یک هفته گرامیداشت سعدی در جشنواره ادبی هنری «روزگارِ ارادت»

یک هفته گرامیداشت سعدی در جشنواره ادبی هنری «روزگارِ ارادت»

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از برگزاری جشنواره ادبی - هنری «روزگار ارادت» به مناسبت گرامیداشت یاد روز سعدی به مدت یک هفته خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، ابراهیم گشتاسبی راد با اعلام این خبر گفت: اول اردیبهشت ماه در تقویم کشورمان، یادروز سعدی شاعر بلندآوازه و چهره جهانی زبان و ادب فارسی نامگذاری شده است که زنده نگه داشتن و ترویج آموزه‌های ادبی و خردورزی‌های او بر همه واجب است.
وی افزود: سعدی در دو شاهکار تعلیمی خود یعنی گلستان و بوستان اندیشه‌های بلند الهی و انسانی را با بهترین زبان برای همگان از هفت قرن پیش تاکنون به یادگار گذاشته و غزلیاتش در قله سلسله جبال شعر فارسی جلوه‌گری می‌کند.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز جشنواره «روزگار ارادت» را ادای احترام و دینی به شیخ اجل توصیف و خاطرنشان کرد: برنامه‌های جشنواره «روزگار ارادت» که به مدت یک هفته برنامه‌ریزی شده، با جشن یادروز شیخ اجل  با عنوان «آموزگار گلستان» در دبستان سعدی محله سعدی از دوم اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.
گشتاسبی‌راد بیان کرد: بعدازظهر همین روز از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در برنامه‌ای با نام «خط نگارین» که با همراهی انجمن خوشنویسان شیراز و اداره کل میراث فرهنگی فارس به اجرا در می‌آید، هنرمندان با بداهه نویسی آثار سعدی به شیخ اجل ادای احترام می‌کنند.
نقالی حکایات سعدی در برنامه «ورقی از گلستان»، کارگاه های گلستان خوانی در خانه‌های شهروند کوچولو مراکز فرهنگی با نام «شیرین سخنان»، جشن یادروز سعدی در فرهنگسراها با عنوان «نسیم بوستان» از دیگر برنامه‌هایی است که رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به آنها اشاره کرد.
جمشید رضایی، معاون فرهنگی و هنری سازمان، نیز در تشریح بیشتر برنامه‌های جشنواره «روزگار ارادت» با بیان اینکه عناوین برنامه‌های جشنواره گرامیداشت سعدی از غزلیات و آثار سعدی گرفته شده است گفت: عنوان کلی جشنواره یعنی «روزگار ارادت» از بیت «کهن شود همه را به روزگار، ارادت/ به جز مرا که همان عشق اولست و زیادت»، برنامه «خط نگارین» از مصرع «دل می برد این خط نگارین»، جشن«آموزگار گلستان» از بیت «چه خوش گفت با کودک آموزگار/ که کاری نکردیم کاری و شد روزگار»، برنامه «ورقی از گلستان» از مصرع «از گلستان من ببر ورقی»، برنامه «نسیم بوستان» از مصرع «هر صبحدم نسیم گل از بوستان توست» و نمایشگاه «آرزوی دیدار» از مصرع «هنوز دیده به دیدارت آرزومند است» برگرفته شده است.
وی افزود: در برنامه «ورقی از گلستان» در مجموعه زندیه، نقالی و پرده‌خوانی حکایات سعدی توسط نقالان کودک تا کهنسال انجام می‌شود.
رضایی ضمن قدردانی از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس به خاطر همراهی در برنامه‌های اجرایی در سعدیه، «آرزوی دیدار» را از برنامه‌های شاخص هفته گرامیداشت سعدی دانست و گفت: در این برنامه عکاسان به‌صورت کارگاهی با حضور پ هدایت یکی از عکاسان شناخته شده ایران در مجموعه سعدی حضور یافته و به عکاسی از این مجموعه باشکوه می‌پردازند که در ادامه عکس‌های منتخب در نمایشگاهی با عنوان «آرزوی دیدار» و همچنین مترو گالری‌ها به نمایش در می‌آید.
معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز گفت: در برنامه‌ای با عنوان «نسیم بوستان» نیز در ۵ فرهنگسرای منتخب با حداقل ۳ هزار مخاطب، جشن یادروز سعدی و آشنایی با آموزه‌ها و شخصیت این شاعر بزرگ و جهانی برگزار خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات