شیراز به عنوان داوطلب شهر ملی دوچرخه معرفی شد

شیراز به عنوان داوطلب شهر ملی دوچرخه معرفی شد

کلانشهر شیراز در نخستین همایش استانی نقش شهرداران در توسعه ورزش همگانی به عنوان داوطلب شهر ملی دوچرخه معرفی شد و شهردار شیراز به عنوان رئیس و معاون حمل و نقل و ترافیک به عنوان نایب رئیس کارگروه شهر ملی دوچرخه انتخاب شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، پس از معرفی شهرشیراز به عنوان شهر داوطلب دوچرخه و در راستای پیشبرد اهداف این طرح کارگروه شهر ملی دوچرخه شیراز تشکیل و از سوی فدارسیون دوچرخه سواری کشور، مهندس اسکندرپور شهردار شیراز به عنوان رئیس و دکتر زوربخش معاون حمل و نقل و ترافیک به عنوان نایب رئیس کارگروه شهر ملی دوچرخه انتخاب و معرفی شدند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در نخستین همایش استانی نقش شهرداران در توسعه ورزش همگانی با اشاره به تاکید برنامه ششم توسعه بر افزایش سهم دوچرخه در سفرهای درونشهری به ۶ درصد در سال ۱۴۰۴، سهم شیراز در این شاخص را کمتر از یک درصد اعلام کرد.
دکتر زوربخش از برگزاری پیاده روی های خانوادگی و سه شنبه های بدون خودرو به عنوان نمونه هایی از تعامل شهرداری با مجموعه اداره کل ورزش و جوانان یاد و اضافه کرد: شهرداری شیراز از ابتدای سال ۹۸ پنجشنبه و جمعه‌ها را به بحث ورزش همگانی و برگزاری تورهای شیراز گردی اختصاص داده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز ایجاد و توسعه مسیرهای دوچرخه سواری در این شهر را یک الزام برای این کلانشهر دانست و افزود: در ابتدای ایجاد این مسیرها مقاومت‌ها و ناهماهنگی‌هایی بود، اما با گذشت زمان و مشاهده تبعات مثبت آن، مسائل خیلی زود حل شد.
وی با بیان اینکه در سند چشم انداز ۱۴۰۴، بالغ بر چهار درصد از سیستم حمل و نقل درون شهری شیراز به دوچرخه اختصاص یافته است، گفت: برای جلوگیری از ایجاد یک فاجعه ترافیکی در این شهر چاره‌ای جز افزایش این نوع سفر نداریم.
زوربخش با اشاره به شبیه سازی سیستم حمل و نقل درون شهری شیراز توسط مرکز تحقیقات دانشگاه این شهر، افزود: براساس این شبیه‌سازی اگر روند رشد استفاده از خودروها در شهر شیراز ادامه یابد در سال ۱۴۱۵ تمام شریان ‌‎‌ها و معابر اصلی قفل خواهد شد.
زور بخش جلوگیری از بروز چنین فاجعه ترافیکی را وظیفه مسئولین ذیربط دانست و با طرح این سئوال که تا چه زمانی می خواهیم با ساخت پل و زیرگذر و روگذر گره‌های ترافیکی را موقتاً باز کنیم؟ افزود: در دهه آینده سیستم دوچرخه سواری به عنوان یک سیستم حمل و نقل پایدار، پاک دوستدار محیط زیست و طرفدار سلامت اجتماعی، نقش عمده‌ای را در حمل و نقل و سفرهای درون شهری بازی می‌کند و اگر در شهر شیراز این موضوع جدی گرفته نشود با ابر مشکل روبرو خواهیم شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز احداث ۲۳۸ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری را از برنامه‌های شورا و شهرداری در این کلانشهر دانست و گفت: تاکنون ۱۴ کیلومتر از این مسیر در هسته مرکزی شهر ایجاد شده است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات