سامانه شفافیت سند افتخاری برای شهرداری شیراز و شورای شهر است

سامانه شفافیت سند افتخاری برای شهرداری شیراز و شورای شهر است

شهردار شیراز راه اندازی سامانه شفافیت در شهرداری را اقدامی بزرگ و ارزشمند دانست و اعلام کرد: بیش از چهل حوزه کاری در مجموعه شهرداری و ۵۴ کاربر در حاضر جهت تهیه گزارش و به روز رسانی سامانه شفافیت هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز حیدراسکندرپور صبح امروز در صحن علنی شورای شهر شیراز گزارش جامعی از راه اندازی وضعیت سامانه شفافیت شهرداری شیراز ارائه داد و گفت:راه اندازی این سامانه مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز به منظور نظارت و دسترسی آحاد مردم به اقداماتی است که در شهرداری شیراز انجام می شود. در مجموعه شهرداری اقداماتی را برای این منظور شروع  کردیم که بخشی از این اقدامات به سرانجام رسیده و بخشی هنوز هم نیازمند دقت بیشتر است.
شهردار شیراز با بیان اینکه در مجموعه شهرداری چند دسته از اطلاعات برای مردم و اعضای شورای شهر  مهم است، اضافه کرد: این اطلاعات سرمایه اجتماعی را افزایش می دهد. همین چند دسته از اقدامات است که در مجموعه شهرداری اگر به موقع اطلاع رسانی و توجه نشود به سرمایه اجتماعی آسیب می زند.
وی افزود: در قراردادهایی که در سطوح معاملات متوسط و سطوح بالاتر در شهرداری منعقد می شود، اداره کل بازرسی بر آن نظارت می کند به طوری که  در جلسات کمیسیون معاملات و کمیسیون هایی که برای استعلام ها انجام می شود پاکات باز نمی شود مگر زمانی که اسناد و برآوردها روی سامانه شفافیت بارگزاری شود.
بنا بر گفته مهندس اسکندرپور حتی اگر شهروندی نخواهد در مناقصه یا استعلام شرکت کند باید این امکان را داشته باشد که آن را بررسی و اگر در ارقام و آیتم ها خلافی صورت گرفته باشد می تواند در حد معمول آن را به شهرداری اعلام کند.
وی خطاب به اعضای شورای شهر و شهروندان شیراز گفت: به اعضای شورای شهر شیراز و مردم شیراز اعلام می کنم: در مجموعه بزرگ شهرداری شیراز از این به بعد تمام برآوردها و قراردادها در سامانه شفافیت بارگزاری می شود و همه مردم و پیمانکاران می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. علاوه بر اینکه ما در مناطق مختلف شهرداری در بیلبورد ها و  روزنامه ها نیز اطلاع رسانی می کنیم.
شهردار شیراز بر مکانیزم طراحی سامانه شفافیت و واقعی بودن آن تاکید کرد و گفت: ضروری است مکانیزمی طراحی کنیم تا شفافیت به صورت واقعی صورت بگیرد و جلو رانت گرفته شود. در واقع باید دقت کنیم که بررسی صورت وضعیت و برآورد هم خوانی داشته باشد.
وی همچنین فروش املاک را فرصتی برای ایجاد رانت دانست و گفت:  موردی که در شهرداری می‌تواند ایجاد رانت کند فروش املاک است و ما در فروش املاک به جز اطلاع رسانی در بیلبوردهای شهر و رسانه ها، باید نظرات کارشناسی اخذ شده را هم به عنوان سند در سامانه شفاف‌سازی قرار دهیم.
شهردار شیراز افزود: در برخی موارد گزارش شده که شهرداری با کارشناسان خاص همکاری می‌کند، قیمت خاصی گذاشته می‌شود و سپس اطلاع رسانی صورت می گیرد برای جلوگیری از این موضوع ما از این به بعد تمامی اطلاعات مربوط به کارشناسی املاک را روی سامانه شفافیت قرار می‌دهیم تا اگر کارشناسی روی ملک اشراف دارد قیمت را بررسی کند و درصورت درست نبودن قیمت، به شهرداری اطلاع رسانی کند.
مهندس اسکندرپور با تاکید دوباره بر شفاف سازی در حوزه های مختلف اظهار داشت: ضابطه ها، کاربری‌ها و سطوح تراکمی نیز باید در دسترس مردم باشد. همچنین موضوعی که باید در جلسات مورد بحث قرار گیرد این است که شهروندان به همه ضوابط املاک دسترسی پیدا کنند یا فقط به ملک خودشان دسترسی داشته باشند که بحثی حقوقی است.
شهردار شیراز از گردش اطلاعات و به روز رسانی آن در شهرداری خبر داد و گفت:  امروز در ارتباط با قرارداد های شهرداری همه اطلاعات به روز است و اگر اطلاعات بخش هایی به روز نیست به صورت روزانه بررسی می شود و اداره کل بازرسی نیز مامور اجرای مصوبه شورا در خصوص شفافیت است. در بحث ترک تشریفات نیز بخشنامه ای تنظیم شد تا به حداقل تعداد ممکن برسد اما در مجموعه بزرگ شهرداری و به صورت طبیعی جهت سهولت در انجام کار ممکن است به انجام ترک تشریفات نیاز داشته باشیم لذا بایستی اطلاعات لازم ترک تشریفات نیز روی سامانه شفافیت باشد.
وی با بیان اینکه در گذشته طی مدت دو سال ۶۴۰ میلیارد تومان ترک تشریفات انجام شده گفت: هم اکنون در مجموعه شهرداری با دقت و حساسیت اصرار داریم ترک تشریفات به حداقل ممکن برسد.
شهردار شیراز بر سلامت و صحت امور در شهرداری تاکید کرد و گفت: امروز در حضور رسانه ها و اعضای محترم شورا عرض می کنم که اگر در هر حوزه یا معاونتی تخلف، بی دقتی یا رانت ایجاد شود، مسئول مستقیم معاون مربوطه است و باید پاسخگو باشد. لذا معاونین مسئول اجرای صحیح قانون در حوزه معاونت خودشان هستند. در نهایت در مجموعه شهرداری شیراز اراده جمعی این است که سلامت و صحت امور جریان پیدا کند و اگر جایی ایرادی هست حتما بایستی بررسی می کنیم.
مهندس اسکندر پور خطاب به اعضای شورای شهر اظهار داشت: اطمینان می دهم سه دستگاه نظارتی شهرداری یعنی اداره کل بازرسی، اداره کل حراست و اداره کل حسابرسی جریان امور را بررسی کنند. همچنین به شما و شهروندان شیراز اطمینان می دهم نهایت دقت را می کنیم تا صحت امور به حداکثر برسد و چون سامانه در دسترس است شورای محترم می تواند بررسی کند و ما نیز می‌توانیم گزارش هفتگی و ماهانه ارائه دهیم.
شهردار شیراز در پایان گفت: در مدت راه اندازی سامانه ۴۳ هزار و ۵۰۵ نفر از آن بازدید و ۱۰۲ نفر در نظر سنجی شرکت کرده اند که البته میزان کمی است و امیدواریم مردم شریف شیراز با کنترل و نظارت بیشتری که در جریان امور می‌توانند داشته باشند ما را یاری کنند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات