اعلام فراخوان ایده های خلاقانه برای درختان خشک شده شهر

اعلام فراخوان ایده های خلاقانه برای درختان خشک شده شهر

رویداد هنری «حافظه‌ی چوب» توسط شهرداری کرمان  برگزار می‌شود

سرپرست معاونت سیما، منظر و فضای سبز سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمان، از اعلام فراخوان ایده های خلاقانه برای درختان خشک شده شهر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری کرمان آنلاین، عماد محسنی تکلو گفت: در برگزاری این رویداد دو مساله مد نظر بود، یکی اینکه حتما یک رویداد باشد که شهروندان، هنرمندان و مدیران شهری درگیر آن شوند.

وی ادامه داد: دیگر اینکه، در حال حاضر تعدادی درخت در سطح شهر وجود دارند که به دلایل مختلف مانند آفت خشک شده‌اند و درختی که خشک می‌شود و ریشه و تنه سستی دارد، می‌تواند برای شهروندان خطر آفرین باشد. بنابراین شهرداری در ادوار گذشته اقدام به قطع چنین درختانی می‌کرد. اما در دوره‌ی جدید شهرداری تصمیم گرفته شد، به جای بریدن این درختان، با نظر هنرمندان، تبدیل به آثار ماندگار هنری شوند تا برای شهر ارزش افزوده هنری باشند.

محسنی تکلو تصریح کرد: هنرمندان می‌توانند طرح‌های خود، را برای تبدیل این درختان به مجسمه‌های چوبی و یا تبدیل این درختان به آثار انتزاعی در حوزه‌ی هنرهای محیطی به این رویداد بفرستند.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری کرمان می‌توانست این کار را به صورت دعوت از چند هنرمند و استفاده از بهترین طرح آنها اجرا کند اما برای اینکه بین شهروندان، هنرمندان و مدیران شهری تعامل بهرتی صورت گیرد و مردم از نزدیک با خلق این گونه آثار هنری آشنا شوند و با این رویداد همراه شوند این کار را به صورت یک رویداد هنری برگزار خواهد کرد.

محسنی تکلو گفت: شبیه این طرح در تهران با عنوان «درختستان» برگزار شده بود و ما برای اینکه این طرح تکراری و تقلیدی هم نباشد، از آثار باغ سنگی سیرجان که هم باغ و هم هنرمند خالق آن «درویش خان» شهرت جهانی دارد؛ بهره گرفتیم و برای این رویداد جایزه «درویش خان» را که شامل تندیس و جایزه نقدی است؛ در نظر گرفتیم و آن را به اثر برتر فرستاده شده به این رویداد، تقدیم خواهیم کرد.

سرپرست معاونت سیما، منظر و فضای سبز سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمان افزود: قصد داریم این رویداد را هر سال برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه نام این رویداد، «حافظه‌ی چوب» است به شعر سهراب سپهری مبنی بر هر که در «حافظه‌ی چوب» ببیند باغی/ صورتش در وزش بیشه‌ی شور ابدی خواهد ماند اشاره کرد و گفت: از مفهوم این شعر استفاده کرده و نام این رویداد را حافظه‌ی چوب گذاشتیم چرا که اینان درختان خشکیده ای در شهر هستند که در حافظهی خود سالها طراوت و شادابی و سر زندگی دارند و شهروندان با نگاه کردن آنها می‌توانند گذشته‌ی سرزندگی درختان را به یاد بیاورند.

تکلو به گاهشمار رویداد نیز اشاره کرد و گفت: زمان ارسال طرح ها به دبیرخانه: ۲۰ خرداد ماه ۱۳۹۸، انتخاب آثار: ۳۰ خردادماه ۱۳۹۸ و زمان اجرای رویداد ۱۴ الی ۲۱ تیرماه سال جاری خواهد بود.

وی افزود: همچنین ثبت نام و ارسال طرح ها از طریق تب مربوط در سایت شهرداری کرمان به آدرس www.kermancity.ir امکان پذیر است ضمن اینکه لینک رویداد حافظه چوب در بیو در دسترس  است و علاقه‌مندان می توانند از طریق لینک، جهت مشاهده متن کامل فراخوان، تصاویر درختان، ثبت نام و ورود اطلاعات اقدام نمایند.

تکلو تصریح کرد: طرح های منتخب پس از توافق و عقد قرارداد با هنرمند در موعد مقرر اجرا می‌شوند و به طرح برگزیده رویداد در آیین اختتامیه، جایزه ویژه درویش خان اهدا می شود.

گفتنی اس موقعیت های پیشنهادی درختان این رویداد به شرح زیر است:

۱ جاده تهران، ابتدا پارک شهید باهنر

۲ بلوار جمهوری روبروی بانک تجارت

۳ خیابان شهید بهشتی بین کوچه ۴ و ۶

۴، ۵، ۶ پارک مادر

۷ پارک محله ای استقلال

۸ بلوار جمهوری، روبروی تربیت بدنی

۹ بلوار جمهوری، روبروی راهداری

۱۰، ۱۱، ۱۲ بلوار جمهوری، حدفاصل چهار راه فرهنگیان و چهار راه امیرکبیر روبروی دانشکده فنی

۱۳ بلوار جمهوری، روبروی شرکت مس

۱۴ بلوار جمهوری، روبروی شیرینی سرای مجید

۱۵ خیابان شهید بهشتی، چهار راه سمیه

۱۶، ۱۷ کتابخانه ملی

۱۸ بلوار جمهوری، بین کوچه ۵۹ و ۶۱

۱۹، ۲۰ خیابان مالک اشتر

۲۱ میدان رسالت

۲۲ بلوار جمهوری روبروی هواپیمایی ماهان

فاطمه نخعی فر

  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید farakhanchob.jpg
  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید farakhanhafezechob.jpg
JoomlaWorks "Simple Image Gallery Pro" Plugin (v۳.۱.۰) ends here

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات