ارک نفس می کشد/ پارک در ارک، ممنوع!

ارک نفس می کشد/ پارک در ارک، ممنوع!

شهریار تبریز/ محمود نصیرپور: یکی از مهم ترین پروژه های شهرداری تبریز، مسیرگشایی و اصلاح هندسی معابر و خیابان ها است و در این میان با توجه به میزان تردد زیاد خودروها و عابران در هسته مرکزی شهر، چنین پروژه هایی از ضرورت بیشتری برخوردار است.

خیابان ارک، در کنار زیبایی ها و بافت تاریخی خود، تا چندی پیش یکی از معضلات ترافیکی هسته مرکزی شهر تبریز بود و به دلیل وجود مغازه هایی در ضلع شرقی آن، مدت ها با ترافیکی سنگین پذیرای تبریزی ها بود. با توجه به حجم خودروها، تردد در آن به سختی و کندی انجام می گرفت و ترافیک نفس این منطقه تاریخی و فرهنگی تبریز را گرفته بود. با این حال پروژه تملک مغازه های بازمانده در مسیر، طی ماه های گذشته به تدریج ادامه یافت و آخرین مغازه که یک داروخانه قدیمی بود، پس از تملک، از میان برچیده شد تا استارت عملیات آماده سازی مسیر از دهم بهمن ۹۷ زده شود.

اکنون و در فاصله حدود چهل روز پس از حذف آخرین مانع در تعریض این خیابان، اقدامات نهایی در راستای بازگشایی آن در حال انجام است و با توجه به پیشرفت کار، پیش بینی می شود این پروژه تا چند روز آینده تکمیل و قبل از پایان سال مورد بهره برداری قرار بگیرد.

با افتتاح خیابان ارک، معضل ترافیک سنگین در این مسیر تا حدود زیادی از بین رفته و فضایی آرام با ترافیک روان بر آن حاکم می شود.

پارک در ارک، ممنوع!

در این ارتباط رضا پاک نهاد شهردار منطقه ۸ تبریز با اشاره به لزوم تعریض خیابان ارک، گفت: ترافیک خودروها در خیابان ارک پیش از این به یک معضل تبدیل شده بود و در واقع عبور از این خیابان زمان زیادی را از شهروندان می گرفت اما با توجه به اینکه رویکرد شهرداری در بحث ترافیک هسته مرکزی شهر، آرام سازی و روان سازی است، لازم است تا چنین مسیرهایی از بیشترین راندمان برخوردار بوده و مانع از ایجاد ازدحام شود.

وی ادامه داد: با توجه به میزان و حجم عبور خودروها از این مسیر، مقررات ترافیکی ویژه ای در نظر گرفته شده است و از این پس هیچ خودرویی نمی تواند در حاشیه خیابان ارک پارک کند چراکه عرض خیابان حتی اگر صد متر هم باشد، با پارک خودرو در حاشیه خیابان و پارک دوبله دیگر خودروها، ترافیک سنگینی ایجاد می شود. پیش از این، حجم قابل توجهی از عرض خیابان ارک تبدیل به پارکینگ شده بود و علاوه بر خودروهای پارک شده در حاشیه ضلع شرقی، شاهد پارک دوبله خودروها نیز بودیم و شرایط به گونه ای بود که فقط یک خودرو می توانست از این خیابان عبور کند. بر این اساس و در نقشه جدید، عرض سواره رو این خیابان محدود شده است تا تبدیل به پارکینگ نشود و صرفا به عنوان یک خیابان جهت عبور روان خودروها مورد استفاده قرار گیرد.

پیاده راهی برای پیاده روی!

پاک نهاد با بیان اینکه عرض خیابان ارک شش متر و ۲۰ سانتی متر است و بقیه فضای عرض این خیابان را پیاده راه تشکیل می دهد، عنوان کرد: لازم است در کنار ایجاد مسیر مناسب برای عبور خودروها، مسیرهای ویژه پیاده روی نیز تعبیه شود تا علاوه بر تسهیل در تردد خودروها، عبور و مرور عابران پیاده نیز به راحتی انجام شود. بر این اساس نصف معبر خیابان ارک برای ایجاد پیاده راه در نظر گرفته شده است که در این پیاده راه مسیرهای ویژه برای تردد نابینایان و عبور دوچرخه سواران نیز تعبیه شده است. در بحث ترافیک شهری، مسیر ویژه عابران پیاده در تمام دنیا هم اندازه مسیر عبور خودروها ارزش و اهمیت دارد و ما نیز در راستای ایجاد فضای آرام شهری و نیز تشویق شهروندان به پیاده روی، در خیابان ارک چنین امکانی را برای شهروندان فراهم کرده ایم. البته در نظر داریم تا در مسیر پیاده راه خیابان ارک، از زیبایی های بصری نیز استفاده کنیم و با نورپردازی و ایجاد مبلمان، تصویری زیبا از اطراف منطقه تاریخی و فرهنگی ارک ارائه دهیم.

لزوم تغییر جهت چند خیابان

شهردار منطقه ۸ تبریز در ادامه به لزوم تغییر جهت بعضی خیابان های اطراف ارک تبریز اشاره کرد و گفت: تغییر جهت بعضی از خیابان ها در هسته مرکزی شهر یکی از روش هایی است که با اجرایی شدن آن کاهش محسوس ترافیک و ازدحام را در این منطقه شاهد می شویم. به عنوان مثال خیابان مابین ارک جدید و میدان ساعت و همچنین خود خیابان طالقانی اگر برعکس شود و اصلاحات لازم در مسیر سه راه طالقانی تا ورودی خاقانی انجام شود، به احتمال زیاد نیازی به استفاده از معبر جدید ارک نخواهد بود و این خیابان جدید بیشتر مورد استفاده عابران پیاده قرار می گیرد. چنانچه تغییر جهات خیابان ها با مطالعه انجام بگیرد و ورود به هسته مرکزی را کاهش دهیم، قطعا ازدحام و ترافیک کمتری را در هسته مرکزی شهر شاهد می شویم.

پارکینگ کافی برای پارک خودرو وجود دارد

وی در خصوص محل پارک خودروهای اصناف این خیابان پس از احداث خیابان جدید ارک، اظهار کرد: متاسفانه پیش از این، خیابان ارک مفهوم خیابان بودن خود را از دست داده بود و ۸۰ درصد فضای این محل به پارکینگ تبدیل شده بود و فضا فقط برای عبور یک خودرو وجود داشت. اکنون اما با اصلاح این خیابان، هیچ خودرویی نمی تواند در مسیر پارک کند. ما در ضلع جنوبی ارک و همچنین سمت والمان فضا برای پارک خودرو داریم و جالب است که پیش از این پارکینگ فجر در والمان هرگز تکمیل نشده و در پر ترافیک ترین موعد نیز فقط یک سوم این پارکینگ شاهد پارک خودرو بود. شهروندان ما باید عادت کنند که برای پارک خودرو بخصوص در محل های شلوغ، از پارکینگ استفاده کنند.

خیابان ارک، یکی از زیباترین پروژه ها است

در خصوص پروژه بازگشایی خیابان ارک تبریز همچنین اصغر آدی بیگ مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز گفت: این خیابان که یکی از مسیرهای پرترافیک در هسته مرکزی شهر بود، نیازمند اصلاح بود که با تلاش های دکتر شهین باهر شهردار محترم تبریز و همچنین مهندس پاک نهاد شهردار محترم منطقه ۸ و معاونت عمران این اصلاح انجام شده و امیدواریم شاهد ترافیکی روان و فضایی آرام در این منطقه تاریخی و فرهنگی باشیم.

وی ادامه داد: بر حسب تمهیدات شهردار محترم، این پروژه یکی از زیباترین پروژه های حال حاضر شهر است که با تلاش شبانه روزی عوامل دخیل در این پروژه، در موعد مقرر مورد بهره برداری قرار می گیرد و انسان محور بودن آن یکی از شاخصه های بارز خیابان جدید ارک است. تعبیه پیاده راه برای عابران پیاده و همچنین مسیر ویژه دوچرخه سواری و مسیر ویژه نابینایان، از خصوصیات این خیابان است. احداث و بهره برداری  از خیابان جدید ارک، علاوه بر تسهیل در تردد خودروها و کاهش میزان ترافیک، فضایی مناسب را برای عبور عابران پیاده فراهم می کند.

نمایی چشم نواز از سنگفرش ارک، به زودی

در راستای زمینه سازی برای کاهش سرعت خودروها در محدوده مرکزی شهر و همچنین افزایش ایمنی تردد وسائط نقلیه موتوری، در احداث و بازگشایی خیابان جدید ارک بجای آسفالت، از سنگفرش استفاده شده است. این مسیر با توجه به قرارگیری در یک منطقه تاریخی و فرهنگی و مجاورت فیزیکی با بنای ارک، محل عبور گردشگران و میهمانان است و از این رو لازم است تا در کنار توجه به موضوع مهم ترافیک، به زیبایی های بصری آن نیز توجه کرد. نورپردازی مسیر بخصوص دیواره و کف مسیر پیاده راه، ایجاد مبلمان مناسب شهری و فضای سبز و ... می تواند بر جذابیت و زیبایی های این خیابان تاریخی افزوده و نمای زیبا و چشم نواز دیگری از تبریز کهن ارائه دهد. مردم تبریز به زودی افتتاح یکی از زیباترین خیابان های سنگفرش شهر را شاهد می شوند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات