کیفیت آب اراک کاملا منطبق بر استاندارد ملی ایران است

کیفیت آب اراک کاملا منطبق بر استاندارد ملی ایران است

دکتر فلک افلاکی رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک در صحن رسمی گفت: در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) برای رسیدگی به مناطق محروم و دور افتاده ایران جهاد سازندگی یا جهاد کشاورزی تاسیس شد .هدف از تاسیس جهاد کشاورزی این بوده است رفع محرومیت از روستاهایی که از ساده‌ترین امکانات رفاهی نیر محروم بودند. حرکت به سوی استقلال و خودکفائی کشور با تلاش درجهت بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی روستا ها و مناطق عشایرنشین از طریق توسعه کشاورزی دامداری صنایع روستایی و ... می‌باشد.
وی گفت: افرادی همچون بهشتی از حامیان این حرکت مردمی و دانشجویی بود. بعدها و پس از یک دوره آغازین، جهاد سازندگی به وزارتخانه‌ای در دولت تبدیل شد و سرانجام با ادغام در وزارت کشاورزی، نام وزارت جهاد کشاورزی را بخود گرفت و منحل شد. اعضاى شوراى پنجم کلانشهر اراک روز ۲۷خرداد روز جهاد کشاورزى را تبریک و یاد و خاطره جهادگران سازندگى را در بعد از انقلاب اسلامى را گرامى مى دارد.
فلک افلاکی در ادامه ضمن گرامیداشت ۲۵ خرداد روز گل و گیاه افزود: پژوهش‌ها نشان می‌دهد خریدن گل، کاشتن گل و گیاه و به طور کلی نگاه کردن به گل، باعث برانگیخته شدن احساس شادی، آرامش و طراوت، مثبت‌اندیشی و دوری از غم و اندوه می‌شود. سرانه مصرف گل در ایران کمتر از ۱۰ شاخه است؛ در صورتی که این رقم در هلند به ۱۵۰ شاخه می‌رسد. این امر، نشانه آن است که مسئولین، باید توجه بیشتری به این امر داشته باشند. پس رواست که تنها به روز ۲۵ خرداد بسنده نکنیم و همه روزهامان، روز گل و گیاه باشد. بجا است که برنامه‌ریزان در حول محورهاى زیر به مناسبت روز گل و گیاه برنامه‌ریزى کنند.
وی در ادامه بیان داشت: با توجه به اهمیت گل و گیاه در شادابى و نشاط مردم و زیبایى شهر از شهردار اراک جناب مهندس شفیعى خواستار اهتمام بیشتر در این مورد داریم.
فلک افلاکی بیان داشت: روز ۱۷ ژوئن برابر با ۲۷ خرداد بنا بر انچه که در مقابل این روز در تقویم هایى که هر سال منتشر مى شود روز جهانى مبارزه با بیابان زدایى مى باشد که اشتباه بزرگى مى باشد.عبارت world day to combat desertification به معناى روز جهانى مبارزه با بیابانزایى مى باشد که به اشتباه روز جهانى مبارزه با بیابان زدایى تر جمه شده است این اشتباه انقدر تکرار و عادى شده که در تقویم هاى هرسال روز جهانى بیابان زدایى زینت بخش این صفحه ار روز است وهر ساله در چنین سالى معمولا مسئولین در کشور و همچنین شهرداران اقدام به نهال کارى و ایجاد فضاى سبز مى‌کنند.
وی گفت: بر اساس مصوبه کنوانسیون جهانی مقابله با بیابان زدایی سازمان ملل متحد ۱۷ ژوئن میلادی برابر با ۲۷ خرداد به عنوان روز جهانی مقابله با بیابان زدایی نامگذاری شده است.
وی ادامه داد: موضوع دیگر در بند «و» ماده ۶۹ قانون برنامه چهارم توسعه در فصل پنجم مربوط است به حفظ محیط‌زیست، آمایش سرزمین و توازن منطقه‌ای: "دولت مکلف است برنامه حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری از منابع طبیعی تجدیدشونده را با توجه به اولویت‌های زیر تنظیم و به مورد اجرا بگذارد: اجرای عملیات پخش سیلاب در حوزه‌های شهری، روستایی و سایر اراضی کشاورزی و منابع طبیعی... به‌منظور ایجاد مراتع مشجر، تبدیل اراضی بیابانی به زراعی و تغذیه آبخوان‌ها." بنابراین بدون هیچ قیدی در متن ماده به‌کار برده شده همه اراضی بیابانی و کویری اعم از طبیعی و غیرطبیعی، صرف‌نظر از ارزش‌های بوم‌شناختی و میراث طبیعی و فرهنگی آنها به یک اندازه مشمول حکم قانون و درخور درختکاری و بوته‌کاری است.
فلک افلاکی در ادامه گفت: سن اعتیاد در کشور پایین آمده است و این موضوع در بین اقشار مختلف جامعه از جمله زنان و جوانان و نوجوانان شایع شده است و شایسته است در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شود و باید پیگیری شود که چرا مواد مخدر در دسترس افراد قرار دارد.
طوفان محمدی رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک در صحن رسمی شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: محل دفن پسماند اراک به خاطر قرارگیری در بستر سنگی و سنگ لاخی موجود محل مناسبی برای دفن پسماند است.
محمدی افزود: در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی مناسبی جهت هدایت شیرابه و نشت شیرابه در حوضچه‌ی نگهداری انجام گرفته که در همین جهت استخر شیرابه در محل پسماند ایجاد شده است. کارخانه پردازش نیز در سایت پسماند اراک وجود دارد.
وی ادامه داد: خاک پوشانی سایت شماره دو و سه شکل گرفته و ترانشه، دفن مهندسی می‌شود و برای ترانشه اول هم در نظر گرفته شده است که تا دو ماه آینده خاک‌پوشانی انجام شود. چاه آب امان آباد در فاصله ۲.۵ کیلومتری از محل دفن قرار گرفته است و آزمایش‌های متعدد و متناوبی که محیط زیست و دانشگاه علوم‌پزشکی در حال انجام آن هستند صحه بر این می‌گذارد که به هیچ عنوان شیرابه پسماند به آنجا نفوذ نمی‌کند.
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر عنوان کرد: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی طی سخنرانی‌ عنوان کرد که آب‌های شهر ما صددرصد و آب روستاها از ۹۵ درصد سلامت برخوردار است. همچنین طبق گزارش آبفا به منظور نظارت و کنترل کیفیت شبکه آبرسانی اراک پایش کیفی از کلیه نقاط تحت پوشش صورت می‌گیرد. سالیانه بالغ بر ۱۶ هزار آزمون کلرسنجی و ۱۲۰۰ نمونه جهت آزمون‌های فیزیکی و شیمیایی از نقاط مختلف شبکه آبرسانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. لذا با قاطعیت اعلام می‌گردد که کیفیت آب اراک کاملا منطبق بر استاندارد ملی ایران است و هیچگونه مشکلی ندارد.
وی تصریح کرد: ناظر کیفیت آب که علاوه بر آبفا ، دانشگاه علوم پزشکی استان است به صورت مستمر در حال نمونه‌برداری و نظارت بر کیفیت آب شرب است که تاکنون حتی یک مورد آلودگی هم گزارش نشده است.
محمدی در خصوص استفاده شهروندان از آب سد کمال صالح اظهار کرد: اختلاط مناسب بین منابع زیرزمینی و آب سد که با ترکیب ۸۵ درصد از آب سد و ۱۵ درصد از آب زیر زمینی اتفاق می‌افتد؛ انجام می‌شود. البته شهر صنعتی، فاز ۱و ۲ شهید بهشتی و بخش هایی از شهرک‌های شمالی از میزان کمتری از آب سدکمال صالح استفاده می‌کنند که علت این است آبرسانی در آنجا منوط به اجرای رینگ‌های شمالی و جنوبی اراک است که توسط شرکت سهامی آب منطقه‌ای باید انجام بگیرد.
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی نیز در خصوص واگذاری حمام تاریخی ارگ گفت: با توجه به مصوبه شورا در کمیسیون فرهنگی برای این پروژه شرح خدمات صورت گرفته است.
وی افزود: حیطه فعالیت حمام تاریخی ارگ، هنری است و کاربری‌ها در حیطه نقشه‌برداری، گالری لحاظ شده است.
رحمتی دبیر شورای اسلامی کلانشهر اراک در جلسه صحن رسمی شورا با بیان اینکه در بحث حفاظت از باغات سنجان و کرهرود به هماهنگی و همکاری بین بخشی نیاز داریم؛ گفت: جهاد کشاورزی، شهرداری و مجموعه منابع طبیعی می‌توانند در این حوزه تاثیرگذار باشند. بحث‌هایی مطرح شده بود که جهاد کشاورزی برای باغ ها طرحی را دارند و کارهایی را انجام می‌دهند و در حوزه شناسنامه‌دار کردن نیز جهاد کارهایی را انجام داده است.
وی عنوان کرد: بحث اینجاست که جهاد فقط به مسئله باغات پرداخته است اما شهرداری حوزه‌های کلی به خصوص گردشگری را مدنظر دارد و در واقع شهرداری به دنبال یک طرح جامع است. طرح جامعی که همه موارد حتی حوزه زیست محیطی را هم در برگیرد و با محوریت حفظ باغ ها و توجیه اقتصادی برای ساکنین پیش رود.
دبیر شورای اسلامی کلانشهر اراک سازمان‌دهی مشارکت‌های مردمی در این حوزه را مهم دانست و بیان کرد: در خیلی از شهرها؛ شهرداری‌های مختلف در قالب یک سازمان که صرفا کارشان ساماندهی باغ ها می‌باشد فعال هستند و بنظر میررسد که این سازمان در اراک هم نیاز است تا به نفع اهداف زیست محیطی تحولات اساسی ایجاد کند.
رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کلان شهر اراک در خصوص بی توجهی به مباحث فرهنگی گفت: در شهرداری اراک هیچ عزمی برای انجام فعالیت‌های مستمر فرهنگی، آموزش فرهنگ شهروندی وجود ندارد که می‌طلبد در این راستا تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.
ایرج رضایی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک در این جلسه گفت: در اواخر سال نامه‌ای به رییس شورا ارسال و عین همان نامه و مصوبه هیات دولت؛ توسط رییس شورا به استانداری ابلاغ شد.
رضایی افزود: هیات دولت در سفر خود به استان مرکزی و شهر اراک به لحاظ آلوده بودن شهر اراک در پیوستی اعلام کرده که شهر اراک آلوده می‌باشد و احداث هزار هکتار فضای سبز را مقرر کرده است و تقریبا برای ده تا دوازده سازمان و ارگان قدرالسهم تعیین نموده و نحوه ورودش به این حوزه مشخص شده است.
وی عنوان کرد: متاسفانه آنچه که تا به حال اتفاق افتاده است این است که مسوولین حتی برای کاشت یک درخت از این هزار هکتار، اقدامی انجام نداده‌اند و آنچه که کاشت در چقا، سیبک و در سطح شهر اراک صورت گرفته توسط خود شهرداری بوده است. فصل کاشت تمام شد و ما به موقع نامه زدیم و اقدام کردیم که شهر اراک ریه‌هایش آسیب دیده است و برای اینکه این آسیب‌دیدگی ترمیم شود باید فضای سبز ایجاد شود.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک اظهار کرد: افرادی که بایستی این فضا را ایجاد می‌کردند تعیین تکلیف شدند که بعد از کاشت و ایجاد این هزار هکتار نگهداری این جنگل‌ها را به عهده شهرداری بگذارند نه اینکه صفر تا صد را خود شهرداری ایجاد کند. درخواست داریم مسوولین نامه‌ای که به استانداری ارسال شد و رونوشت هم قطعا در سیستم دولت قرار گرفت را اعلام کنند که پاسخش به کجا رسید و به چه دلیل اقدامی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. حداقل اگر قرار نیست اقدامی صورت گیرد و ایجاد آن برای مسوولین ممکن نیست اعلام کنند تا مردم و شهرداری تعیین تکلیف شوند.
:
لینک اصل خبر در سایت شهرداری اراک

    منبع خبر

    شهرداری اراک

    شهرداری اراک یک شهرداری در شهر اراک می باشد

      نظرات