منشور حقوق شهروندی، تضمین کننده رعایت حقوق شهرنشینان در مشهد

منشور حقوق شهروندی، تضمین کننده رعایت حقوق شهرنشینان در مشهد

منشور حقوق شهروندی، تضمین کننده رعایت حقوق شهرنشینان در مشهد

معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: منشور حقوق شهروندی تضمین کننده رعایت و اجرای حقوق شهرنشینان در شهر است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، مهدی زارعی در جلسه ستاد صیانت از حقوق شهروندی شهرداری مشهد که در سالن شهدا برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دستاوردهای شورای پنجم و مدیریت شهری در مشهد می تواند تدوین و تدقیق و سپس تبیین و تکمیل منشور حقوق شهروندی باشد. چرا که این منشور تضمین کننده حقوق شهروندی در شهر است.
وی بیان کرد: باید مشهد را مجزا از سایر شهرها در پیشرو بودن رعایت حقوق شهروندی بدانیم و با عامل بودن به این حقوق و دستور العمل ها اتفاقات خوبی در این حوزه رقم بزنیم.
وی با اشاره به اینکه از سال ۹۶ کار تدوین و تهیه این منشور شروع شد، افزود: این مهم به همت مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر مشهد، کمیسیون حقوقی شورا و سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد کلید خورد و در اسفند ماه ۹۶ پیش نویس منشور رونمایی گردید.
معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با بیان اینکه به مرور تدقیق منشور نیز در دستور کار قرار گرفت، گفت: همچنین فعالیت های پژوهشی مرتبط نیز توسط پژوهشکده ثامن اجرایی شد و منشور حقوق شهروندی تکمیل گردید.
زارعی بر ضرورت هم افزایی در این زمینه تاکید کرد و گفت: برای دستیابی به نتیجه مطلوب در این خصوص ضرورت دارد دستگاه های دخیل در این امر با هم مشارکت کنند و کار را بیشتر وارد حوزه عملیاتی نمایند.
*لحاظ کردن همه مستندهای قانونی ذیل هر بند منشور
در ادامه این نشست، مشاور حقوقی شهردار مشهد با بیان اینکه پیگیری و تنظیم این منشور سبب شده بسیاری از صاحبنظران به این سند اعتماد کنند، گفت: چنانچه این سند اجرایی شود می توان گفت بزرگترین قدم را در راستای احقاق حقوق شهرنشینان برداشته ایم.
عباس شیخ الاسلامی خاطرنشان کرد: گاه این نقد مطرح می شود که این سندها خاک می خورد و اجرایی نمیشود. این ایراد است و باید مراقبت کرد این منشور به سرنوشت منشورهایی که در کنج کتابخانه ها خاک می خورد، دچار نشود.
وی با اشاره به راهکار این مهم، اظهار کرد: برای اینکه از این آسیب به دور باشیم، بر روی منشور اجرایی حقوق شهرنشینی تاکید شد و مبنا را بر اجرا قرار دادیم. در این راستا زیر هر بند مستند قانونی آن نیز لحاظ شده است. پس بخش اجرایی سند نیز آماده است.
گفتنی است؛ طی روزهای آینده طرح مبنایی منشور حقوق و مسئولیت های شهرنشینی شهر مشهد (طرح پیشنهادی شورای شهر) ارائه خواهد شد.
نجمه کیشی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات