بافت تاریخی به کانون برگزاری رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی تبدیل شود

بافت تاریخی به کانون برگزاری رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی تبدیل شود


شهردار شیراز اعلام کرد: بافت تاریخی – فرهنگی باید به کانون اقدامات و برگزاری رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی این کلانشهر تبدیل شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس اسکندرپور در آیین تکریم و معارفه شهردار منطقه ۸ (منطقه تاریخی فرهنگی) گفت: توجه به مسائل فرهنگی، اجتماعی و مذهبی از جمله اولویت های این منطقه باید باشد تا بتوانیم با استفاده از نظر متخصصان، کارشناسان و برگزاری برنامه های فرهنگی و اجتماعی بافت تاریخی را اعتلا ببخشیم.
شهردار شیراز با اشاره به نگاه زیبایی شناسانه و معمارانه مهدی قلندری سرپرست شهرداری منطقه ۸ افزود: ماموریت های اصلی شهردار این منطقه شامل احیای بازار وکیل به عنوان کانون فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شیراز قدیم، همراهی در ایجاد پیاده راه دروازه قرآن - دروازه اصفهان که منجر به احیای بازارهای تاریخی شیراز می شود، توجه ویژه به امامزادگان واجب التعظیم و تکریم موجود در بافت و احیای محور زندیه که می تواند این کلانشهر را از منظر جذب گردشگر قدرتمند کند، است.
مهندس اسکندرپور صمن یادآوری حادثه تلخ آتش سوزی در بازار تبریز گفت: آتش سوزی در این بازار ارزشمند تاریخی ما را باید هوشیار کند تا در مسیر افزایش ایمنی بازار وکیل گام بگذاریم. شهرداری شیراز تنها یکی از متولیان و تصمیم گیران در بازار وکیل است و باید با همکاری همه نهادهای متولی ایمنی این بازار تاریخی را در دستور کار قرار دهیم.
وی ماموریت اصلی خود در سمت شهردار شیراز را احیای بافت تاریخی به عنوان ریشه این کلانشهر دانست و افزود: بافت فرهنگی تاریخی ریشه شهر شیراز است و بدون توجه به این گذشته پرافتخار هر آنچه در شیراز بسازیم، بیانگر هویت این شهر نیست. در دوره هایی از بافت غفلت و تصور می شد با توسعه غرب شیراز، این کلانشهر توسعه می یابد. در صورتیکه که باید برای توسعه به ریشه ها و هویت شیراز توجه کرد.
مهندس اسکندرپور با تاکید دوباره بر اینکه《شیراز باید مثل شیراز باشد》اضافه کرد: براساس این رویکرد شیراز قرار نیست مثل شهرهای دیگر ساخته شود و توسعه پیدا کند، بلکه شیراز مختصات منحصر به فرد فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و شهرسازی خود را دارد و برای توسعه باید به این ویژگی های شاخص توجه کرد.
شهردار شیراز خاطرنشان کرد: اگر تصور شود توسعه شیراز با ساخت روگذر و زیرگذر محقق می شود، آنگاه شیراز به نسبت شهرهای بزرگ و توسعه یافته دنیا در رتبه های آخر قرار می گیرد؛ اما اگر شیراز را به عنوان شهری با پیشینه تاریخی و هویتی طولانی و اثرگذار قلمداد کنیم آنگاه شیراز در تراز شهرهای تاریخی بزرگ دنیا و سرآمد این شهرها قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه تغییر و تحولات بافت تاریخی آغاز راه اعتلای این محدوده ارزشمند است، گفت: با ایجاد پروژه های محرک توسعه بزرگ مقیاس در بافت مخالفم و باید با مدیریت داشته های فعلی فرصت تعالی بافت را فراهم کنیم.
مهندس اسکندرپور ضمن اشاره به اینکه هم اکنون بافت تاریخی در حال احیا و تبدیل شدن به فضای درجه یک شهری است، افزود: امیدوارم با تحولات ایجاد شده، شهروندان شیرازی نیز دوباره به بافت تاریخی بازگردند.
شهردار شیراز با انتقاد از برخی تغییرات ایجاد شده توسط سرمایه گذاران در خانه های تاریخی افزود: تبدیل خانه های تاریخی به هتل و رستوران نباید هویت آن را تحت تاثیر قرار دهد، بلکه باید این تغییرات همگام با پیشینه، نحوه معماری و استفاده از مصالح و تزئینات متجانس با بافت تاریخی باشد.
مهندس اسکندرپور توسعه زیرساخت های شهری را یک ضرورت دانست و افزود: در حال حاضر دوره توسعه صرفا عمرانی به پایان رسیده و شهرداران کلانشهرهای دنیا همچون لندن افزایش کیفیت زندگی شهروندان و تعالی بخشی به شهرها را در دستور کار خود قرار داده اند. شهرداری شیراز نیز همگام با کلانشهرهای جهان این رویکرد را در دستور کار خود قرار داده است و در سال ۹۸ با افتتاح و بهره برداری از پروژه های انسان محور این رویکرد را در دستورکار خود قرارداده است.
مقیمی عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این آیین تکریم و معارفه شهردار منطقه ۸ گفت: در این منطقه لایه های متکثر انسانی و اجتماعی و داشته های غنی تاریخی و فرهنگی وجود دارد و از بافت تاریخی فرهنگی به عنوان سند هویتی شهر شیراز نام برده می شود و شهردار منطقه ۸ باید به این ظرفیت ها توجه ویژه کند.
ناظر شورا در شهرداری منطقه ۸ افزود: شهردار بافت تاریخی - فرهنگی، شهردار مذهبی و معنوی شیراز و شهردار بخشی از تاریخ و هویت ایران محسوب می شود و مهندس قلندری شهردار جدید منطقه ۸ باید امانت دار این منطقه تاریخی باشد.
مقیمی خاطرنشان کرد: ضروری است با همراهی اهالی، کسبه، سرمایه گذاران، معتمدین، روحانیون و ... بافت تاریخی فرهنگی شیراز را به عنوان یک امانت به نسل های آینده منتقل کنیم.
همچنین مهدی قلندری سرپرست شهرداری منطقه ۸ در این آیین عنوان کرد: بافت تاریخی شهر شیراز از هویت بالایی برخوردار است و حفظ آن با همکاری پایگاه های مذهبی، مراکز علمی، کسبه، ساکنین، یاوران شورا و سرمایه گذاران میسر می شود.
قلندری ارتقای سطح ارزش و اهمیت فرهنگی و تاریخی، احیای شاخص های شهری، بازآفرینی شهر قدیم شیراز، توسعه متوازن، بازآفرینی شهری فرهنگ مبنا، رویداد محوری و ارتقای وضعیت معیشتی ساکنین بافت را از برنامه های کاری خود در سمت سرپرست منطقه تاریخی فرهنگی دانست.
حجت الاسلام علیرضا حدائق نیز در این آیین خطاب به شهردار جدید منطقه ۸ گفت: بافت تاریخی و فرهنگی هویت و سند شهر شیراز است، از این رو مدیریت بر منطقه تاریخی فرهنگی (منطقه ۸) از بقیه مناطق حساس تر است.
حدائق با تاکید بر اینکه اهمیت یک شهر از نگاه قرآن به رشد فرهنگی آن شهر است چون انجام اقدامات فرهنگی به شهر و انسان ارزش می بخشد، افزود: افتخار و ارزش شهر به ساخت پل، روگذر و اتوبان نیست بلکه در کنار این اقدامات باید به امور فرهنگی نیز پرداخت. نهادهای متولی مدیریت شهری و استانی باید قبل از اقدامات اقتصادی، به ایجاد زیربنای معنوی و فرهنگی در شهر توجه کنند.
حجت الاسلام حدائق اعلام کرد:از اول انقلاب تاکنون جز مهندس اسکندرپور شهرداری نیامده که بگوید می خواهیم پاسداشت بزرگان حوزه علمیه منصوریه را داشته باشیم.
شهدوست شیرازی شهردار سابق منطقه تاریخی فرهنگی نیز در این آیین گفت: ایجاد و احیای فضاهای شهری، انجام اقداماتی در راستای آشتی دوباره شهروندان با بافت تاریخی و ارتقای فضایی آن را در دستور کار قرار دادیم و با در پیش گرفتن این رویکرد شاهد اتفاقات مثبت در بافت بودیم.
شهدوست با بیان اینکه اقتصاد، اشتغال و گردشگری سه ضلع توجه به تعالی بافت تاریخی فرهنگی شیراز است، افزود: در راستای ارتقای کیفی محلات تلاش کردیم به جای انجام پروژه های بزرگ مقیاس؛ شهروندان، گردشگران و سرمایه گذاران را به بافت وارد کنیم و به آن رونق اقتصادی ببخشیم.
بر اساس این گزارش، شهردار شیراز طی حکمی مهدی قلندری را به سمت سرپرست شهرداری منطقه ۸ (منطقه تاریخی فرهنگی) منصوب کرد. قلندری پیش از این معاون شهرسازی منطقه یک بود، دانش آموخته کارشناسی معماری و دانشجوی کارشناسی ارشد معماری است. وی همچنین رییس فنی شهرداری منطقه ۳ شیراز نیز بوده است.
همچنین مهندس اسکندرپور طی حکمی هادی شهدوست شیرازی را به سمت رییس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی منصوب کرد. شهدوست پیش از این شهردار منطقه ۸ شیراز بود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات