ارایه کارت‌های "آی‌دی دار" به افراد بی‌بضاعت

ارایه کارت‌های "آی‌دی دار" به افراد بی‌بضاعت

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان گفت: برای استفاده افراد بی بضاعت و دانش آموزان کم بضاعت از اتوبوس، کارت‌های "آی‌دی دار" یا شناسنامه‌دار در اختیار برخی از این افراد که معرف آن‌ها آموزش و پرورش و اداره بهزیستی است قرار خواهیم داد.

قدرت افتخاری صبح امروز_سه شنبه_۳۱ اردیبهشت ماه در برنامه هفتگی "سه شنبه‌ها با رسانه‌ها" در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۴۰ درصد اتوبوس‌های این ناوگان توسط بخش خصوصی و ۶۰ درصد آن توسط بخش دولتی ساماندهی و تجهیز می‌شود این درحالی است که طبق مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان در سازمان شهرداری‌ها ۷۵ درصد ناوگان اتوبوسرانی باید به بخش خصوصی واگذار شود.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی شش شرکت دارد که موظف است بودجه مجموعه تحت اختیار خود را تامین کند، خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه به شرکت‌های خصوصی هر دو تا سه ماه یکبار انجام می‌شود و این شرکت‌ها برای پرداخت حقوق پرسنل و تامین هزینه‌های خود باید برنامه خود را سه ماه جلوتر از پرداخت یارانه تنظیم کنند تا برای پرسنل بخش خصوصی مشکلی ایجاد نشود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان تاکید کرد: ما به‌تفاوت هزینه‌ها به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به بخش خصوصی پرداخت می‌شود، اما چنانچه اتوبوس‌های بخش خصوصی مورد استفاده قرار نگیرد این شرکت‌ها در تامین هزینه‌های خود دچار مشکل می‌شوند همچنین هر شرکت حداقل باید یکصد دستگاه اتوبوس فعال داشته باشد تا بتواند قبل از پرداخت یارانه حقوق پرسنل خود را پرداخت کند.

وی گفت: سوءمدیریت، همکاری نکردن و تعویض مدیریت موجب شده تا مطالبات رانندگان بخش خصوصی با تاخیر پرداخت شود.

راه اندازی نرم افزار موبایلی شارژ بلیط اتوبوس

افتخاری در پاسخ سوالی مبنی بر نبود دستگاه‌های شارژ الکترونیک در برخی ایستگاه‌ها و خطوط اتوبوس تصریح کرد: درصدد هستیم تا نرم افزار موبایلی شارژ بلیط اتوبوس را راه اندازی کنیم زیرا در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مسافران ناوگان اتوبوسرانی مسافران دائمی خطوط هستند و امیدواریم با ارائه بسته جدید، مشکل شارژ کارت اتوبوس رفع شود.

وی با اشاره به بالارفتن قیمت گاز کولر اتوبوس‌های شهری افزود: ۶۰درصد از ناوگان اتوبوسرانی دارای سیستم کولر هستند این درحالی است که قیمت گاز کولر پنج تا هفت برابر افزایش پیدا کرده است همچنین شرکت‌های ارائه دهنده گاز از فروش آن خودداری کرده و تا تثبیت قیمت‌ها، گاز کولر به این شرکت ارائه نمی‌دهند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان عنوان کرد: اگر در نظر بگیریم که یک خط، ۱۰ اتوبوس فعال دارد هفت اتوبوس آن دارای کولر و سه اتوبوس بدون کولر است با این احتساب ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در خطوط اتوبوسرانی شهر دارای سیستم کولر فعال است.

طراحی شبکه معابر شهر برای تردد اتوبوس مناسب نیست

وی با اشاره به لزوم مناسب سازی شبکه معابر شهری برای عبور اتوبوس‌ها افزود: طراحی فضای سبز و شبکه معابر شهر برای تردد اتوبوس مناسب نیست.

افتخاری ادامه داد: در برخی کشورهای اروپایی اتوبوس های کوچکی برای عبور از بافت های فرسوده در نظر گرفته شده است که البته اجرای این کار در شهر اصفهان ممکن نیست زیرا هزینه زیادی در بر دارد.

وی با بیان اینکه طراحی فضای سبز در شهر اصفهان سنتی است، گفت: خیابان‌هایی که مربوط به دوره شاه عباس صفوی بودند با همان عرض باقی مانده در حالی که باید مناسب سازی معابر شهری انجام می‌شد همچنین هرس درختان برای پهلوگیری راحت اتوبوس بسیار ضروری است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان افزود: در خیابان ابوالحسن اصفهانی در ۱۰ سال گذشته رفیوژ میانی در نظر گرفته شد، اما کاشت درخت در آن مانع شده که عرض خیابان درصورت لزوم افزایش پیدا کند، با احترام به طبیعت و حفظ محیط زیست در برخی مکان‌ها نیاز به ساماندهی مجدد فضای سبز و قطع درختان است تا راهبران اتوبوس به راحتی پهلوگیری کرده و مشکلی برای مسافر و راهبر ایجاد نشود.

وی تاکید کرد: به راهبر اتوبوس توصیه شده است تا در حد امکان پهلوگیری کامل در ایستگاه اتوبوس داشته باشد، اما وجود برخی موانع از جمله پارک خودروهای شخصی و یا وجود درخت و شاخه‌های آن مانع از پهلوگیری کامل اتوبوس می‌شود، این مورد مشکلاتی را برای راهبران ایجاد کرده و موجب بروز تخلف می‌شود.

افتخاری هرس درختان را در بعضی خطوط ضروری دانست و افزود: انتظار می‌رود مدیریت شهری برخی درختان شهر را که در مسیر خطوط اتوبوسرانی وجود دارد، هرس کنند زیرا سیستم تهویه و کولر اتوبوس‌ها بر روی سقف آن‌ها قرار دارد و در صورت برخورد شاخه با سیستم تهویه یا آیینه اتوبوس خسارت زیادی وارد می‌شود چراکه به طور مثال قیمت هر آیینه بغل اتوبوس سه تا چهار میلیون تومان است.

برای نخستین بار اتوبوس‌های ویژه معلولان راه اندازی می‌شود

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان با اشاره به خدمات ارائه شده برای افراد توانخواه و معلول گفت: با هزینه شرکت واحد اتوبوسرانی تعداد ۲۵۰ دستگاه اتوبوس که قابلیت استفاده ویلچرنشین را دارد برای افراد توانخواه و معلول در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: به منظور رفاه حال مسافران توانخواه و معلول این سازمان اقدام به آموزش راهبران کرده است تا آنان چگونگی جابه جایی فرد معلول با ویلچر را از رمپ اتوبوس یاد گرفته و بتوانند در صورت لزوم به فرد معلول کمک کنند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان گفت: مناسب سازی مسیر رسیدن معلول به ایستگاه اتوبوس برعهده مدیریت شهری است، اما زمانی که فرد معلول قصد استفاده از اتوبوس ویژه معلولان را دارد راهبران می‌توانند با ویلچر فرد توانخواه را از رمپ اتوبوس بالا برده و در جایگاه مخصوص خود قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه نخستین اتوبوس ویژه معلولان سال گذشته به بهره برداری رسید، تصریح کرد: از طرف راهبران اتوبوس برای آموزش دیدن به منظور کمک به افراد توانخواه استقبال خوبی شد، البته در برخی اتوبوس ها جایگاه معلولین با صندلی پرشده است که باید تجهیزات و کمربند ایمنی برای فرد معلول در نظر گرفته شود و صندلی و جایگاه ویژه معلولان برداشته شود.

افتخاری ادامه داد: در برخی مسیرهای اتوبوس‌های بی آر تی و سامانه تندرو موانعی برای استفاده معلولان از اتوبوس وجود دارد بنابراین باید مناسب سازی ایستگاه‌های اتوبوس‌های تندرو برای استفاده بهتر معلولان و افراد توانخواه انجام شود.

وی با اشاره به ارائه سرویس‌های ویژه به منظور عبور و مرور دانش آموزان افزود: مسئولان آموزش و پرورش باید اطلاعات لازم را در خصوص تعداد دانش آموزان ساکن در هر خیابان و ساعت رفت و آمد آنان در اختیار سازمان اتوبوسرانی قرار دهند تا این سازمان تعداد سرویس مورد نظر را در ساعت مشخص به مدارس اعزام کنند.

ارایه کارت‌های "آی دی دار" به افراد بی بضاعت

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان تصریح کرد: برای استفاده افراد بی بضاعت و همچنین دانش آموزان کم بضاعت از اتوبوس، کارت‌های "آی دی دار" یا شناسنامه‌دار در اختیار برخی از این افراد که توسط آموزش و پرورش و اداره بهزیستی معرفی می‌شود، قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه تحقق این مهم همکاری اداره آموزش و پرورش را می‌طلبد، ادامه داد: دانش آموزان بی بضاعت یا کم بضاعت با همکاری انجمن اولیا و مربیان مدرسه محل تحصیل خود و همینطور سازمان اتوبوسرانی با کارت آی دی دار که تخفیف‌هایی در آن در نظر گرفته شده به محل تحصیل خود رفت و آمد می‌کنند.

افتخاری افزود: افراد کم بضاعت مالی نیز باید از طریق بهزیستی به این سازمان معرفی شوند تا در زمینه نوع تخفیف و میزان آن توافق لازم شده و کارت آی دی دار در اختیار آنان قرار بگیرد.

پرداخت نقدی بلیط اتوبوس جریمه مسافر نیست

وی با بیان اینکه دریافت نقدی بلیط اتوبوس به هیچ وجه جریمه مسافر نیست، افزود: هزینه یک سفر برای هر مسافر سه هزار و ۳۰۰  تا سه هزار و ۴۰۰ تومان است این درحالی است که یک چهارم این مبلغ از مسافر دریافت می‌شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان ادامه داد: در صورتی که مسافر از کارت بلیط الکترونیکی خود استفاده نکند موظف به پرداخت هزینه دو برابری خط به صورت نقدی است، اما راهبر باید پس از دریافت وجه نقدی کارت شارژ خود را استفاده کند، البته در صورتی که راهبر تشخیص دهد شخصی توان پرداخت بلیط اتوبوس ندارد از دریافت کرایه نقدی صرفنظر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در بعضی کشورهای اروپایی چنان که یک مسافر دوبار کرایه اتوبوس را پرداخت نکند به پرداخت جریمه محکوم می‌شود، اما در ایران قانون مشخصی برای دفاع از حقوق بیت المال وجود ندارد.

افزایش ۴۰۰ برابری هزینه تجهیزات و تامین قطعات ناوگان اتوبوسرانی

افتخاری افزود: باتوجه به شرایط نامساعد اقتصادی این سازمان ناچار است از نهاد صندوق تصادفات که توسط شورای اسلامی شهر اصفهان راه اندازی شده است برداشت کند البته اساسنامه و قانون مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به افزایش بی‌سابقه قیمت تجهیزات اتوبوس اظهار کرد: قیمت هر جفت لاستیک اتوبوس چهار تا پنج برابر افزایش یافته است درحالی که امکان استفاده از لاستیک‌های خارجی نیز وجود ندارد اما با وزارت صمت تعاملاتی شده و قرار است این وزارتخانه بالغ بر صد حلقه لاستیک اتوبوس به این سازمان تحویل دهد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان گفت: افزایش کرایه‌ها با توجه به افزایش سرسام آور هزینه‌های ناوگان اتوبوسرانی بسیار ناچیز است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات