند نسبت به بازآفرینی بافت فرسوده شهر اقدام نماییم چرا که این اولین و مهم ترین  قدم از سوی شهروندان جهت توسعه شهر در جنوب شهر تاکستان است.

- خبر خوب اینکه برای پروژه های نظیر احیای پارک المهدی و احداث سرویس بهداشتی در این پارک، احداث آتش نشانی، کلانتری، پیاده روسازی خیابان عاشورا و خیابان ها یاطراف و آسفالت خیابان عاشورا و محله های هدف طرح بازآفرینی بودجه اختصاص یافته که ما نیز در مدیریت شهری در بودجه سال ۹۸ آن را پیش بینی و در نظر گرفته ایم و به محض دریافت پول به نوبت و به موقع این طرح ها را اجرا خواهیم نمود.

- باز هم تاکید می کنم که اگر موفق به اجرای همه این پروژه ها شویم ولی بدنه شهر به شکل قبلی باقی بماند، مغازه ها و منازل درست نشوند و از نما استفاده نشود و برای بهسازی و نوسازی اقدامی صورت نگیرد اجرای پروژه های مذکور نیز فایده ای نخواهد داشت . باید همه دلسوزان کمک کنند تا احیای بافت فرسوده شهر بصورت جدی پیگیری شود.

در ادامه این ملاقات عمومی مهندس صیاد رحمانی ریاست شورای اسلامی شهر تاکستان نیز سخنانی ایراد نمودند که خلاصه ای از آن به شرح ذیل می خوانید :

- اینطور نیست که در پایین شهر هیچ کاری صورت نگیرد، ما طرح ها و پروژه های بسیار خوبی برای پایین شهر از جمله روکش آسفالت خیابان عاشورا، پیاده روسازی خیابان عاشورا، خیابان مولوی و ... در نظر گرفته ایم که تنها بعلت سرمای هوا این پروژه ها تا کنون آغاز نشده است واجرای این پروژه ها میتواند کمک شایانی به رونق اقتصادی این مناطق کند.

- مدیریت شهری در دوره های قبل به فکر کنترل و برقرار کردن توازن اقتصادی و اجتماعی در بالا و پایین شهر نبوده است .

- باید شهروندان کمک کنند تا بتوانیم طرح ها و پروژه های تعریف شده و آماده را به مرحله اجرا درآوریم .

- قطعا همه کارهایی که ما شروع خواهیم تا پایان این دوره شورا به پایان نخواهد رسید اما امیدواریم میراث خوبی برای دوره های بعدی مدیریت شهری به جا بگذاریم.

- تا کجا می خواهیم برا ی منافع شخصی مطالبه کنیم؟ باید در مطالبات و دغدغه های خود منافع کل شهر را در نظر بگیریم.

- کجای شهر درست بود وقتی ما شهر را تحویل گرفتیم؟ گفتن مشکلات ساده است  اما مهم تر از آن حل مشکلات و تدبیر است .

- شهرنشینی هزینه دارد! ما افرادی داریم که ۵۰۰ میلیون الی ۱ میلیارد تومان به شهرداری بدهکار هستند.

- تک تک اعضای شورا سعی می کنند کار را درست و بدون خطا انجام دهند.

- ما باید با فکر کردن و مشاوره درست خطاهای خود را کنترل کنیم . قرار نیست ما هم مثل قبل سرمان را پایین بیندازیم بدون فکر شروع کنیم به کار کردن برای همین هم در طرح هدایت آب های سطحی خیابان شهید حسن بازنگری کردیم و بزودی این طرح آماده اجرا می شود .

- طرح های بسیار مثبت و مفیدی در دست داریم که اجرای این طرح ها نیاز به زمان و منابع مالی دارد .

- با توجه به اعتماد پایین مردم به مدیریت شهری و منابع محدود مالی مجبور به اولویت بندی در اجرای طرح ها هستیم. و با شرایط کنونی اجرای پروژه های عمرانی زمان بر خواهد بود.

در انتهای برنامه بهزاد طاهرخانی معاون ریاست شورای اسلامی شهر تاکستان با انتقاد از عدم رعایت و توجه به فلسفه برگزاری ملاقات های عمومی به فرصت اندک مردم برای طرح مسائل و مشکلاتشان انتقاد کرد و گفت : بهتر است از این پس برگزاری ملاقات های عمومی به شنیدن مشکلات مردم بپردازد و نه سخنرانی مدیران و مسئولان .

در پایان شهروندان بمنظور طرح مسائل و مشکلات خود به شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تاکستان مراجعه و  مسائل خود را در میان گذاشتند.

پایان خبر /

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تاکستان

    منبع خبر

    شهرداری تاکستان

    شهرداری تاکستان

    شهرداری تاکستان یک شهرداری در شهر تاکستان می باشد

      نظرات