تلاش داریم کیفیت زندگی شهروندان را افزایش دهیم

تلاش داریم کیفیت زندگی شهروندان را افزایش دهیم


شهردار شیراز اعلام کرد: تلاش داریم در این دوره از مدیریت شهری با برنامه ریزی و عمل بر مبنای رویکرد《شیراز شهر سبز پایدار، شهروند فرهنگ مدار》به تعالی شهر و افزایش کیفیت زندگی شهروندان بپردازیم. اندیشه شهر سبز پایدار فقط بر توسعه فضای سبز شهری متمرکز نیست بلکه استفاده بهینه از منابع شهر، تلاش برای کنترل و کاهش ترافیک، توجه به مسائل زیست محیطی و اجتماعی از جمله شاخص های آن است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس اسکندرپور در نشست علمی تخصصی《مهندسی و شهر سبز پایدار》که به همت انجمن دانش آموختگان دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: افزایش کیفیت زندگی شهروندان نیازمند انجام پروژه های عظیم با صرف مبالغ هنگفت نیست و ضروری است این نگرش تغییر کند. نباید فکر کنیم که با توسعه فیزیکی شهر، نیازهای شهروندان حل و برطرف خواهد شد بلکه باید به سطوح عالی تر نیازهای شهروندان نگاه کنیم و با اقدامات نرم افزاری سعی در ایجاد حس خوب زندگی در شهر داشته باشیم.
وی اقدامات انجام شده در بافت تاریخی و فرهنگی و حضور دوباره شهروندان و مسافران در این پهنه باارزش را نمونه ای از اقدامات نرم افزاری برای افزایش کیفیت زندگی در شیراز دانست و افزود: بافت تاریخی در گذشته یک چالش و معضل جدی محسوب می شد اما امروز با حدود ۸۶ مورد کاربری فرهنگی، گردشگری، مراکز بوم گردی و ... شاهد سیل حضور سرمایه گذاران و به تبع آن شهروندان و گردشگران در بافت هستیم. در این محدوده ارزش ملک نیز با افزایش تقاضای سرمایه گذاران، افزایش یافته و دوباره زندگی در آن جاری شده است.
شهردار شیراز اضافه کرد: در سال جاری ۹۷ درصد از کل بودجه عمرانی به تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی اختصاص یافت و بدین علت نتوانستیم این رویکرد را در اقدامات خود پیاده سازی کنیم. در سال ۹۸ نیز اتمام پروژه های نیمه تمام ادامه می یابد و از این رو ۶۰ درصد بودجه عمرانی سال آتی به تکمیل پروژه های نیمه تمام و ۴۰ درصد آن به انجام پروژه هایی با رویکردهای نوین شهرسازی و در راستای افزایش کیفیت زندگی شهروندان اختصاص یافته است.
مهندس اسکندرپور با بیان اینکه مجموعه مدیریت شهری شیراز همگام با شهرهای مطرح جهان نظیر برنامه لندن ۲۰۲۰، استراتژی《زندگی پیاده در شهر》را در پیش گرفته است، افزود: این استراتژی فرصت تعامل، گفت و گو و لذت بردن از حضور در محیط شهری را به شهروندان می دهد. در این راستا مطالعات احیای محور زندیه، ایجاد محور پیاده راه در مسیر تاریخی فرهنگی دروازه قرآن - بازار وکیل و پیاده راه کوچه باغ های قصردشت حدفاصل خیابان شهید رمضانی و کوی خلبانان انجام شده است.
شهردار شیراز خاطرنشان کرد: احیای محور زندیه و ایجاد پیاده راه در مسیر تاریخی فرهنگی دروازه قرآن - بازار وکیل منجر به افزایش مدت زمان اقامت گردشگران در شیراز، رونق بافت تاریخی و میانی و احیای بازار وکیل شمالی خواهد شد. با ایجاد پیاده راه در مسیر تاریخی فرهنگی دروازه قرآن - بازار وکیل فرصتی فراهم می شود تا شهروندان بتوانند ساعاتی را در سطح شهر گردش کنند.
وی با تاکید بر اینکه ایجاد پیاده راه در کوچه باغ های قصردشت و نگاه گردشگری به این باغات منجر به اقتصادی شدن باغ های مورد مسیر می شود، اعلام کرد: مجموعه مدیریت شهری به این نتیجه رسیده است که با طرح فعلی ساماندهی باغات قصردشت نمی توانیم به نتیجه مطلوب برسیم بلکه برای حفظ باغات باید صرفه اقتصادی باغدار نیز در نظر گرفته شود. از این رو معتقدیم باغات قصردشت باید با استراتژی جدید حفظ و نگهداری شود و این استراتژی در حال تدوین است.
شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دیدار و گفت و گو با دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور در جلسه شهرداران کلانشهرهای کشور گفت: در این دیدار خواستار پرداخت سهم دولت در توسعه حمل و نقل عمومی شهرها شدم چون طبق قانون دولت وظیفه دارد سهمش را نسبت به توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری بپردازد. امسال نیز با ورود ۱۸۵ دستگاه اتوبوس جدید ۲۰ درصد از کل ناوگان اتوبوسرانی شیراز نوسازی شده و با بهره برداری از ایستگاه های خط یک قطارشهری روزانه قریب به ۸۲ هزار نفر از مترو استفاده می کنند، از این رو اگر دولت نیز سهم خود را بپردازد شاهد توسعه روزافزون حمل و نقل عمومی و دستیابی به شهر سبز پایدار خواهیم بود.
مهندس اسکندرپور با اعلام اینکه لایحه جامع درآمد شهرداری ها در هیات دولت تصویب و برای تصویب نهایی به مجلس رفته است، گفت: تصویب این لایحه کار بزرگ دولت برای بهبود وضعیت درآمدی شهرداری ها است. با تصویب لایحه جامع درآمد، ۵۰ تا ۶۰ درصد از بودجه شهرداری ها از طریق دریافت بهای خدمات تامین می شود. از هنگامی که شهرداری ها در زمینه کسب درآمد خودکفا شدند، مسائل و مشکلاتی همچون افزایش تراکم، تغییر کاربری و ... نیز به وجود آمد و تصویب این لایحه کمک ارزشمندی به مدیریت شهری خواهد بود.
شهردار شیراز در انتها خواستار همراهی و تعامل دستگاه های متولی برای دستیابی به شیراز شهر سبز پایدار شد و تاکید کرد: همه دستگاه های متولی باید نقش خود در این زمینه را ایفا کنند و شهرداری به تنهایی نمی تواند در این مسیر قدم بگذارد.
همچنین در این نشست عزت الله رییسی دبیر قطب زمین شناختی ایران و استاد دانشگاه شیراز گفت: باغ های قصردشت، کوه دراک و باباکوهی، رویکرد شهرداری مبنی بر فرهنگ سازی به جای سازه گرایی، دریاچه مهارلو و فرهنگ طبیعت دوستی شهروندان از جمله فرصت های شیراز برای دستیابی به شهر سبز پایدار است.
دبیر قطب زمین شناختی ایران و استاد دانشگاه شیراز  با بیان اینکه برنامه شیراز شهر سبز پایدار، برنامه ای بلند مدت است، افزود: برای دستیابی به نتیجه نهایی و رسیدن به شهر سبز پایدار کلیه سازمان های متولی، گروه های مردم نهاد و شهروندان باید تلاش کنند و این وظیفه فقط شهرداری نیست.
دکتر رییسی تاکید کرد: رسیدن به شیراز، شهر سبز پایدار نیازمند تدوین طرح جامع جدیدی است.
براساس این گزارش نشست علمی تخصصی《مهندسی و شهر سبز پایدار》به همت انجمن دانش آموختگان دانشگاه شیراز با حضور اساتید دانشگاه، جمعی از مدیران شهری و دانش آموختگان و پیشکسوتان دانشگاه شیراز برگزار شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات